شرکت دولتی در وزارت نیرو آشنایان را استخدام می کند/ رانت ویژه در شرایط بحرانی آب در کشور

در دورانی که بحران آب، بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور را در بر گرفته است و به زعم بسیاری از کارشناسان، حتی پایتخت ایران نیز به زودی با مشکل تأمین آب شرب شهروندان رو به رو خواهد شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی سازمان‌های متولی منابع آب کشور تحت تأثیر برخی تخلف‌ها توان و تخصص کافی برای مقابله با این بحران خطرناک را ندارند؛ مثل شرکت آب و فاضلاب استان تهران که در آن مجموعه‌ای از آقازاده‌ها ـ. آن هم با تحصیلات پایین و تخصص‌های بی ربط ـ. مشغول به کارند.

امروزه بحران آب و مشکلات ناشی از آن برای عموم مردم ایران به حقیقتی انکارناپذیر تبدیل شده و کاهش شدید بارندگی‌های سالانه نیز این بحران و نگرانی‌های برآمده از آن را تشدید کرده است؛ وضعیتی خطرناک که اگر برای مقابله با آن از همه توان و تخصص موجود استفاده نشود، به زودی هزینه‌های سنگینی را متوجه کشور و عموم شهروندان ایرانی خواهد کرد.

در چنین شرایطی، حاشیه و هر گونه اقدام خارج از قوانین و چهارچوب مصوب در حوزه سازمان‌هایی که متولی مدیریت منابع آب هستند، از آن جهت نگران کننده است که بدانیم این نهاد‌های وابسته به وزارت نیرو و دولت در خط مقدم مقابله با بحران هستند و هر گونه اشکال در سیستم کاری آن‌ها به مشکل‌های بزرگتری برای منافع جمعی شهروندان ایران تبدیل خواهد شد؛ اشکالاتی مثل جذب و به کارگیری نیرو‌های غیر متخصص در نهاد‌های متولی مدیریت منابع آب که از قرار معلوم مشکل جدیدی در این مجموعه‌ها نیست و اراده‌ای برای مقابله با آن نیز وجود ندارد.

برای نمونه، برخی نهاد‌های متولی مدیریت منابع آب مثل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هم اکنون با مجموعه‌ای از نیرو‌های انسانی رو به روست که نه تنها بر اساس مستندات موجود، خارج از قواعد استخدامی در این نهاد جذب شده اند و با مقام‌های عالی شرکت نسبت فامیلی دارند، بلکه تأسف بار‌تر اینکه هیچ تخصص مرتبطی با مسائل آبی کشور ندارند!

در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ معاون منابع انسانی وزارت نیرو، در نامه‌ای خطاب به مهندس چیت چیان، وزیر وقت نیرو، ضمن اشاره به بخشنامه‌هایی که در سال‌های گذشته مبنی بر ممنوعیت جذب نیرو در سازمان‌های مرتبط صادر شده است، اضافه می‌کند، شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه همچنان اقدام به جذب نیرو خارج از قواعد کرده اند و این نیرو‌ها بالغ بر ۲۰ هزار تن هستند؛ نیرو‌هایی که علی رغم جذب خارج از قاعده و لزوم برخورد جدی با این تخلف، با موافقت وزیر تصمیم بر آن می‌شود که در یک فرایند قانونی، تبدیل وضعیت شوند.

برخی منابع آگاه در این باره به «تابناک» اطلاع دادند، از میان افراد مذکوری که غیر قانونی و خارج از قواعد معمول در سال‌های منتهی به سال ۹۴ در شرکت آب و فاضلاب ـ. به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو ـ. استخدام شدند، ۳۵۰۰ تن در مجوعه‌های مرتبط با شرکت آب و فاضلاب استان تهران استخدام شدند.

جدا از ممنوعیت یا عدم ممنوعیت جذب نیرو در شرکت مذکور و لزوم برخورد با تخلف، نکته مهم‌تر اینکه شمار بسیاری از افراد به کار گرفته شده در شرکت آب و فاضلاب تهران، از نزدیکان نسبی و سببی مقام‌های عالی رتبه این شرکت هستند.

افرادی مثل (ح-ش، داماد مدیرعامل شرکت تأمین و تصفیه)، (س-ع، فرزند مدیر عامل شرکت تأمین و تصفیه)، (ن-ن، فرزند قائم مقام آبفای استان)، (م-ت، برادر معاون بهره برداری آبفای کل کشور)، (ع-ط، فرزند مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳)، (م، پ، فرزند معاون مالی و پشتیبانی آبفای استان تهران) و (آ-م و م-م، فرزندان سرپرست سابق وزارت نیرو) که طبعا محدود به این اسامی نیست و کسی نمی‌داند، چگونه و در کدام آزمون استخدامی عادلانه به استخدام این مجموعه درآمده اند؟!

از موضوع آقازادگی، نسبت فامیلی و نیز خارج از چهارچوب بودن فرایند جذب این نیرو‌ها که بگذریم، بسیاری از این نیرو‌ها دارای تخصص‌های مرتبط با حوزه آب نیستند و اطلاعات به دست آمده حکایت از این دارد که بسیاری از این افراد، نه تنها تحصیلات عالی ندارند، بلکه در رشته‌هایی تحصیل کرده اند که اصلاً تناسبی با وظایف و رسالت‌های خطیر این شرکت ندارد.

بررسی وضعیت تحصیلی و تخصصی تنها ۲۵ تن از نیرو‌های پیمانی شرکت آب و فاضلاب تهران که اسناد آن نزد «تابناک» موجود است، حکایت از این دارد که شش تن از آن‌ها مدرک تحصیلی فوق دیپلم، ۱۸ تن لیسانس و تنها یک تن از آن‌ها دارای مدرک فوق لیسانس است.

تخصص این ۲۵ تن نشان می‌دهد، آن‌ها دارای تخصص در رشته‌هایی مثل علوم اجتماعی، الهیات و معارف، ادبیات عرب، علوم تربیتی، شنوایی سنجی، پرستاری، روانشناسی، تاریخ، مامایی، مدیریت خانواده و دامپزشکی هستند؛ تخصص‌هایی که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان پذیرفت که در حوزه نیاز‌های شرکت‌های مرتبط با مدیریت منابع آب تعریف و به کار بیایند.

وضعیتی که مهندس بابایی، معاون نیروی انسانی شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به چرایی وقوعش به «تابناک» گفت: ما این موضوع را تکذیب نمی‌کنیم، چنین چیزی در گذشته در این شرکت رخ داده و برخی رسانه‌ها نیز به آن ورود کرده اند که ورود موثری نبوده است؛ شما خبرنگاران بیش از آنکه به دنبال کشف حقیقت و حل مشکل باشید به دنبال هیجان آفرینی در جامعه هستید و با انتشار اخبار منفی به افزایش نا امیدی در جامعه می‌افزاید. در شرایط کنونی که حجم بارندگی‌های سالانه استان تهران کاهش یافته است، انتشار چنین اخباری در رسانه‌ها جز افزایش نا امیدی سودی نخواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به اینکه وقتی تعداد زیادی دانش آموخته با تحصیلات عالی در حوزه آب داریم که بیکار هستند و در شرایط بحرانی کنونی به شدت به توان و تخصص آن‌ها برای مقابله با بحران آب نیاز است، چرا باید در شرکت آب و فاضلاب استان تهران مجموعه افرادی با تخصص‌های بی ربط و تحصیلات پایین مشغول به کار باشند، گفت: مطمئن باشید در شرایط کنونی نیز شرکت ما دارای نیرو‌های متخصص فراوانی است و ما از نظر نیروی متخصص و صاحب نظر مشکلی نداریم.

بنا بر مطالبی که به آن اشاره شد، نهاد‌های وابسته به وزارت نیرو که متولی مدیریت منابع آب را بر عهده دارند و در شرایط بحرانی کنونی، باید تمام تلاش و انرژی خود را مصروف حل مشکل شهروندان در تأمین آب کنند، دچار مشکلاتی در حوزه نیروی انسانی هستند که آن‌ها را هم در افزایش بازدهی و کارایی و هم در مدیریت صحیح منابع انسانی با مشکل مواجه کرده است.

منبع: تابناک

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها