دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر/ تعطیلی رشته‌ها و دانشکده‌ها با کاهش پذیرش دانشجو

دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصلی‌ترین مرکز تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه است مشکلاتی از جنس کمبود هیئت علمی، فضا و امکانات مناسب برای حضور دانشجو معلمان و همین مسائل کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه را رقم زده است.

در روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشگاه فرهنگیان و دیدار با معلمان و دانشجو معلمان درباره اهمیت این دانشگاه تصریح کردند: دانشگاه‌های تربیت معلم باید از نظر کیفی و کمّی توسعه یابند زیرا تا چند سال آینده تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و کشور با بحران کمبود معلم مواجه خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه «معلمی» یک حرفه هنری و تخصصی است و نیاز به آموزش دارد، خاطرنشان کردند: متأسفانه در خصوص دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت معلم کوتاهی شده است و این دانشگاه‌ها از لحاظ استاد، بودجه و فضای آموزشی دچار کمبودهای جدی هستند.

در همین رابطه اسدالله اسدی گرمارودی – سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان در استان تهران در یادداشتی به اهمیت و ضرورت توجه به این دانشگاه تاکید کرده است.

او در بخشی از این یادداشت اشاره کرده است:‌ اینک پس از۶ سال از تاسیس این دانشگاه، ضرورت اهتمام و التفات به این دانشگاه جهت تامین و تربیت نیروی انسانی  آموزش وپرورش مطابق نیاز سند تحول بنیادین، بسیار بسیار جدی‌تر و اساسی‌تر از آنچه که صورت گرفته است  احساس می‌شود.

مشروح این یادداشت بدین شرح است:

دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از ارکان بی بدیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مرجعیت وظایف سه گانه‌ تامین نیرو، بهداشت و ارتقاء، پژوهش و تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش را بر عهده دارد.

با التفات به تاکید رهبر معظم انقلاب در بند ۳ ابلاغیه سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، و به ویژه در بند۲، آموزش و پرورش در رویکردی جدید به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، جایگاه حاکمیتی یافت. به همین جهت شورای انقلاب فرهنگی کوشید با سرعت، دقت و درایت لازم با بهره‌گیری از سه دهه تجارب مراکز تربیت معلم برمبنای ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ایرانی که با بصیرت و درایت شهیدان رجایی و باهنر تاسیس شده بود با رویکرد ارتقایی، بازبینی و بازآفرینی نماید و با تصویب و ابلاغ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آن هم با به عضویت درآوردن مهمترین شخصیت‌های حقوقی نظام در هیئت امنای آن مدبرانه کوشید تا با حذف بروکراسی و اتلاف وقت بستر لازم را در اعمال یک مدیریت جهادی همسو و همگرا حسب مقتضیات این دانشگاه برآورده سازد.

علاوه بر آن  رهبر معظم انقلاب از زمان تاسیس این دانشگاه ، در سلسله گفتارهایی همچون: به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد، این دانشگاه با دانشگاه‌های معمولی فرق دارد،  این مسئله دانشگاه فرهنگیان هم خیلی مهم است، اگرچه این دانشگاه در ذیل آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش است لیکن آموزش عالی باید همه پشتیبانی‌های ممکن را از این دانشگاه بکند؛ مسولان را به اهتمام در این امر خطیر سفارش کردند.

اینک پس از۶ سال از تاسیس این دانشگاه، ضرورت اهتمام و التفات به این دانشگاه جهت تامین و تربیت نیروی انسانی  آموزش وپرورش مطابق نیاز سند تحول بنیادین، بسیار بسیار جدی‌تر و اساسی‌تر از آنچه که صورت گرفته است  احساس می‌شود که آن در ذیل دو قلمرو برون و درون سازمانی می توان چنین  برشمرد:

الف)در بخش برون سازمان: اجرای سند تحول بنیادین آنهم  به عنوان اولین تجربه در بزرگترین دستگاه دولت و نظام جهت  برون‌رفت از ساختار تحمیلی و وارداتی  تکلیف بسیار گرانسنگی را برای دستگاه‌های حاکمیتی در همکاری و همیاری طلب می‌کند.

مجلس شورای اسلامی: حجم کار و مسئولیت متنوع کمیسیون آموزش  مجلس شورای اسلامی، به دلیل مشغله زیاد نمایندگان در حوزه انتخاباتی و تحت پوشش قرار دادن سه وزارتخانه  با همه خدمات و زحمات اجازه نمی‌دهد مطابق مطالبات سند تحول ایفای نقش تحولی داشته باشند. لذا ضرورت احیای کمیسیون آموزش و پرورش به شدت احساس می‌شود.حقیقتا آموزش و پرورش در گستره سند جدید خود نیازمند پیشگامی کمیسیونی است تا با رصدش در مسیر سند بتواند وظایف خود را ایفا کند.اتفاق اسف‌بار درصندوق ذخیره فرهنگیان، عدم توجه جدی به نظام رتبه بندی معلمان و عدم استفاده از پتاسیل حداکثری دانشگاه‌های فرهنگیان وتربیت دبیر شهید رجایی به عنوان مصادیقی  عبرت آموز ما را به این ضرورت بیشتر حساس می‌کند.

وزارت علوم:ضمن تقدیر و تشکر از وزارت علوم در همکاری با دانشگاه با توجه به نیازهای بسیار دانشگاه فرهنگیان در تصویب قوانین مورد نیاز ،جهت سرعت بخشی به کار، اجتناب از اتلاف وقت،‌حذف بروکراسی و در صف انتظار قرار نگرفتن درخواست‌های دانشگاه در انبوه دستور کار شورای مرتبط آن وزارت، ایجاد کارگروهی ویژه مشابه کارگروه دانشگاه علمی کاربردی در وزارت علوم ، برای این دانشگاه ضروری است تا با تشکیل جلساتی مستمرو بدون وقفه نسبت به نیازهای حیاتی دانشگاه همچون تاسیس و صدور مجوز رشته‌های چند مهارتی و بازنگری و بازآفرینی قوانینی مطابق استانداردهای مهارتگرا و تربیت محور در آرایش و جذب نیروی انسانی دانشگاه اهتمام به موقع شود.

از روسای دو سازمان تاثیرگذار مدیریت و برنامه‌ریزی و اموراداری و استخدامی جمهوری استدعا می‌شود از تغییر ریل جذب نیروی متعهد خدمت معلمی به رویکرد استخدام بالفور اجتناب ورزند این کارچه در کوتاه مدت و بویژه دربلندمدت آموزش و پرورش را در دستیابی به نیروی کارامد و اثر بخش مورد نیازمطابق اهداف سند تحول دچار چالش جدی  می‌کند و علاوه برآن  با تاملی بر اینگونه جذب و استخدام ازدیدگاه مدیریت استراتژیک قطعا غیراقتصادی تفسیر خواهد شد.

شیده‌ها حاکی از پیگیری مسولان در لغو قانون متعهد خدمت و اختصاص ۵ هزار دانشجو به دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با وجود اعلام ظرفیت ۲۵ هزار دانشجو فقط در دانشگاه فرهنگیان و جذب ۱۸ هزار نفر بصورت آزاد است.این اقدام بسیاری از دانشکده‌ها و رشته‌های موجود را به تعطیلی می‌کشاند.

هیئت امنای دانشگاه  فرهنگیان: با توجه به حاکمیتی تعریف شدن وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی برجسته ترین شخصیت‌‌های کشور را برای هیئت امنای این دانشگاه انتخاب و در اساسنامه مدنظر قرار داد  به گونه‌ای که در هیچ یک از دانشگاه‌های دیگر این ترکیب دیده نمی‌شود بنابراین انتظار می‌رود هیئت امنای دانشگاه، مطابق  اساسنامه، اهتمام همه‌جانبه را در رفع نیازهای این دانشگاه فارغ از پیچ و خم‌های وقت‌گیر اداری داشته و با اعمال یک مدیریت جهادی و انقلابی، درایجاد توافق، هماهنگی و همکاری‌های لازم مسئولان در امور مختلفی همچون توسعه فضا، تامین امکانات و تجهیزات، تخصیص ردیف استخدامی و پذیرش دانشجو معلمان متعهد خدمت، برنامه ریزی درسی تربیتی مهارتی، جذب هیئت علمی با اولویت معلمان و دیگر اساتید واجد شرایط  شاغل در سایر دانشگاه‌ها  نسبت به رفع نیازها اهتمام ورزد.

حضور و ایفای نقش تاثیرگذار یکایک اعضا  و تصمیم‌سازی مطابق اساسنامه علت این اهتمام به شمار می‌آید و عدم حضور برخی از اعضای تاثیرگذار درجلسات هیئت امنا موجب شده است تا دانشگاه  با مشکلات عدیده‌ای به دلیا فقدان مصوبه  و اجازه  مواجه قادر به پاسخگویی مطالبات به حق اساتید و دانشجویان نباشد.

ب)  درون سازمانی (آموزش و پرورش و دانشگاه )

ضرورت باورمندی به اجرایی کردن تام و تمام مفاد سند تحول بنیادین و بسیج و بهره‌جویی از همه امکانات موجود کشور در اجرای سند.

یکی از ضروری‌ترین اقدامات، ساختارشکنی و ساماندهی ساختار آموزش و پرورش در راستای بهره‌وری افزونتر و به ویژه ارتقا اعتبار آموزشی،تربیتی، فرهنگی وعمرانی، کاهش نیرو و مدیریت بودجه واعتبار در ایجاد رضایتمندی و افزایش حقوق و دستمزد همکاران به دو روش ذیل است.

۱) پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح در ادغام رشته‌های هنرستان‌ها و کاردانش و نیز ادغام دو رشته بسیارمتقارب ریاضی و تجربی  و حتی انسانی در متوسطه که با ادغام این رشته‌ها علاوه برحصول کیفیت افزون‌تر نظام آموزشی صرفه‌جویی  جدی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

۲) پیگیری تاسیس رشته‌های چند مهارتی معلمان در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تا علاوه بر مهارت افزایی معلمان در تدریس چند درس متقارب از مازاد نیرو و به ازای آن ازحق التدریس کاسته شود.

۳- پیگیری جدی در تحقق نظام رتبه بندی معلمان، هرگونه تاخیر در این خصوص نظام را با مخاطراتی مواجه می‌سازد.

۴- باور به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی  بلند مدت صورت گرفته در تامین نیروی انسانی مورد نیاز و به تبع آن پیگیری در تخصیص جذب سالانه پذیرش دانشجو معلمان به عنوان اصولی‌ترین اقدام به منظور جلوگیری از ایجاد خروج نیرو و چالش کمبود نیرو در هر سال وپیگیری اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح در استفاده از راهکارهایی همچون: افزایش سنوات خدمت فرهنگیان مشابه دانشگاه، افزایش حق التدریس هفتگی معلمان، افزایش حق التدریس بازنشستگان، استفاده حداکثری از سهمیه  و جذب سرباز معلمان همراه با آموزش لازم که بطور موقت همکاری دارند به جای رویکرد  استخدام  که بمدت ۳۰ سال  تاثیرگذار است، چینش ۶۰ درصدی نیروی رسمی در دوره‌های متوسطه و استفاده از دیگر نیروها در تکمیل نیازها، در بالانس نیروی مورد نیاز سال آینده.

۵-در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان  برای روسای پردیس‌ها، وظایفی متناظر وظایف ریاست دانشگاه  ملاحظه شده است. در ساختارموجود با ایجاد لایه استانی، علاوه بر ترویج و تحقق نظام بروکراسی، عملاً  نظام دانشگاهی به یک ساختار ضمن خدمتی مبدل شده و کفه ترازوی اختیار روسای مراکز و پردیس‌ها  به هیچ وجه همسنگ با مسئولیت آنان نبوده و در نتیجه با مشکلات عدیده‌ای در همه سطوح  تربیتی، آموزشی، مالی و  اداری مواجه و نارضایتی‌های فراوانی را برای دانشجویان، اساتید و عوامل اجرایی دانشگاه پدید آورده است .( راستی چگونه ممکن است دریک دانشکده و مرکز و به ویژه در یک پردیس  باوجود کم و بیش ۱۰۰۰دانشجوی شبانه‌روزی تنها  یک یا دو معاونت همه وظایف  معاونت‌های مالی، اداری، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و دانشجویی را عهده‌دار و پاسخگوی نیازهای مجموعه دانشجویان و اساتید و نیز مجری دستورالعمل‌های معاونت‌های متعدد متناظر درسازمان مرکزی و وزارت علوم باشد؟ آن هم با در اختیار داشتن نیروهای حداقلی شاغل مابین ۱۵تا ۲۵ نفر.)

لذا ضرورت دارد سازمان مرکزی دانشگاه هرچه سریعتر نسبت به حذف لایه استانی و نیز کوچک‌سازی خود و توزیع وچینش این نیروها در پردیس‌ها و مراکزبستر خلاقیت و شور و نشاط را با واگذاری کارهای ذاتی مرتبط با این حوزه‌ها برای روسای پردیس‌ها و عوامل اجرایی فراهم و بدین طریق مدیران، نیروهای خلاق و متعهد، بتوانند به طور تخصصی در کنار دانشجویان نقش الگویی خود را ایفا کنند.

۶ – ازجمله سفارش‌های جدی رهبر انقلاب به مسئولان، آرایش درونی دانشگاه فرهنگیان بشمار می‌رود، توجه همه جانبه در چینش و سازماندهی و جذب نیروها به ویژه در انتخاب مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، (فراموش نمی کنیم در سند ملی آموزش ۲۰۳۰  از جمله چالش‌های معلم و تربیت معلم در ایران را فراهم نبودن زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در خدمت توسعه تربیت معلم و رفع محدودیت‌های کمی و کیفی در این زمینه برشمرده بود وبه همین جهت  راهکارهای رقابتی کردن تربیت معلم با برون سپاری بخشی از نیازهای آموزش و پرورش به سایر نهادهای خصوصی و دولتی به منظور غلبه بر چالش‌های نهادینه سازی کیفیت و توسعه همکاری‌های بین‌المللی با ایجاد کرسی تربیت معلم یونسکو در دانشگاه فرهنگیان را مد نظر قرار داده بود.)

ما معتقدیم تحقق و اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بارزترین مصادیق برجسته عمل صالح نظام وصراط مستقیمی در رسیدن به فردای نیک به شمار می‌آید و این محقق نخواهد شد مگر آنکه نسبت به مهمترین رکن تاثیرگذار تحقق بخش سند یعنی تربیت معلم اهتمامی همه جانبه داشته باشیم، وظیفه‌ای که بر دوش دانشگاه فرهنگیان نهاده شده است دانشگاهی که به فرمایش رهبر انقلاب با همه دانشگاه‌های دیگر فرق دارد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها