صد نفر از بورسیه‌ها در دانشگاه مورد نظر خود استخدام می‌شوند

زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز در چهارمین شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در تهران گفت: ۱۶۰ نفر از نمایندگان طرحی را با موضوع رسیدگی به اموال مسئولان کشور از ابتدای انقلاب تاکنون امضا کرده اند که امیدواریم دانشجویان تلاش کنند با مطالبه گری از مجلس این طرح به عنوان یک قانون دو فوریتی تصویب شود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال میزان درآمد‌های یک استاد دانشگاه مشخص است با این وجود یک استاد و یا یک پزشک نمی‌تواند بگوید که هزار میلیارد تومان سرمایه دارم، تصریح کرد: باید بر روی اموال مسئولان کنترل وجود داشته باشد و این اموال حساب و کتاب شوند در هر حال طرح مورد نظر که برای رسیدگی به اموال مسئولان ارائه شده اگر به عنوان یک قانون تصویب و اجرا شود قانون خوبی است، چون ما می‌توانیم از طریق این قانون به سلامت خیلی از مسئولان پی ببریم.

وی گفت: معتقدم که بیش از ۹۶ درصد از مسئولان کشور شامل وزرا و استانداران و دیگر مسئولان از غربالگری که از طریق این طرح صورت می‌گیرد بیرون می‌آیند و این باعث می‌شود که مردم به نظام خوش بین شوند پس طرح مورد نظر به نفع کشور است.

زاهدی با اشاره به اینکه پس از رسیدگی به اموال مسئولان نتایج رسیدگی را می‌توان به مردم اطلاع رسانی کرد، اظهار کرد: امیدواریم که دانشجویان مطالبه گر و عدالتخواه با مطالبه گری از مجلس سعی کنند که این طرح با رای قاطع در صحن تصویب شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه دانشگاه آزاد با حکم رهبر معظم انقلاب برای آقای دکتر ولایتی روند جدیدی را شروع کرده تصریح کرد: طبیعی است که برخی مسئولان دانشگاه‌ها و برخی هم از بیرون که نمی‌توانند خود را با این رویکرد هماهنگ کنند و یا اینکه شاید منافع آن‌ها در خطر افتاده باشد موضع گیری‌هایی می‌کنند، ولی تا جایی که من می‌دانم مسئول دانشگاه بدون توجه به این مسائل روندی را که برای دانشگاه آزاد پیش بینی کرده اند پیش می‌برند و ما هم باید در این راستا به آن‌ها کمک کنیم تا یک دانشگاه مورد مطلوب نظام شکل بگیرد.

وی در خصوص درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر انجام تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد گفت: فضای مجلس با فضای دولت و قوه قضائیه متفاوت است و ممکن است که نمایندگان روی یک موضوع که شاید حاد هم نباشد اختلاف پیدا کنند مثلا در بحث بودجه اصولگرایان مخالف با ارائه بودجه‌ای بودند که دولت آن را ارائه کرده بود و البته تعدادی از آن‌ها نیز مخالفت می‌کردند از طرفی تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید موافق با بودجه دولت بودند و تعدادی هم مخالفت می‌کردند پس مجلس پیچیدگی‌های خاصی دارد و دلیلش هم این است که مجالس ما براساس نظام حزبی شکل نگرفته است و این یک ایراد است. از این رو مجلس نتوانسته است آن طور که انتظار است در خدمت کشور باشد.

زاهدی با اشاره به اینکه اگر احزاب در تشکیل مجلس نقش موثری داشته باشند کارایی مجلس بالاتر می‌رود تصریح کرد: یکی از دلایلی که کارکرد مجلس را بالا می‌برد نظارت و تحقیق و تفحص است با این وجود تعداد زیادی تحقیق و تفحص در مجلس شکل گرفته، ولی اینکه به نتیجه برسند این اتفاق خیلی کم می‌افتد، چون دلایل زیادی از داخل و بیرون بر روی موضوع تحقیق و تفحص تاثیر می‌گذارند به همین دلیل نمی‌توان پیش بینی کرد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه خداوند را شاکریم که در مجلس نهم توانستیم تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را کلید بزنیم گفت: در مجلس هشتم نیز تحقیق و تفحص از این دانشگاه مطرح شد، ولی به نتیجه نرسید. تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان نیز یکی دیگر از مواردی بوده که توسط کمیسیون آموزش مجلس انجام شده و قرار است که هفته آینده در دستور هیئت رئیسه مجلس قرار بگیرد البته من امروز گلایه کردم که چرا آن را تاکنون در دستور کار قرار نداده اند.

زاهدی با تاکید بر اینکه تحقیق و تفحص به نفع کشور است، ولی اینکه تحقیق و تفحص در صحن مجلس رای بیاورد این بحث دیگری است، تصریح کرد: مشکلی از نظر تحقیق و تفحص وجود ندارد، ولی باید یک اراده‌ای باشد که آن را دنبال کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع تحقیق و تفحص از مدرک تحصیلی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: این تحقیق و تفحص در صحن رای نیاورده، اما در مورد مدرک تحصیلی برادر رئیس جمهور کمیسیون آموزش اقداماتی را انجام داده که گزارش آن بعد از عید در صحن قرائت می‌شود.

زاهدی با اشاره به اینکه دیروز صبح جلسه‌ای با موضوع بورسیه‌ها در شورای عالی جذب برگزار شد، افزود: براساس تصمیمات این جلسه قرار شد عزیزان بورسیه‌ای که درس آن‌ها تمام شده است به دانشگاهی که قبلا برای آن‌ها تهیه شده مراجعه کنند و در صورتی که دانشگاه مورد نظر آن‌ها را نمی‌پذیرد شکواعیه‌ای را خطاب به من یا آقای طی نژاد ریاست عالی جذب و یا آقای دکتر فریدون در وزارت علوم بنویسند و مطمئن باشند که ما پیگیر هستیم البته اگر نامه را برای خود بنده بنویسند شاید بهتر باشد.

زاهدی گفت: جهت اطلاع نیز امروز در جلسه هیئت مرکزی جذب وزارت علوم شرکت کردم که در این جلسه نیز موافقت شد که صد نفر از بورسیه‌ها در دانشگاه مورد نظر خود استخدام شوند در هر حال روند خوبی در این رابطه شکل گرفته، ولی برخی دانشگاه‌ها مقاومت می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه برخی از روسای دانشگاه‌ها برای جذب بورسیه‌ها مقاومت می‌کنند، تصریح کرد: طبق گفتگویی که با وزیر علوم داشته ام او به صراحت در مورد بورسیه‌ها گفتند که ما به دانشگاهی که در رشته‌ای بورسیه داشته است اجازه نمی‌دهیم که در فراخوان جذب جدید در همان رشته اعلام فراخوان کند مگر اینکه اول بورسیه‌های گذشته را جذب نماید.

وی با بیان اینکه طبیعی است که با تغییر دولت‌ها فضای سیاسی دانشگاه‌ها نیز تغییر می‌کند و ما نبایداز این وضعیت ناراحت باشیم گفت: آنچه که ناراحت کننده است این است که کار‌هایی در دانشگاه‌ها صورت بگیرد که خلاف منافع ملی باور‌های دینی باشد و ما در این زمینه حذف جدی داریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: نشریاتی را برای ما از برخی دانشگاه‌ها فرستادند که در مورد قومیت گرایی به این معنا که تجزیه طلبی را ترویج کنند منتشر می‌شوند همچنین نشریاتی داریم که علیه اسلام قلم می‌زنند با این وجود سوال این است که چرا این نشریات باید با بودجه جمهوری اسلامی علیه اسلام مطلب بنویسند.

وی از ایجاد فضا برای فعالیت کسانی که کاملا دین ستیز هستند گفت: از وزارت علوم و معاونت فرهنگی انتظار داریم که در این مسائل سکوت نکنند در هر حال هیچ کدام از ما با تغییر ذائقه سیاسی مخالف نیستیم، ولی با چیز‌هایی که خلاف مسائل دینی فرهنگی و ملی ما هستند مخالفیم.

زاهدی افزود: به معاونت فرهنگی وزارت علوم و وزارت بهداشت توصیه می‌کنیم که مراقب باشند که برخی دانشگاه‌ها خلاف جهت نظام و انقلاب پیش نروند.

وی با بیان اینکه برخی از جریانات از جمله دانشجویان مراقبند که دانشگاه‌ها از مدار لیبرال خارج نشوند و از این حیث ما خوشحالیم، تصریح کرد: در این رابطه دانشجویان آتش به اختیار و با بصیرت عمل می‌کنند و در مقابل برخی اقدامات خلاف شرع مصالح نظام و انقلاب محکم می‌ایستند به همین جهت من از این جریانات تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی وزارت علوم از بخش‌های مختلف مورد نظارت قرار می‌گیرد تصریح کرد: ما در موارد متعدد بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شده است در این زمینه ورود پیدا کرده ایم و سال قبل نیز سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی سابق وزارت علوم و فراهانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت را خواسته ایم و مستنداتی را در باب برخی اشکالات در زمینه فرهنگی به آن‌ها ارائه کردیم و این کار خیلی موثر بود.

وی گفت: از سال ۹۲ خیلی از تشکل‌های صنفی در مدار مطالبات صنفی نمی‌چرخند و رویکرد آن‌ها سیاسی شده است و این برای دانشگاه آسیب است، چون دانشجویان به کسانی رای داده اند که مطالبات صنفی آن‌ها از جمله مشکلات خوابگاهی تغذیه و وام را پیگیری کنند، اما این‌ها به جای اینکه به دنبال رفع این مشکلات باشند دنبال سیاسی کاری می‌روند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: اخیرا بیش از ۵۰ انجمن صنفی نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتند که یک نامه سیاسی است و مطالب آن عمدتا سیاسی هستند. معتقدم این رویه به دانشگاه آسیب می‌رساند.

زاهدی در توضیح این مسئله که برخی جریانات نئولیبرالیسم و نئومارکسیسم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند تصریح کرد: در رابطه با این مسائل نگرانی‌های عمیق و جدی وجود دارد با این وجود مسئولان دانشگاه‌ها باید با کمک نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه یک فضای واکسینه را از طریق کرسی‌های آزاداندیشی فراهم کنند تا دانشجویان بنشینند و حرف‌ها را عمیقا بشنوند و آن وقت تشخیص دهند که کدام حرف خوب است، ولی احساس من این است که این کرسی‌ها خوب برگزار نشده اندو همین مسئله فرصتی را برای عده‌ای فراهم کرده که ایده‌ها و مکاتب فکری خود را به جوانان ما القا کنند و آن‌ها را به جهتی غیر از اسلام و باور‌های دینی سوق دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه توضیحاتی در خصوص بی سر و سامانی فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه تصریح کرد: بیکاری یک معضل جدی است، اما سیاست‌های خوب و کلانی برای حل این مشکل در کشور تدوین و تصویب شده است. به عنوان مثال یکی از این اقدامات طرح آمایش آموزش عالی در کشور است که باید هر چه سریع‌تر راه بیفتد و اگر این گونه شود رشته‌ها و مقاطع تحصیلی براساس استعداد، مناطق، استان ها، منابع انسانی و منابع خدادادی شکل می‌گیرند و همچنین دانشگاه‌ها ماموریت گرا می‌شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه براساس یک طرح دیگر پول‌های خوبی برای فارغ التحصیلان که بتوانند پروژه‌هایی را تعریف کنند اختصاص یافته است، گفت: این اعتبار هم در بودجه ۹۶ پیش بینی شده بود و در بودجه ۹۷ هم تصویب شده است و براین اساس فارغ التحصیلان با اولویت شهر‌های زیر ۲۰ هزار می‌تواند با ارائه پروژه از تسهیلات صد میلیونی تا دو میلیارد تومانی با تنفس یک تا دو ساله بهره‌مند شوند و البته این تسهیلات به ازای پیشرفت کار آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: براساس یک طرح دیگر اگر کارخانه‌ها و صنایع اقدام به جذب فارغ التحصیلان کنند دولت به مدت یک سال بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند و این طرح برای سال آینده تصویب شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه باید بپذیریم که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما مهارت کافی ندارند، گفت: سازمان فنی حرفه‌ای کشور آمادگی کامل دارد تا آموزش‌های مهارتی را به فارغ التحصیلان ارائه دهد البته یک کار بزرگ دیگر که انجام داده ایم، ولی هنوز عملیاتی نشده اگرچه آن را در مجلس تصویب کردیم و به دولت نیز ابلاغ شده است نظام صلاحیت حرفه‌ای است و براساس آن هر کسی بخواهد به هر شغلی وارد شود باید ابتدا از یک جایی گواهی صلاحیت حرفه‌ای بگیرد. با این وجود هر پستی که در کشور داشته باشیم هر کسی که بخواهد در آن جایگاه قرار بگیرد ابتدا باید برود و مهارت لازم را بگذراند. در رابطه با تصویب این مصوبه مقاومت‌های زیادی صورت گرفت، ولی نهایتا مصوب شد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها