دانشگاه فرهنگیان و مجوزهای استخدامی دولت جوابگوی نیروی آموزش و پرورش نیست

علیرضا عابدی رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری، با بیان این که مجلس با تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده ده قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس (نیروهای دبستانی) مصوب کرد افرادی که قبل از سال ۱۳۹۱در مدارس دولتی سابقه کار داشته و حقوق دولتی دریافت می کردند جذب آموزش و پرورش شوند، اظهار داشت: بر اساس این قانون آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ حدود ۱۴۳۸ نفر را جذب کرد.

وی افزود: در راستای همین قانون سال ۱۳۹۶-۱۳۹۵ نیز حدود ۱۲۰ نفر و در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ هم تعداد ۲۰۰ نفر دیگر از معلمان حق التدریس جذب و بر سرکلاس ها حضور یافتند. جذب نیروهای با سابقه حق التدریس بدون آزمون انجام گرفت اما یک مصاحبه در رابطه با توانمندیهای نیروها انجام شد که تقریبا همه (بالای ۹۹ درصد) جذب شدند.

عابدی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان اصفهان به دلیل کمبود نیروی انسانی بخصوص در دوره ابتدایی تمام نیروهای واجد شرایط خود که دارای سابقه کمتر از یکسال تا بیش از ده سال قبل از سال ۱۳۹۱ بودند را جذب کرد حتی تعدادی نیرو از سایر استان ها که شرایط لازم را داشتند در این استان جذب شدند.

وی با بیان این که استان اصفهان به دلیل مهاجر پذیر بودن و هم اینکه زاده و ولد افزایش یافته است، سالی ده هزار نفر افزایش دانش آموز در دوره ابتدایی دارد، و این در حالی است که سالی ۳۰۰۰ نفر در استان بازنشسته می شوند، گفت: تنها راه ورود نیرو هم از طریق مجوزهای استخدامی است که دولت صادر می کند (آزمونهای استخدامی) و دانشگاه فرهنگیان، که اینها جوابگوی خروجی ها و نیروی مورد نیاز ما نیست، از طرفی طبق قانون بودجه کل کشور جذب هرگونه نیروی آزاد در مدارس دولتی ممنوع است.

رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: آموزش و پرورش برای جبران کسری نیروی مورد نیاز خود به استناد ماده ۴۱ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۴/۱۲/۹۳ مجلس شورای اسلامی و دستور رئیس جمهور و از جلسه مورخ ۱/۶/۹۶ هیئت وزیران مبنی بر ارائه خدمات به مردم در قالب خرید خدمت و به منظور کیفیت بخشی آموزش و پرورش و ایجاد عدالت آموزشی، طرح خرید خدمات آموزشی را در حدود ۱۳۰۰ کلاس (شهر اصفهان و برخی شهرهای استان در مناطق محروم) برقرار کرده است.

وی با اشاره به این که برای این ۱۳۰۰ کلاس تعداد ۱۸۰۰ نیرو در قالب معلم، معاونین، مربی پرورشی، مربی بهداشت و غیرجذب کرده ایم، خاطرنشان کرد: به موجب این قانون هیچ هزینه ای بابت تامین نیروی انسانی از مردم اخذ نمی شود و تمام هزینه ها بر عهده آموزش و پرورش است.

عابدی این را هم گفت که مدرسه دولتی در اختیار یک شخص با شرایط و مجوزهای لازم برای مدرسه غیر دولتی قرار داده می شود و آموزش و پرورش با شخص موسس قرار داد منعقد می کند اما همه هزینه ها را آموزش و پرورش پرداخت می کند. همچنین قانون جذب این نیروها براساس قوانین مدارس غیردولتی بر عهده موسس مدرسه است. این نیروها بیمه و حقوق اداره کار دریافت می کنند.

جذب نیروها در طرح خرید خدمات آموزشی چگونه است

وی گفت: اولویت جذب نیروها در این طرح با افرادی است که دوره های لازم جهت تدریس در دوره مورد نظر را در مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان و یا دیگر مراکز مورد تائید آموزش و پرورش دیده باشند در ضمن دوره های آموزشی تکمیلی نیز برای این نیروها در طول سال تحصیلی جهت توانمند سازی آنها برگزار می شود.

چنانچه دانشگاه فرهنگیان با جذب دانشجو نیروی لازم را تامین کند تکلیف این نیروها چیست؟

رئیس گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به بازنشتگی معلمان و خروج نیرویی که داریم تامین کامل نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمونهای استخدامی در سالهای آینده هم بعید است و بنابراین افزایش نیرو از طریق خرید خدمات آموزشی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که اگر روند جذب دانشجو تغییر کند تکلیف این نیروها چیست بیان کرد: شیب جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان طی ۴ سال گذشته یک روند منفی داشته و کاهش یافته است بطوریکه در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۴۵۰ نفر دانشجو در استان اصفهان پذیرفته شده اند اما امسال تعداد دانشجوی پذیرفته شده فقط ۲۶۰ نفر است، دانشگاه فرهنگیان امکانات و فضای لازم را هم ندارد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها