معافیت های در نظر گرفته شده در قانون جدید

سردار سیدحمید صدرالسادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا برخی معافیت‌های در نظر گرفته شده در قانون جدید سربازی را اعلام کرد.وی گفت:از سرباز فراری به آن دسته از سربازان اطلاق می‌شود که پس از رفتن به یگان‌های خدمتی به دلایل نامشخصی اقدام به ترک آن کرده‌اند که این موضوع به سازمان وظیفه عمومی ربطی ندارد و آمار آن نیز در دست ما نیست.
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به شرایط ویژه درنظر گرفته شده برای اعزام به خدمت مشمولان ادامه داد: آن دسته از مشمولانی که سنشان بالا رفته یا متاهل‌ هستند تا حدامکان در نزدیک‌ترین یگان محل سکونتشان به کار گرفته می‌شوند.


وی با بیان اینکه کسر خدمت‌ها نیز جز دو مورد در قانون جدید حذف شده است، گفت: به عنوان مثال در گذشته به آن دسته از مشمولانی که پدرشان دارای سابقه کمتر از ۳۰ ماه خدمت در جبهه و جانبازی کمتر از ۲۵ درصد بود، کسر خدمت تعلق می‌گرفت اما این وضعیت در حال حاضر وجود ندارد.
معافیت سه برادری حذف شده است
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به حذف معافیت سه برادری در قانون جدید سربازی اظهارکرد: معافیت‌های سه برادری تا پایان سال گذشته شامل افراد می‌شد اما با این وجود مهلتی را تا پایان شهریورماه برای افرادی که امکان ثبت آن را نداشتند در نظر گرفتیم.
به گفته وی در حال حاضر فردی وجود ندارد که دو برادرش خدمت خود را تا پایان سال گذشته به اتمام رسانده باشند و خودش نیز تا پایان سال گذشته ۹ ماه از خدمت خود را سپری کرده باشد البته افرادی هستند که شرایط معافیت سه برادری را در سال جاری داشته باشند اما اجرای این قانون تا پایان سال گذشته بود.
وثیقه‌های خروج از کشور تغییری نکرده است
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره وثیقه‌های خروج از کشور نیز اظهارکرد: مبلغ این وثیقه‌ها بر اساس همان قاعده قبلی است و در سال جاری تغییری در این زمینه ایجاد نکردیم.
صدرالسادات با بیان اینکه مبلغ این وثیقه متناسب با نوع سفر متفاوت است، گفت: کشور سوریه جزو سفرهای زیارتی محسوب نمی‌شود.
وی همچنین با اشاره به اخذ گذرنامه برای مشمولان غایب با سوءاستفاده از برخی خلاء‌های موجود گفت: در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد چرا که ما سیستم خود را در اختیار پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز قرار دادیم و آنان بدون این که استعلامی از ما بکنند به اطلاعات سربازی تمام افراد ذکور دسترسی خواهند داشت.
به گفته وی در حال حاضر نزدیک به شش ماه است که پلیس مهاجرت برای پیگیری اصالت کارت‌های معافیت و پایان‌خدمت از سازمان وظیفه عمومی استعلامی نمی‌کند چرا که تمام اطلاعات و داده‌ها در اختیار پلیس مهاجرت نیز قرار گرفته است.
در جدول زیر نوع معافیتها آورده شده است:

مشمولان توضیح
جانباز آن دسته از افرادی که دارای ۵۰ درصد جانبازی یا ۶۰ ماه سابقه جبهه هستند در گذشته تنها یکی از فرزندان خود را معاف کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی نسبت به اخذ معافیت برای دومین فرزند ذکور خود نیز اقدام کنند.
کسانی که همسرشان فوت شده فرد مشمولی که همسرش فوت کرده و دارای بچه صغیر است، تا زمان ازدواج مجدد از خدمت سربازی معاف می‌شود.
فرزندان ذکور شهدا، جانبازان و ایثارگران به ازای هر ۳۰ ماه حضور در جبهه والدین، یک فرزند، به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی یک فرد و به ازای هر ۲۴ ماه آزادگی یک فرزند ذکور از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود و برای دریافت این معافیت نیز هیچ سقفی تعیین نشده و به عنوان مثال اگر فردی دارای ۹۰ ماه سابقه حضور در جبهه باشد سه فرزند ذکور وی امکان معافیت از سربازی را خواهند داشت که این شرایط درگذشته وجود نداشت.
جانباز یا شهیدی فاقد فرزند ذکور در صورتی که جانباز یا شهیدی فاقد فرزند ذکور باشد، یکی از برادرانش نیز می‌تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.
معافیت کفالت -در حال حاضر مبنای سن پدر برای بهره‌مندی فرزند از معافیت کفالت ۶۵ سال است ،این به این معنی نیست که افرادی که کمتر از ۶۵ سال دارند، فرزندشان امکان بهره‌مندی از معافیت کفالت را ندارند.
– هر فرد ذکور در صورتی که یگانه فرزند بالای ۱۸ سال پدر نیازمند مراقبت باشد، می‌تواند در صورت تایید شورای پزشکی از انجام خدمت سربازی معاف شود.

در جدول زیر نحوه کسر خدمت مشمولان آورده شده است:

مشمولان توضیح
اعضای فعال بسیج به اعضای فعال بسیج با توجه به نظر فرمانده و مسئولان بسیج تا شش ماه کسر خدمت تعلق می‌گیرد.
کسر خدمت نخبگان کسرخدمت این دسته از افراد نیز با توجه به ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ملی نخبگان صورت می‌گیرد و این افراد در صورت تایید بنا به نوع پروژه‌ای که ارائه می‌دهند از دو ماه تا تمام زمان سربازی کسر خدمت دریافت می‌کنند.

منبع خبر انلاین

 

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها