رفع مشکل ۳۵۰۰ نیروی قراردادی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به حمایت مجلس برای رفع مشکل قرارداد نیروی انسانی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بر این اساس ۳۵۰۰ نیروی قراردادی دانشگاه و همچنین ۷۰۰ نیروی حق‌التدریس که قبل از سال ۹۰ در این دانشگاه مشغول فعالیت بوده‌اند، به استخدام دانشگاه فنی حرفه‌ای درمی‌آیند.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر شمس در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد، به تشریح اهداف و برنامه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پرداخت و گفت: این دانشگاه با توجه به توانمندی‌ها، ظرفیت و پتانسیل بالایی که دارد گنجینه‌ای ارزشمند برای کشور محسوب می‌شود. زیرا تا قبل از سال ۹۰ که این دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم قرار گیرد، از توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی آن به طور مطلوب استفاده نشده بود. اما با انتقال این دانشگاه به وزارت علوم زمینه شناخت و تحول در عرصه‌های مختلف فراهم آمد.

وی در ادامه از تشکیل شورای راهبردی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: براساس این برنامه اهداف و سیاست‌های دانشگاه در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف خواهند شد که در نهایت برنامه‌های فوق به مرحله عملیاتی و اجرایی خواهد رسید. تلاش ما این است که این برنامه تا قبل از پایان مهرماه جاری تدوین و از اوایل سال آینده به مرحله اجرایی برسد.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای توجه به بحث اشتغال را از دیگر برنامه‌های مهم این دانشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند با یک برنامه‌ریزی خوب و جامع در جهت تحقق شعار سال بسیار کمک‌کننده باشد.

ضرورت نوسازی تجهیزات مراکز فنی‌وحرفه‌ای در کشور

به گفته وی، بیش از ۲۰۰۰ عنوان شغلی در کشور وجود دارد. در حالی که این آمار در دنیا به ۱۵ هزار عنوان می‌رسد. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند با ایجاد رشته‌های جدید به مشاغلی که مورد نیاز کشور است، کمک‌کند. برای تحقق این امر نیازمند نوعی ارزیابی وضع موجود در کشور هستیم تا براساس آن زیرساخت‌های آن بررسی و در صورت نیاز کمبودها را برطرف نماییم چراکه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات مراکز دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیازمند نوسازی جدی هستند.

به گفته دکتر شمس، مجلس شورای اسلامی در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته است.

راه‌اندازی ستاد تولید و اشتغال در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از راه‌اندازی ستاد تولید و اشتغال این دانشگاه خبر داد و گفت: در این ستاد از افراد و حوزه‌های مختلف دولتی و خصوصی دعوت به عمل می‌آید تا زمینه و همکاری‌های لازم در عرصه اشتغال و تولید را در مورد بررسی قرار بدهیم. ضمن اینکه ما در حوزه اشتغال کارشناسان و افراد بسیار توانمندی در دانشگاه داریم که کمک گرفتن از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های آنها در این ستاد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این است که تفاهمنامه‌ای را با سایر دانشگاه‌های مختلف کشور منعقد کند که با کمک این تفاهمنامه بتوانیم به نوسازی تجهیزات و امکانات دانشگاه‌ها کمک کنیم. همچنین در بحث کارورزی و کارآموزی نیز می‌شود همکاری‌های خوبی را با دانشگاه‌های کشور ایجاد کرد.

برپایی نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای فروش محصولات فنی‌وحرفه‌ای

دکتر شمس همچنین از راه‌اندازی نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از کشور به منظور فروش تولیدات دانشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از تولیدات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در انبارها باقی مانده است بنابراین ما دنبال دایر کردن نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور هستیم که براساس آن بتوانیم تولیدات این دانشگاه را به فروش برسانیم.

خودکفایی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تا پایان برنامه ششم

 وی افزود: اگر دولت حمایت‌های لازم را از نظر مالی به دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای داشته باشند، این قول را خواهم داد که تا پایان برنامه ششم توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتواند به خودکفایی برسد.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه این است که خیرین را در بخش تولید فعال کند. همچنان که بسیاری از آنها تمایل خود را برای خرید تجهیزات، ایجاد کارگاه‌ها در حوزه‌های مختلف هنری، معماری، فنی، مهندسی و غیره اعلام نموده‌اند و حاضرند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری انجام بدهند.

راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی فنی‌وحرفه‌ای در کشور

دکتر شمس تاکید کرد: این بازارچه‌ها در فصول مختلف و با توجه به نیاز مناطق مختلف کشور راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی وب‌سایت فروش محصولات فنی‌وحرفه‌ای در آینده نزدیک

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت فروش تولیدات فنی‌وحرفه‌ای در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با کمک این وب‌سایت مجازی می‌توانیم محصولات تولید شده دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را به فروش برسانیم ضمن اینکه با کمک آن می‌توانیم سفارش محصولات دیگر را بگیریم. البته در این رابطه دستورالعملی را تدوین خواهیم کرد که بحث مالکیت فکری ثبت شود.

دکتر شمس درخصوص برنامه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در عرصه بین‌المللی نیز گفت: علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های محصولات فنی‌وحرفه‌ای در خارج از کشور با برخی از دانشگاه‌های خارج وارد مذاکره شده‌ایم تا نیروهای توانمند این دانشگاه در خارج کار کنند و این مذاکرات در حال حاضر با کشورهای آلمان، فرانسه، عراق و تاجیکستان انجام شده است.

دانشجویان تاجیکستان اولین مهمانان خارجی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

دکتر شمس در زمینه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در زمینه جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. در این راستا اولین دانشجویان خارجی از کشور تاجیکستان از مهرماه جاری جذب خواهند شد. همچنین در مهرماه جاری ۱۰ دانشجوی آلمانی در یکی از مراکز دانشگاه آموزش‌های کوتاه‌مدت خواهند دید.

برنامه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای توانمندسازی اعضای هیات علمی

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای درخصوص برنامه این دانشگاه برای توانمندسازی اعضای هیات علمی و کارکنان نیز گفت: ما برای این اقدام نیازمند بررسی وضعیت موجود از لحاظ مهارتی هستیم تا براساس آن ظرفیت‌های بالقوه و ناشناخته را بشناسیم و در نهایت با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.

کمک مجلس برای حل مشکل ۳۵۰۰ نیروی قراردادی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

دکتر شمس خاطرنشان کرد: خوشبختانه مجلس در سال جاری نگرش خوبی را به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای داشته است مشکلی که در مجموعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بخصوص در حوزه هیات علمی و بخش مدرسین وجود دارد این است که تعداد ۶۰۰۰ پرسنل فعال در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای حدود ۱۸۶۰ نفر در کادر اداری فعال هستند و مابقی نیروهای آموزشی محسوب می‌شوند. متاسفانه از این تعداد ۳۵۰۰ نفر از نیروهای این دانشگاه بالغ بر ۲۷ سال است که به شکل قراردادی کار می‌کنند. خوشبختانه این معضل با رایزنی‌هایی که با مجلس شورای اسلامی انجام شد به زودی رفع خواهد شد.

استخدام نیروهای حق‌التدریس بیش از سال ۹۰ در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گفته وی، تعداد ۷۰۰ نفر از نیروی انسانی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیش از ۷ تا ۱۰ سال است که به شکل حق‌التدریسی مشغول فعالیت هستند که خوشبختانه این معضل نیز در لایحه برنامه ششم توسعه رفع شده است. براساس آن مربعین حق‌التدریسی بیش از سال ۹۰ به استخدام دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در می‌آیند.

دکتر شمس میزان سرانه اعضای هیات علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های دیگر عنوان کرد و گفت: به طور کلی تعداد ۲۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که سه هزار هیات علمی و مدرس مشغول آموزش این دانشجویان را برعهده گرفته است. یکی از برنامه‌های ما این است که سرانه اعضای هیات علمی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز افزایش پیدا کند که این مساله نیز به زودی حل خواهد شد.

راه‌اندازی ۱۵ مرکز رشد مهارت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه در عرصه پژوهش این است که توسعه بخش‌های پژوهش و فناوری مراکز دانشگاه را در برنامه‌های خود قرار بدهند به طوری که تا مهرماه جاری ۱۵ مرکز مهارتی در ۱۵ استان کشور راه‌اندازی خواهد شد. همچنین ۳۳ هسته فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه در استان‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آغاز تدوین تطبیق و ارتقاء اعضای هیات علمی، ساماندهی پذیرش دانشجو، بازنگری رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و توسعه رشته‌های جدید بر حسب نیاز جامعه، بازبینی کادر آموزشی دانشگاه، تدوین سند آموزش دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای متناسب با نیازهای آموزشی کشور، طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با کمک صندوق رفاه، حل مشکلات رستوران‌های دانشگاه، راه‌اندازی دفاتر مشاوره در مراکز و برخی برنامه‌های دیگر از مهمترین سیاست‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آینده است.

دکتر شمس میزان درآمدهای اختصاصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت:  متاسفانه میزان بودجه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر بسیار پایین است به طوری که بودجه اختصاصی این دانشگاه در سال جاری ۵۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده است که این بودجه کم مشکلاتی را در اجرای برنامه‌های دانشگاه ایجاد می‌کند.

ادغام دو دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با علمی کاربردی منتفی است

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در پایان به موضوع ادغام این دانشگاه با دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم از سال ۹۲ دنبال ساماندهی آموزش‌های مهارتی در کشور است به طوری که در این زمینه شورایی با عنوان ساماندهی آموزش عالی نیز راه‌اندازی شده اگرچه دو دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و جامع علمی کاربردی اشتراکات زیادی دارند اما موضوعی با عنوان ادغام در این دو دانشگاه صورت نخواهد گرفت بلکه هدف وزارت علوم بیشتر هم‌افزایی فعالیت‌ها می‌باشد و ممکن است در درازمدت این دو دانشگاه مانند دو بال زیر یک چتر مشخص قرار بگیرند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها