مهارت‌های که منجر به یافتن شغل خواهد شد

هر چند برخی از نکات درج شده در این مقاله به خصوص در مورد ارایه اطلاعات توسط کارفرمایان در کشور ما به سختی صورت می‌گیرد، اما هنوز نکاتی در آن دیده می‌شود که برای کارجویان ایرانی خواندن آن را مفید می‌سازد.

اشاره:

هر چند گسترش بیکاری در سال‌های اخیر باعث گردیده، مطالب جدیدی در حوزه کار و اشتغال مطرح شود اما هنوز مقالاتی که با توجه به ویژگی‌های بومی تدوین شده باشد کمتر دیده می‌شوند و کماکان استفاده از منابع خارجی به عنوان یک ضرورت خود را نشان می‌دهد.

مقاله حاضر از یک منبع آمریکایی انتخاب شده است، هر چند برخی از نکات درج شده در این مقاله به خصوص در مورد ارایه اطلاعات توسط کارفرمایان در کشور ما به سختی صورت می‌گیرد، اما هنوز نکاتی در آن دیده می‌شود که برای کارجویان ایرانی خواندن آن را مفید می‌سازد.

معمولاً هنگامی که کارجویان به آگهی شغلی برخورد می‌کنند که توجه آنان را جلب می‌نماید سریعاً رزومه و نامه پوششی خود را به کارفرمای مورد نظر ارایه می‌دهند. سپس منتظر می‌مانند که آیا این اقدام منجر به فرصت مصاحبه برایشان می‌شود و یا بدون اینکه مورد توجه و بررسی قرار بگیرد کنار گذاشته می‌شود و شاید دیگر هیچ‌گاه این موقعیت به دست نیاید.

متأسفانه این قبیل اقدامات جزو آندسته اقداماتی است که کم‌ترین تأثیر و نقش را در دستیابی به موفقیت و کامیابی در فرآیند جست و جوی شغلی ایفا می‌کنند.

بنابر گفته دکتر ریچارد دیمز (Richard Deems)‌، یکی از مولفان کتاب از دست دادن شغل راهی است برای فرصت‌های دیگر.
در مقابل افراد را تشویق می‌کند تا با بکارگیری ۵ نکته (مرحله) مهارت‌های کاریابی دیمز اطمینان حاصل نمایند که جست و جوی شغل به یافتن شغل منجر خواهد شد.

سیستم مورد نظر روشی کاملاً متفاوت از روش‌های که کارجویان درباره آن‌ها شنیده‌اند یا در پیش گرفته‌اند را پیش‌رو می‌گذارد. در واقع با یک تمایز ساده آغاز می‌گردد: قبل از هرگونه ارایه درخواست برای شغل و جایگاه مورد نظر، جویندگان کار باید حد توان اطلاعاتی را در خصوص شغل مذکور جمع‌آوری کرده و بررسی نمایند که آیا به حد لازم و کافی به شغل مورد نظر تمایل دارند.

قطعاً چنانچه این اقدام صورت پذیرد بسیاری از درخواست‌های ارسالی دیگر انجام نمی‌شود. از طرف دیگر چرا باید وقت و انرژی خود را صرف چیزی بکنیم که از زمان ابتدا اشتباه است؟

در ذیل به ۵ مرحله مورد نظر سیستم دیمز برای دستیابی به موفقیت و کامیابی در فرآیند جست و جوی شغلی، بدون توجه به سطح شغلی، خود شغل یا صنعت اشاره می‌شود.

مرحله ۱: بررسی شغل

طبق نظر دیمز: هنگامی که شغل یا موقعیتی توجه‌تان را جلب می‌نماید، ابتدا با شخصی که مسوولیت استخدام را بر عهده دارد تماس گرفته یا ارتباط برقرار نمایید. این همان شخص مورد نظر شما می‌باشد، با او تماس گرفته و بیان می‌کنید که اطلاع یافته‌اید که فرصت شغلی خالی موجود است و از او درخواست نمایید تا در مورد شغل مورد نظرشان توضیحات بیشتری دهند.
اگر که آگهی مورد نظر شخصی را به عنوان مسوول استخدام معرفی نکرده بود،‌ می‌توانید مستقیماً و شخصاً با شرکت تماس بگیرید و یا با مراجعه به وب سایت شرکت و درج پیام در مورد مسوول استخدام سوال نمایید.

بنابر نظر به دیمز اهداف کارجویان در این مرحله باید مطابق ذیل باشد:

– ثبت و رساندن نام خود به ذهن تصمیم‌گیرندگان یا مسوولان استخدام
– کسب اطلاعات بیشتری در خصوص موقعیت مورد نظر نسبت به آنچه که سایر داوطلبان می‌دانند یا کسب خواهند نمود.
– تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این فرصت همان فرصت مناسب و مورد نظر آن‌ها می‌باشد.

مرحله ۲: بررسی سازمان

قبل از ارایه درخواست، کارجویان بایستی اطلاعات گوناگونی از قبیل تاریخچه سازمان، محصولات، خدمات، مالکیت، مکان، محیط و مدیران اصلی و کلیدی سازمان جمع‌آوری نمایند.

به منظور جمع‌آوری و اطلاع از اطلاعات مذکور، دیمز راه‌های ذیل را به کارجویان پیشنهاد می‌دهد:

– از تصمیم‌گیرندگان یا مسوولان مربوطه درخواست نمایید تا یک کپی از گزارش سالیانه یا سایر مدارک مرتبط درباره شرکت و عملکرد و فعالیت‌هایش برایتان ارسال نماید. (چنانچه شخصاً امکان دسترسی به آن‌ها را نداشتید)

– از طریق اینترنت در خصوص شرکت اطلاعاتی جمع‌آوری کنید. از وب سایت‌های گوناگونی از قبیل وب سایت‌های خبری، وب‌لاگ‌ها و لینک‌های ارتباطات و روابط سرمایه‌گذاران استفاده نمایید.

– از شبکه‌های مرتبط با شرکت برای ارتباط با فردی که قبلاً در آنجا مشغول به کار بوده استفاده نموده و از او در خصوص نکات قوت و ضعف شرکت سوال نمایید.

مرحله ۳: ارزیابی نقاط قوت، علایق و تمایلات خودتان

بعد از اینکه تحقیق و بررسی‌های لازم در زمینه موقعیت شغلی و شرکت به پایان رسید نوبت به ارزیابی و تصمیم‌گیری می‌رسد. طبق نظر دیمز باید ارزیابی کنید که آیا موقعیت شغلی و محیط کاری مطلوب شما می‌باشد و می‌توانید حداکثر توان خود را در آنجا به کار گیرید؟ یک راه برای ارزیابی موقعیت مورد نظر این است که شرایط مورد نظرتان را لیست کرده سپس مقایسه کنید فرصت به وجود آمده چقدر با شرایط شما سازگاری دارد.

مرحله ۴: تبیت موقعیت

در این مرحله جویندگان کار با لیستی با تصمیم‌گیرندگان اصلی در فرآیند استخدام ارتباط برقرار کرده و آنان را متوجه پشتکار خود سازند. و جویا شوند برای آنکه جزو داوطلبان مورد نظر آن‌ها باشند باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند و یا چه اقداماتی انجام دهند.

در چنین مواقعی تصمیم‌گیرندگان غالباً از جویندگان کار درخواست رزومه می‌نمایند. در این حالت جوینده کار برای هر چه بهتر و برجسته‌تر جلوه دادن خود باید فراتر از یک رزومه اقدام کند.

در ادامه دیمز می‌افزاید: برای تثبیت موقعیت و جایگاه خود باید فراتر از ارایه رزومه پیش بروید. در واقع باید کاری انجام دهید که نام شما در ذهن تصمیم‌گیرندگان حک شود حتی اگر مشغول بررسی رزومه سایر افراد باشند. برای به وجود آوردن چنین شرایطی باید پیگیر رزومه خود باشید یا از شخص دیگری بخواهید به جای شما پیگیری نماید.

مرحله ۵: تکمیل مراحل

دیمز معتقد است هنگامی که یک کارجو یا آماده اجرا یا تکمیل نقشه تثبیت موقعیت خود است باید همواره به ۳ نکته ذیل توجه داشته باشد و آن‌ها را به بکار ببرد:

– درخواست خود را براساس راهنمایی و گفته‌های مسوول استخدام که پیش از این با او صحبت کرده‌اید یا تحقیقاتی که کرده‌اید و اطلاعات جمع آوری شده ارایه کنید.

– در صورت امکان مدارک را شخصاً ارایه نمایید. چنانچه چنین امکانی وجود نداشت درخواست خود را از طریق ایمیل، نمابر یا هر روشی که کارفرما خواسته است ارسال نمایید.

– پیگیری، صبر کنید تا کارفرما مدارک را دریافت نماید سپس برای اطمینان از دریافت آن‌ها تماس بگیرید. در این زمان است که می‌توانید سوالاتی را در خصوص نحوه استخدام مطرح نمایید و همچنین بخواهید زمانی را برای صحبت حضوری یا ارتباط مستقیم با مسوول استخدام برای شما تعیین نمایند.

برخی از این مراحل ممکن است در نگاه اول کارجو را دچار تردید نماید اما مطمئن باشید که موثرترین راه برای رسیدن به نتیجه در جست و جوی کار می‌باشد.

داوطلبانی که در خارج از خانه با افراد گوناگونی ملاقات و گفت و گو دارند، جزو آن دسته از افرادی می‌باشند که به عبارتی انرژی و اعتماد به نفس خود را حفظ می‌کنند و در مقابل آن دسته که در خانه می‌مانند و فقط رزومه خود را از طریق ایمیل یا نمابر ارسال می‌نمایند معمولاً دسته افراد دلسرد و ناامید را تشکیل می‌دهند. قطعاً آن‌ها نیز در نهایت استخدام خواهند شد اما این زمان بیشتر از آن چیزی که مورد نیاز است به طول خواهد انجامید و ممکن است شرایط چندان برایشان رضایت‌بخش نباشد.

با تشکر از مشترک فعال سایت استخدام: خانم،کارشناس الکترونیک

در صورت ارسال لینک منبع مقاله آن را نیز منتشر خواهیم کرد

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها