درآمد ۱۰۶ میلیارد تومانی مخابرات از محل اعطای مجوز وایمکس !!

اعطای مجوز وایمکس در ایران نمایش دو روی یک سکه از عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که در نهایت موجبات نارضایتی بهره‌برداران جدید و قدیم از این فناوری برای ارایه خدمات را به دنبال داشته است.

به گزارش عصر ارتباط، پس از آن‌که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه‌های چهار اپراتور وایمکس کشور را اعطا کرد، دو سرویس دهنده ADSL که خود را برای عرضه PreWiMAX آماده کرده بودند را برای پرداخت حق لایسنس این فناوری تحت فشار قرار داد.

نارضایتی چهار اپراتور وایمکس از عملکرد دوگانه رگولاتوری در برابر دو شرکتی که حق لایسنس نپرداخته اما سرویس‌های خود را عرضه کردند و نارضایتی دو شرکت داتک و لایزر از عدم تمکین رگولاتوری به مفاد پروانه PAP  در مجموع موجب شد تا کارنامه متفاوت و متناقضی از عملکرد سازمان تنظیم مقررات برای اعطای مجوز وایمکس برجای گذارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که میزان عایدی‌اش از محل اعطای مجوز وایمکس که به ۱۰۶ میلیارد تومان رسید، سر ذوق آمده بود، روز ۱۱ اسفند ماه ۸۷ همزمان با اعطای ۳۸ پروانه وایمکس، مهلت یکساله‌ای نیز به PAPها داد تا در صورتی‌که تمایل به برخورداری از این مجوز و ارایه سرویس دارند، درباره پرداخت حق لایسنس تصمیم بگیرند که در غیر این صورت مجوز قانونی ارایه وایمکس( خدمات بی‌سیم) از آن‌ها سلب خواهد شد.

اکنون در آستانه چند روز باقیمانده به مهلت یک ساله PAPها که اپراتورهای وایمکس بی‌صبرانه انتظار آن را کشیدند تا تکلیف دو رقیب دیرینه‌شان که هیچگونه پیشینه تجاری از نحوه فعالیت و رفتار آن‌ها در بازار به دلیل عدم پرداخت لایسنس و قیمت تمام شده سرویس‌های آن‌ها نداشتند، هنوز وضعیت این دو شرکت و تصمیم رگولاتوری برای اعطای مجوز وایمکس مشخص نیست.

از میان چهار اپراتور رسمی وایمکس تاکنون تنها ایرانسل موفق شده تا با چند روز تاخیر از مهلت قانونی تعیین شده، سرویس‌های خود را عرضه کند و از سه اپراتور دیگر خبری نیست اما داتک و لایزر که پیش از این عرضه اینترنت پرسرعت را تجربه کرده‌اند، در چند ماه گذشته تمام قوای خود را برای سرویس‌دهی و تسخیر بازار تشنه اینترنت کشور جمع کردند.

اکنون دو شرکت داتک و لایزر که خود نیز از سرنوشت نهایی پروژه وایمکس شان بی‌خبرند، این روزها خود را برای مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دریافت پروانه وایمکس آماده کرده‌اند تا بالاخره پس از مهلت قانونی سپری شده در مورد پرداخت حق لایسنس این فناوری به جمع بندی نهایی برسند.

شرکت داتک که چند ماهی است سرویس‌های وایمکس را به طور عمومی در اختیار مشترکان تهرانی قرار داده است، درحال حاضر در دوران مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سر می‌برد و خود را برای پرداخت حق الامتیاز پروانه وایمکس استان تهران آماده کرده است.

داتک طبق مقرراتی که ظاهرا از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه شده، پشت میز مذاکره با رگولاتوری نشسته است تا بتواند سر موعد ۱۱ اسفند ماه درباره پرداخت حق لایسنس این فناوری میلیاردی با سازمان تنظیم مقررات به توافق برسد.

از سوی دیگر لایزر نیز در بلاتکلیفی تعیین تکلیف و تعیین شرایط از سوی سازمان تنظیم مقررات است تا شاید بتواند برای ماندن یا رفتن خود تصمیم بگیرد.

گرچه مهلت PAPها برای اعلام آمادگی از دریافت پروانه وایمکس رو به اتمام است اما ورود محمد کرم پور –رگولاتور جدید- نیز موجب شده تا تاخیرها در مذاکرات میان طرفین تداوم داشته باشد که به نظر می‌رسد دور مذاکرات PAPها با رگولاتور جدید به طول بینجامد و سرنوشت آن‌ها در مهلت قانونی تعیین شده مشخص نشود.

حق لایسنس سراسری پروانه‌ای وایمکس در مجموع ۱۰۶ میلیارد تومان است که در این میان سهم تهران ۳۰ میلیارد تومان است و گرچه قرار بود تعداد اپراتورهای وایمکس استان تهران بیش از دو اپراتور نباشد اما در صورت قبول شرایط رگولاتوری از سوی شرکت‌های داتک و لایزر تعداد سرویس‌دهندگان وایمکس تهران به چهار شرکت خواهد رسید که برای کسب بازار اینترنت پایتخت همگام با PAPها و شرکت مخابرات استان تهران با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

داتک و لایزر اکنون در برابر اپراتورهایی قرار گرفته‌اند که با پرداخت حق الامتیازهای میلیاردی پروانه و دریافت مجوز رسمی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از انحصار عرضه سرویس‌های وایمکس نیز برخوردارند که بدون پشتوانه جدی از سوی رگولاتوری قادر به مقاومت کردن در این بازار و حفظ سرمایه‌ای که برای ارایه سرویس صرف کرده‌اند، نخواهند بود.

در این میان البته انتقاداتی به نحوه واگذاری پروانه وایمکس مبنی بر اشتباه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای واگذاری فناوری به جای سرویس وجود دارد اما در نهایت این موضوع به ضرر اپراتورهای وایمکس که رقم‌های گزافی را بابت این سرویس پرداخت کرده‌اند و همچنین دو شرکتی که با استناد به الحاقیه پروانه خود در این عرصه سرمایه‌گذاری کردند تمام می‌شود.

احمد معتمدی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با بیان انتقاداتی نسبت به نحوه واگذاری این فناوری گفت: اصل وایمکس به دلیل حق الامتیاز بالای پروانه آن متضرر خواهد شد.

او افزود: در این میان تنها ایرانسل به دلیل بهره‌برداری از این سرویس به نفع شبکه تلفن‌همراه خود می‌تواند استفاده مطلوبی ببرد اما برای دیگر اپراتورها به صرفه نخواهد بود.

همانطور که طی هفته‌های گذشته مسعود داوری نژاد – رییس اسبق سازمان تنظیم مقررات و رادیویی- از نحوه اعطای مجوز وایمکس به PAPها انتقاد کرده بود، معتمدی نیز درباره اعطای این پروانه به PAPها که پروانه آن در زمان وزارت وی اعطا شد، گفت: ارایه این سرویس از سوی PAPها نیازی به دریافت مجوز جداگانه ندارد.

منبع نوشته: عصر ارتباط

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها