تلاش برای تدوین قانون استخدامی در آموزش و پرورش

چهاربند  از تلاش وزات آموزش و پرورش برای تدوین قانون استخدامی در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری اسفندیار چهاربند قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم چهاربند با اشاره به اینکه در آستانه روز معلم قرار داریم، عنوان کرد: به سنت سال های گذشته به استقبال هفته معلم می‌رویم و براساس سیاست های وزیر آموزش و پرورش رویکردی موثرتر برای تجلیل از معلمان داشته باشیم که جهت گیری اصلی آن پاسخگویی به همکاران معلم در ارتباط با آنچه که مربوط به سازوکار مقام معلم است.

وی ادامه داد: معلمان سرزمین مان سال هاست مطالباتی دارند و در ارتباط با زندگی شهری با چالش های مواجه هستند که در حال تلاش هستیم با تفکیک هر کدام از چالش ها گزارش کاری به معلمان ارائه کنیم تا برای ادامه کار نقشه منطقی و موثری داشته باشیم هر چند در طول برنامه ششم الزاماتی برای پاسخگویی ایجاد خواهیم کرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: بنا نداریم صرفا با تجلیل از مقام معلم موضوع را رفع کنیم بلکه توجه به شرایط معلم اصلی مهم است و باید تعهدات خود را نسبت به معلمان در بازه زمانی مناسبی تحقق ببخشیم.

جایگاه معلم در مواجه با تحولات در حوزه سیاسی و اجتماعی

چهاربند درباره جایگاه معلم در مواجه با تحولات سریعی که در حوزه سیاسی و اجتماعی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: با سرعت گرفتن فضای مجازی تصور بر این است که نقش معلم کمرنگ خواهد شد در حالی که چنین چیزی نخواهد بود و کشورهای پرچمدار علم و فناوری بیش از هرچه تربیت معلم و بهبود زندگی وی را مورد توجه قرار دارند.

وی افزود: القای بسیار خطرناکی است که یا توسعه اقتصادی و فناوری کمتر به معلمان توجه خواهیم داشت و این القای استکبارلست و بابد توجه داشته باشیم که در هر بازی زمانی که دچار مشکل شدیم به ساده انگاری نظام تعلیم و تربیت بر می‌ گردد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی کشورهایی که از تمام تعلیم و تربیت غافل ماندند تصور غلطی دارند تا با مداخله مستقیم این خلا را جبران کنند در حالی که خودکفایی در هر شاخه ای مشروط بر اقتدار تعلیم و تربیت است و با وعده و شعار این مهم محقق نمی شود و تنها موضوعی که از بین می رود اعتماد معلمان به حاکمیت، نظام و مسئولان از بین می رود.

چهاربند با تاکید بر اینکه سرمایه ما اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و مسئولان است، اظهار کرد: تلاش داریم تا اعتماد باقی‌مانده در فرهنگیان را زنده نگه داریم.

سال آینده تعداد بازنشستگان بیش از شاغلان خواهد بود

چهاربند عنوان کرد: امسال بالغ بر ۸۰۰هزار بازنشسته فرهنگی داریم، سال آینده تعداد بازنشستگان بیش از شاغلان خواهد بود و این روند تداوم داشته و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۵۰هزار بازنشسته و ۸۳۰هزار شاغل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مادامی که استخدام به قانون مدیریت خدمات کشوری گره خورده اتفاقی نخواهد افتاد و بزرگترین گره زندگی اجتماعی و معیشت معلمان قانون مدیریت خدمات کشوری است، چرا که این قانون کارمند محور است و سال ها وعده هایی برای بهبود وضعیت معلمان داده شد اما اجرایی نشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این قانون آموزش و پرورش را در عصر پیکان نگه داشته است، عنوان کرد: شرایط کاری و حرفه ای معلمان منطبق بر قانون نشده است و از نتایج عملکرد این قانون نهادینه کردن تبعیض در حوزه آموزش و پرورش است در حالی که مطالبه معلمان رفع تبعیض است.

وی گفت: چارچوب این قانون با طبقه بندی شغل معلمان نمی گنجد یکی از مطالبات جدی همکاران معلم از دولت و مجلس مستثنی کردن آموزش و پرورش از این قانون و تدوین و تصویب قانون اداری و استخدامی معلمان است تا به نیازهای عادلانه معیشتی معلمان پاسخ دهیم.

چهاربند از کمبود ۳۰۰هزار نیرو در مهر ۹۷ خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع، ۱۹۴ هزار کمبود نیرو را از طریق ندادن نیرو به مدارس جبران کنیم، در حالی که باید به ازای هر چهار نفر دانش آموز، یک ساعت مربی پرورشی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای سال ۹۷ از ۳۰۰هزار کمبود، ۸۴هزار نفر در قالب انواع التدریس و خرید خدمات داریم و سال هاست سیاست های انقباضی را پیش گرفتیم.

چهاربند درباره نرخ بهره وری گفت: نرخ بهره وری بر مبنای تولیدات خدمات ۱۰۰درصد است و نیروی مازاد در آموزش و پرورش نداریم حتی سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰هزار ساعت حق التدریس پرداخته کرده‌ایم.

زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

چهاربند درباره استفاده از نیروهای مدیریتی برای جبران کمبود نیرو گفت: از سال گذشته ۲۴۹ هزار ساعت در هفته عملکرد داشتیم و برای سال تحصیلی جاری توسعه این کار را دستور کار قرار دادیم.

وی درباره وضعیت آزمون استخدامی با اشاره به اینکه از مهر ۹۶ اعلام آمادگی برای برگزاری آزمون استخدامی داشتیم، گفت: در بهمن سال ۹۶، شروط سازمان اداری و استخدامی با مجوز ۱۵هزار نیرو موافقت کرد اما در ۲۸اسفند ۹۶ سازمان برنامه و بودجه موافقت خود را منوط به بکارگیری نیرو از سال ۹۸کرد و به دلیل اینکه این نامه با درخواست ما مخالفت داشت و دو، سه نوبت مکاتبه داشتیم که در جلسه آخر بکارگیری نیروی انسانی از محل منابع تایید شد.

چهاربند تصریح کرد: آنچه مسلم است انتشار دفترچه آزمون استخدامی و برگزاری آزمون و دوره های آموزشی است که دفترچه ظرف یک هفته آینده احتمالا در دسترس قرار می‌گیرد.

چهاربند با اشاره به اینکه توافقی درباره شاخص ها نداشتیم، تصریح کرد: در مهر ۹۷ در مجموع با توجه به شاخص ها ۳۰۰هزار کمبود داریم که از این تعداد با کم کردن شاخص ها، ۱۹۴ هزار نیرو شاخص می‌شود درواقع تعریف نیاز را عوض می کنیم و مابقی سرباز معلم، بازنشسته، حق التدریس و برون سپاری شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش است که قطعا پیامدهایی دارد.

چهاربند تصریح کرد: تاکنون بحران کیفیت داشتیم و باید منتظر باشیم در هر لحظه اتفاق ناگوار باشد اگر قرار باشد خدمات الکترونیکی داشته باشیم درباره تعلیم و تربیت این کار اتفاق نمی افتد و آموزش های الکترونیکی جای آموزش های حضوری را نمی گیرد؛ نگرانی امروزی ما از پیام رسان ها به دلیل نادیده گرفتن کامل معلمان است.

هزینه ۱۰ میلیارد دلاری برای دوره های ضمن خدمت در سال ۹۶

وی درباره ارتقای سطح کیفیت آموزشی و تربیتی معلمان عنوان کرد: دوره های بازآموزی و ضمن خدمت در کنار تربیت معلم موقعیت جدی پیدا می کند و برای اینکه بتوانیم آموزش ضمن خدمت را مطمئن تر ادامه دهیم روی دوره های حضوری تمرکز داریم؛ همچنین روی دوره های الکترونیکی متمرکز شویم و ۱۰۴میلیون ساعت دوره ضمن خدمت داشتیم، همچنین ۸۲میلیون ساعت دوره حضوری داشتیم .

وی با اشاره به اینکه ۱۰میلیارد اعتبار برای دوره های ضمن خدمت سال گذشته استفاده شد، گفت: معاونت پرورشی بخشی از اعتبار خود را به این موضوع اختصاص داد که قابل قبول بود.

چهاربند درباره روند اجرای طرح سنجش صلاحیت حرفه ای گفت: سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران در مرکز نیروی انسانی است و سال آینده انجام می‌شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بیان کرد: سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان هم در شورای عالی آموزش و پرورش است که رتبه بندی براساس این روند انجام خواهد شد و مطالعات اصلی در دستور کار است و مجموعه ابزارها و روش کار تولید شده و در شرف تامین نظام نامه این طرح است و ساختار اجرایی را تعریف می کند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم موضوع کیفیت را از جدای این موضوع پیش رویم و با معیشت معلم گره نخورد. موضوع اصلی در سنجش صلاحیت حرفه ای تضمین کیفیت است.

روش‌های جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان

چهاربند درباره پراکندگی نیروی انسانی در مدارس روستایی با جمعیت کم گفت: از ۲۱ هزار و ۵۳۲ مدرسه، ۲۰ هزار و ۶۴۴ مدرسه در روستاها و ۸۸۸ مدرسه در شهرها دایر است و از مدارس روستایی هم ۱۷ هزار و ۹۱۳ مدرسه به دبستانی ها اختصاص دارد.

چهاربند به روش‌های جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان برای کمبود نیروی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت : ۵ روش پیش‌بینی کردیم که یکی از روش‌ها دوره ۴ ساله است؛ دوره برای مهر ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به کار ما نمی‌آید اما برای سال ۱۴۰۲، از همین امسال ۲۵ هزار درخواست نیرو کردیم.

وی ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان راه حل دیگری است، روش دیگر ۲+۲ است که فارغ‌التحصیل کاردانی بگیریم و دو سال آموزش معلمی بدهیم که این روش برای دوره ابتدایی کارساز خواهد بود.

رئیس مرکز منابع انسانی و برنامه ریزی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: روش دیگر ۲+۱ است که برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، نیروی کاردان می‌گیریم و یک‌سال آموزش می‌دهیم.

وی تصریح کرد: آخرین روش ما آزمون استخدامی است یعنی صرفه‌جویی را انجام دادیم، تراکم را افزایش دادیم، تخصیص نیرو به فعالیت‌ها را کم کردیم، خرید خدمات آموزشی را انجام دادیم و اضافه‌تدریس گرفتیم و باز هم در نیروی انسانی مشکل داریم پس از استخدام استفاده می‌کنیم.

اعتبار ۱۰میلیارد تومانی برای تحلیل از معلمان

چهاربند درباره تجلیل از معلمان گفت: ۳۷ معلم برتر در نشست نمایندگان استان ها مورد تجلیل قرار می گیرند؛ هرسال ۱۰میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است که اعتباراتی به استان ها واگذار می شود و به فراخور جمعیت از معلمان تجلیل خواهد شد.

وی درباره روز شمار هفته معلم گفت:  ۱۲اردیبهشت روز ولایتمداری و سلوک معلمی، ۱۳ اردیبهشت روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت، روز معلم مسئولیت‌پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، مرجعیت اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نام‌گذاری شده است.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها