جزئیات آزمون جامع ویژه قضات سال ۱۳۹۰

مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت آموزش قوه‌قضاییه:
آزمون جامع ویژه قضات ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود
دبیر کمیته‌ برگزاری آزمون جامع ویژه قضات از برگزاری این آزمون در روز جمعه ـ ‌٣٠ اردیبهشت ـ خبر داد و گفت: تاکنون ‌۶١٢ نفر شرایط شرکت در آزمون نوبت دوم را احراز کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید احمد سلطانی در نشست خبری روز دوشنبه با تشریح وظایف حوزه‌ معاونت آموزشی قوه‌ قضاییه تصریح کرد: این معاونت، آموزش کلیه‌ کادر دستگاه قضایی اعم از اداری و قضایی را در بدو خدمت و ضمن خدمت بر عهده دارد.
وی با بیان این‌که عمده آموزش و برنامه‌ریزی دوره‌ها برای آموزش قضات توسط حوزه‌ معاونت آموزش تدوین می‌شود، اظهار کرد: در سال ‌٨٣ بحثی درخصوص اقتضائات ویژه‌ آموزش‌های قضایی مطرح شد و موافقتنامه‌ای بین معاونت آموزش و تحقیقات قوه‌ قضاییه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت کشور در تاریخ ‌١٢/٣/٨٣ امضا شد و به تصویب رییس وقت قوه قضاییه رسید.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه افزود: در راستای اهداف و اجرای این موافقتنامه، دستورالعمل برگزاری آزمون جامع، تدوین شد و به تصویب معاون آموزش و تحقیقات قوه‌ قضاییه رسید. متعاقب آن، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته‌ برگزاری آزمون جامع ویژه‌ قضات شرکت‌کننده در آموزش‌های پودمانی تشکیل شد.
سلطانی ادامه داد: بر اساس این موافقتنامه، کلیه‌ آموزش‌های قضات سراسر کشور در چارچوب مقررات و ضوابط آموزش‌های پودمانی خاص با توجه به دستورالعمل مربوطه مشمول مزایای آموزشی ماده ‌١۵٠ قانون برنامه سوم توسعه شد و برنامه‌های آموزشی مربوط به کادر قضایی از نظر ساختاری در سه دوره‌ نوآموزی، بازآموزی و آماده‌سازی طبقه‌بندی شد که مسئولیت تدوین، طراحی، اجرا، نظارت و ارزشیابی دوره‌های آموزشی مربوط به مشاغل قضایی با معاونت آموزش و تحقیقات است.
وی درباره‌ شرایط شرکت قضات در این آزمون گفت: شرط اول، دارا بودن دانشنامه‌ کارشناسی یا معادل حوزوی آن است که به استناد مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مدیریت حوزه‌ علمیه‌ قم صادر شده باشد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه، شرط دوم را گذراندن حداقل ‌۴٠٠ ساعت آموزش دوره‌های شغلی دانست و خاطرنشان کرد: آموزش دوره‌های شغلی با ترکیبی از آموزش‌های عمومی به میزان ‌٨٠ ساعت، ‌٢٠ ساعت آموزش‌های بهبود مدیریت و بقیه از نوع آموزش‌های شغلی اعم از مشترک، اختصاصی و تخصصی شامل ‌١۴٠ ساعت آموزش‌های شغلی مشترک بین تمامی قضات، ‌٢٠٠ ساعت آموزش‌های شغلی اختصاصی برای گروه‌های خاص و ‌۶٠ ساعت آموزش‌های شغلی تخصصی از مجموع ‌٨٠٠ ساعت آموزش‌های پودمانی مشتمل بر ‌٢٠٠ ساعت دوره‌های آموزشی عمومی، ‌۴٠٠ ساعت دوره‌های آموزش شغلی، ‌١٠٠ ساعت آموزش‌های بهبود مدیریت و ‌١٠٠ ساعت پایان‌نامه است.
سلطانی تصریح کرد: به ازای هر سال حداکثر ‌١۶٠ ساعت از ابتدای سال ‌٨١ و دریافت گواهی‌نامه قبولی یا کارنامه‌ آموزشی با امضای مشترک رییس‌کل دادگستری استان و مدیرکل آموزش قضات یا دبیر کمیته‌ معادل‌سازی کارهای تحقیقاتی در خصوص کارهای تحقیقی معادل‌سازی شده با فعالیت‌های آموزشی محسوب می‌شود که معادل ‌١٠٠ ساعت از ‌٨٠٠ ساعت این آموزش‌ها الزاما باید در قالب پروژه‌ تحقیقی و پایان‌نامه‌ دوره‌ آموزشی طی شود.
دبیر کمیته‌ برگزاری آزمون جامع ویژه قضات در توضیح شرایط افرادی که آماده‌ گذراندن دوره‌ پایان‌نامه هستند، اظهار کرد: انتخاب موضوع پایان‌نامه زمانی ممکن است که فرد اولا آموزش‌های شغلی خود را به پایان رسانده باشد، ثانیا در آزمون جامع قبول شده باشد، ثالثا سایر شرایط مربوط به انجام پروژه‌ تحقیقی را مطابق ماده ‌٣ آیین‌نامه طبقه‌بندی آموزش‌های قضایی رعایت کند.
سلطانی ادامه داد: مطابق تذکر ذیل بند ‌۶-۳-۳ اقتضائات ویژه‌ آموزش مشاغل قضایی نیز همکاران قضایی می‌توانند به ازای ارائه پیشنهادات جدید، ابتکارات، تالیفات و ترجمه‌ کتب و مقالاتی که موجب افزایش بهره‌وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی می‌شود، حداکثر تا معادل ‌٢٠٠ ساعت از آموزش‌های شغلی خود را به عنوان کار تحقیقی تامین کنند. به‌منظور توسعه و ترویج تحقیق‌محوری در آموزش، دستورالعمل معادل‌سازی کارهای تحقیقی با فعالیت‌های آموزشی ابلاغ شده است.
وی همچنین یادآور شد: با توجه به نظرات رییس قوه قضاییه و معاون آموزشی قوه قضاییه، بحثی تحت عنوان اناطه مطرح شده است. به این نحو که همکاران آموزشی برای تغییر گروه و سمت ملزم به گذراندن دوره‌های خاص هستند. مراحل تهیه این طرح به اتمام رسیده و به محض نهایی شدن، ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه درباره‌ مسئولیت احراز و انطباق شرایط قضات جهت شرکت در آزمون پودمانی نیز اظهار کرد: این مسئولیت به عهده‌ معاونت‌های آموزش دادگستری استان‌ها، اداره کل آموزش قضات و واحدهای ستادی قوه به عنوان واحد مجری آموزش قضات است که باید در مهلت مقرر، پرونده‌ آموزشی کلیه‌ قضات شرکت‌کننده در آموزش‌های پودمانی را بررسی، جمع‌آوری و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه مراتب را به همراه مستندات به دبیرخانه شورای نظارت بر آموزش استان‌ها ارسال کند.
سلطانی افزود: سوابق آموزشی پس از دریافت توسط دبیرخانه کمیته‌ برگزاری آزمون جامع با کنترل مستندات موجود در دبیرخانه‌ شورای نظارت بر آموزش استان‌ها و ضوابط و دستورالعمل‌ها مورد بررسی و تطبیق قرار می‌گیرد و چنانچه در بررسی‌های به عمل آمده داوطلبان حداقل ‌۴٠٠ ساعت آموزشی مصوب یا منطبق با مقررات را گذرانده باشند، واجد شرایط شناخته شده و ضمن تایید سوابق آموزشی، اسامی آنها به معاونت آموزش استان مربوطه اعلام می‌شود و مجاز به شرکت در این آزمون هستند. در صورت وجود نقص در سوابق آموزشی یا عدم احراز شرایط نیز مراتب به حوزه‌ مربوطه اعلام خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از واجدان شرایط در گروه آزمون شغلی مرتبط با سمت قضایی آنها ثبت‌نام به عمل آمده و منابع تعیین‌شده توسط گروه علمی کمیته‌ آزمون جامع برای هر گروه اعلام و به استان‌ها ارسال می‌شود تا واجدان شرایط با مطالعه‌ منابع با آمادگی هرچه بیشتر در آزمون شرکت کنند.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه درباره‌ سوابق برگزاری آزمون جامع نیز تصریح کرد: در ‌٨ خرداد سال ‌٨٨ اولین نوبت آزمون جامع با ‌۶۵٣ نفر واجد شرایط به صورت غیرمتمرکز توسط معاونت‌های آموزش ‌١۴ استان و با نظارت معاونت آموزش و تحقیقات قوه‌ قضاییه به صورت تشریحی و در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار شد که ‌۴۶۶ نفر در چهار گروه دادسرا، محاکم کیفری، محاکم عمومی حقوقی، و دادگاه‌های خانواده و تجدیدنظر از ‌٢١ استان شرکت کرده و ‌٣۵٢ نفر پذیرفته شدند.
سلطانی درباره‌ دومین مرحله از آزمون جامع گفت: این آزمون بر اساس ماده ‌٣ دستورالعمل برگزاری آزمون جامع مصوب ‌٢٨/۶/٨٩ شورای مشورتی معاونت آموزش و تحقیقات که در تاریخ ‌۴/٧/٨٩ به تصویب معاون آموزش و تحقیقات قوه‌ قضاییه رسیده است، روز جمعه ـ ‌٣٠ اردیبهشت ـ به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود که با بررسی سوابق آموزشی قضات تا کنون ‌۶١٢ نفر شرایط شرکت در آزمون نوبت دوم را احراز کرده‌اند. بررسی سوابق آموزشی این عده از قضات بیش از شش ماه به طول انجامید و ده‌ها جلسه با صرف بیش از ‌۴٠٠ ساعت زمان توسط گروه‌های علمی جهت نحوه‌ برگزاری، تعیین منابع و طراحی سوالات تشکیل شد.
دبیر کمیته‌ برگزاری آزمون جامع ویژه قضات همچنین درباره‌ تفاوت‌های آزمون نوبت دوم با آزمون نوبت اول خاطرنشان کرد: آزمون نوبت دوم به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود و بر خلاف آزمون نوبت اول که تشریحی بود، این آزمون به صورت تستی برگزار می‌شود. در آزمون نوبت دوم از تجربیات و همکاری ‌١۵ نفر از قضات مجرب و اساتید استفاده شده است. تمام مراحل اجرایی آزمون نوبت اول به‌استثنای طرح سوالات به صورت غیرمتمرکز انجام شد که در عمل مشکلاتی را به همراه داشت. بنابراین در نوبت دوم تمام مراحل آزمون به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود.
سلطانی در ادامه به بیان تفاوت‌های دو آزمون پرداخت و افزود: آزمون نوبت دوم در مقایسه با نوبت اول، یکسان‌سازی در اجرا، سرعت عمل در تصحیح و جلوگیری از اعمال نقطه‌نظرات متفاوت را به همراه خواهد داشت. همچنین در نوبت اول، قضات به چهار گروه تقسیم شده بودند ولی در نوبت دوم به هفت گروه شامل قضات دادسرای عمومی و انقلاب، قضات محاکم عمومی جزایی، محاکم حقوقی، محاکم خانواده، محاکم کیفری استان، محاکم تجدیدنظر با گرایش حقوقی و محاکم تجدیدنظر با گرایش کیفری تقسیم شده‌اند.
وی ادامه داد: در نوبت اول این آزمون، قضات ‌٢١ استان شرکت کردند ولی در نوبت دوم حائزان شرایط مربوط به ‌٢۶ استان هستند که بالاترین آمار شرکت‌کنندگان مربوط به استان کرمان با ‌۶٣ نفر است. مجموعه سوالات نوبت اول ‌۵٧ سوال بود ولی در نوبت دوم ‌١٣۵ سوال است.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه، «امکان ارتقای سطح علمی کلیه‌ قضات به مقاطع فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای با اعطای گواهی‌نامه‌های تخصصی پژوهشی و بهره‌مندی از مزایای آن»، «برخورداری از مزایای یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل»، «برخورداری از افزایش ‌١٠ واحد به عدد مبنای حقوق»، «نظام‌مند ساختن و ساماندهی ساختار و نظام آموزشی کارکنان قضایی»، «توسعه آموزش‌های کاربردی و ارتقای دانش قضایی و تجربی قضات»، «به‌روزرسانی محتوای دوره‌های آموزشی قضات و تخصصی کردن آموزش‌ها با استفاده از ابزار و روش‌های نوین و تجربیات قضات مجرب و تعامل با سایر دستگاه‌های مرتبط با قوه»، «ایجاد انگیزه برای شرکت قضات در برنامه‌های آموزشی» و «تاثیرگذاری در روند جلوگیری از اطاله دادرسی» را از مزایای گذراندن دوره‌های آموزشی و موفقیت در آزمون جامع عنوان کرد.
سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا تستی شدن سوالات موجب کاهش کیفیت آزمون نخواهد شد؟ اظهار کرد: سوالات این آزمون، تجربی است و اختلاف نظر در خصوص برخی مباحث که سوالات از آن طرح می‌شود بسیار زیاد است. به همین دلیل تستی بودن سوالات منجر به کاهش کیفیت آزمون نخواهد شد.
وی قبولی در آزمون را منوط به کسب معدل ‌٧۵ از ‌١٠٠ نمره در کل گروه آ‌زمون و کسب حد نصاب ‌۶۵ از ‌١٠٠ برای هر یک از گروه‌های آزمون دانست.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه یادآور شد: در آیین‌نامه شغلی قضات بحث سه سال توقف اشاره شده است که اگر یک قاضی در یک سمت قضایی بیش از سه سال توقف داشته باشد می‌تواند از مزایای یک گروه استفاده کند. ‌١۵ آذر ‌٨٩ زمان اجرای این بند از آیین‌نامه پس از برگزاری سه سال از تاریخ آن فرا رسید و رییس قوه قضاییه اعطای این امتیاز را منوط به استعلام از سه مرجع دستگاه قضایی دانست که یکی از آنها معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه است.
سلطانی گفت: کسانی که اصلا در دوره آ‌موزشی شرکت نکرده‌اند از این امتیاز بهره‌مند نمی‌شوند. درواقع رویکرد مسئولان قضایی به این سمت است که خود قاضی ضرورت و نیاز آموزشی را حس کند.
منبع : بازار کار ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها