مرکز آمار: نرخ بیکاری تابستان امسال ۱۱.۱ درصد است

رییس مرکز آمار ایران با تشریح جزییات برگزاری هفتمین دوره سرشماری نفوس مسکن در سال ۹۰ گفت: عملیات سراسری سرشماری در کشور از دوم تا بیست و دوم آبان ماه به مدت ۲۱ روز اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عادل آذر در افتتاحیه ستاد اجرایی سرشماری عمومی نفوس مسکن گفت: سرشماری عمومی نفوس مسکن یک رخداد بزرگ برای هر کشوری است و با توجه به نقش مهم آمار در برنامه‌ریزی‌های آینده کشور و مباحث اجتماعی، بهداشت و سلامت و همچنین خانواده‌ها هفتمین دوره از سرشماری بزرگ نفوس و مسکن کشور از دوم آبان کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که بیشترین جمعیت کشور در استان تهران متمرکز است حدود ۲۰ درصد از انرژی و فعالیت ستاد اجرایی سرشماری در استان تهران صرف می‌شود.

آذر با بیان این‌که اعلام آمار دقیق یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای هر کشور محسوب می‌شود، گفت: تا سال ۸۵ سرشماری در ایران هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شد اما برای به‌روز کردن داده‌ها و اطلاعات مقرر شده سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر پنج سال یکبار صورت بگیرد.

‌رییس مرکز آمار ایران تصریح کرد:‌ در این دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۱۴ هزار نفر در ستاد اجرایی فعالیت دارند و ۵۴ هزار مامور آمارگیری در سراسر کشور برای ثبت اطلاعات و داده‌ها به منازل مراجعه خواهند کرد.

وی با بیان این‌که سرشماری یک پروژه نیست بلکه یک رخداد بزرگ در کشور است، اضافه کرد: در عملیات سرشماری بسیاری از دستگاه‌ها و همچنین همه مردم درگیر هستند لذا این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازمه اجرای موفق آن همکاری مردم با ماموران آمارگیری برای ثبت اطلاعات است.

آذر عنوان کرد: در این دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۶۰ مورد اطلاعات جمع‌آوری می‌شود تا وضعیت سلامت، تحصیلات‌،‌آموزش و پرورش، بیکاری و محل سکونت افراد مشخص شود. از این رو بر اساس برنامه زمان‌بندی حدود ۲۰ دقیقه برای ثبت اطلاعات هر خانوار در نظر گرفته شده است.

‌رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: لازم است خانواده‌ها شناسنامه، شماره ملی،‌ کدپستی و اطلاعات ساختمان خود را در دست داشته باشند تا ضمن ثبت دقیق اطلاعات خانوار مدت زمان ثبت داده‌ها نیز کاهش یابد تا آمارگیری در مدت زمان اعلام شده در کل کشور به اتمام برسد.

او با اشاره به این‌که با ثبت اطلاعات در هفتمین دوره از سرشماری افراد به جغرافیا متصل می‌شوند این نوع سرشماری را یکی از ویژگی‌های سرشماری مدرن عنوان و خاطرنشان کرد: براساس قانون مرکز آمار تمامی اطلاعات شخصی افراد و خانوار به صورت کاملا محرمانه نگهداری خواهد شد اما آمار مربوط به تراکم جمعیت، نرخ بیکاری، مهاجرت، تعداد مدارس، آبرسانی، نسبت جنسی و اطلاعات عمومی در طول اجرای عملیات سرشماری به صورت هفتگی اعلام خواهد شد.

آذر تصریح کرد: پس از اتمام اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن اطلاعات اولیه و نخستین خروجی آمار در آذر ماه سال جاری و اطلاعات آماری تکمیلی اردیبهشت سال ۹۱ اعلام خواهد شد.

‌رییس مرکز آمار ایران در ادامه از الکترونیکی شدن عملیات سرشماری عمومی نفوس مسکن در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در حال طراحی برنامه شبکه آمار هستیم تا هشتمین دوره سرشماری کشور به صورت کاملا الکترونیکی اجرا شود.

وی درباره نظارت به نحوه آمارگیری در این دوره نیز گفت: با تمهیداتی که صورت گرفته این دوره از آمارگیری از نظارت و امنیت کاملی برخودار است چرا که کارشناسان مسوول آمارگیری حضور دارند و تلاش شده از افراد با تجربه که در سرشماری‌های گذشته حضور داشتند استفاده شود لذا هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

‌رییس مرکز آمار ایران درباره نحوه ثبت اطلاعات خانوارهای غایب در زمان اجرای این عملیات آمارگیری گفت: بر اساس برنامه یک مدت زمان دیگری برای ثبت آمار خانواده‌های غایب در نظر گرفته می‌شود و تحت عنوان بازشماری پس از اتمام زمان آمارگیری این بازشماری انجام خواهد شد.

به گفته آذر هزینه‌های مستقیمی که برای عملیات سرشماری عمومی نفوس مسکن در نظر گرفته شده با توجه به همکاری بسیاری از دستگاه‌ها رقم دقیق نیست اما آنچه در بودجه ۹۰ برای سرشماری در نظر گرفته شده است رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: ‌برای تعیین هزینه کلی و نهایی عملیات سرشماری عمومی نفوس مسکن با توجه به هزینه‌هایی که دستگاه‌های دولتی در تمامی استان‌ها متقبل می‌شوند باید اعتبار اعلام شده در عدد سه یا چهار ضرب کنند.

آذر همچنین تصریح کرد: در این دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن، سرشماری کارگاهی نداریم و مراجعه به کارگاه‌ها صرفا برای اطلاع از سکونت خانوارها در کارگاه‌هاست.

‌رییس مرکز آمار ایران گفت:‌ در سرشماری عمومی نفوس و مسکن این دوره تنها سرشماری خانوار و آبادی‌ها انجام می‌شود تا اطلاعات دقیقی از جمعیت کشور و همچنین میزان دسترسی روستاها به راه‌آهن شهری، بهداشت و درمان،‌ آموزش و پرورش به دست آید.

وی همچنین نرخ بیکاری تابستان سال ۹۰ براساس طرح نیروی کار را معادل ۱۱.۱ درصد اعلام کرد و گفت: این آمار رو به کاهش است.

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها