تعهد، تنها مجازات وزارت نفتی ها برای آزمون استخدامی پر ایرادشان!

اگر تا چند سال پیش، بزرگ ترین دغدغه و سختی زندگی جوانان دهه شصتی قبولی در آزمون های کنکور و ورود به دانشگاه بود، حالا آنها دوباره با آزمون هایی رو به رو هستند که مسیر آنها برای یافتن شغل مورد علاقه را بسیار دشوار کرده است؛ آزمون هایی که گاهاً در آنها تخلف های آشکاری رخ می دهد اما هیچ کدام از نهادهای نظارتی عزمی برای برخورد جدی با متخلفین ندارند!

به گزارش «تابناک»، بیست و پنجم آبا ماه وزارت نفت اطلاعیه ای مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی منتشر کرد که بلافاصله با اعتراضات گسترده دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مرتبط رو به رو شد و خیلی زود پرونده آن روی میز دیوان عدالت اداری قرار گرفت؛ فرایندی که به توقف موقت این آزمون منجر شد تا بررسی های دقیق در این باره انجام شود.

در ابتدای امر معترضان اشکالات فراوانی را به این آزمون وارد کردند که از جمله آن می توان به چرایی برگزاری آزمون در شرایطی که دانش آموختگان برخی دانشگاه های مرتبط با رشته نفت بورسیه هستند اشاره کرد و جدا از این مورد در آزمون برخی شرایط مصداق بارز تبیض بود و دانش آموختگان معتقد بودند که این شرایط با عدالت در برگزاری آزمون فاصله داشت.

اشاره به معدل بالا به عنوان پیش شریط جذب و نیز ایجاد تسهیلات خاص برای فرزندان کارکنان وزارت نفت در جذب از جمله عواملی بود که مورد اعتراض بسیاری از داوطلبان قرار گرفت و در جریان اعتراضات گسترده در نهایت به توقف ثبت نام منجر شد.

به رغم توقف ثبت نام، در بازه زمانی کوتاهی که سامانه فعال بود تعدادی از داوطلبان در آن ثبت نام و نسبت به پرداخت حق ثبت نام اقدام کردند؛ داوطلبانی که تا کنون پاسخ روشنی در مورد وضعیت مبالغ پرداختی و برگزاری آزمون مجدد به آنها اطلاعی داده نشده است.

با استمرار اعتراضات دانش آموختگان و دانشجویان نفت و با ورود دیوان عدالت اداری و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بالاخره وزارت نفت تا حدی از شرایط اعلامی خود کوتاه آمد و برای آن دسته از دانش آموختگانی که هنگام قبولی در دانشگاه به آنها تعهد استخدام داده شده بود، آزمون استخدامی را حذف کرد.

با این حال و به دلیل نیاز به برگزاری آزمون برای جذب نیروهای جدید، امروز خبری منتشر شد که بر اساس آن دیوان عدالت اداری با گرفتن تعهد از وزارت نفت، دستور موقت توقف آزمون استخدامی را لغو کرد.

براساس این خبر وزارت نفت تعهد داد موارد تبعیض‌آمیز را از دفترچه آزمون استخدامی حذف کند که در پی تعهد اصلاح موارد تبعیض آمیز در دفترچه ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت نفت، شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف ثبت نام این آزمون را لغو کرد.

موارد تبیض آمیزی که پیش تر نیز به آن اشاره شد و شامل ایجاد سهمیه‌هایی خاص برای برخی افراد، از جمله فرزندان کارکنان وزارت نفت، اعمال معدل بالا برای جذب، ایجاد محدودیت برای دانش آموختگان کارشناسی، اعمال محدودیت های جغرافیایی و… می شد.

برابر اتفاق رخ داده و در جریان این آزمون استخدامی پر حاشیه، تا کنون دو تخلف آشکار از سوی مسئولان ارشد وزرات نفت اثبات شده است؛ تخلف هایی که در هیچ کدام از موارد به مجازات و تعقیب قضایی برنامه ریزان منجر نشد!

نخست مسئله ای بود که در ابتدا با وساطت نمایندگان مجلس به اثبات رسید و معاونت نیروی انسانی وزارت نفت با پذیرش تخلف رخ داده، از برگزاری آزمون برای بورسیه ها کوتاه آمد.

دیگر اینکه با بررسی پرونده این آزمون استخدامی در دیوان عدالت اداری، اعمال برخی امتیازهای تبیض آمیز برای برخی افراد خاص نیز آشکار شد اما تنها به اخذ تعهد از مسئولان وزارت نفت اکتفا شده است.

این اخذ تعهد در حالی رخ داده که به نظر برای مقابله با تخلف های احتمالی آینده کافی نیست و مسئولان وزارت نفت اگر واقعاً بنای جذب افراد مورد علاقه و از پیش انتخاب شده را داشته باشند، با توجه به فرایندهای مبهم استخدامی ها کار سختی در پیش ندارند.

بر این اساس دو انتظار واقعی و جدی را می توان از نهادهای نظارتی کشور انتظار داشت.

نخست اینکه در برابر این تخلف های آشکار به تعهد و توصیه اکتفا نکنند و با شناسایی برنامه ریزان این تخلف ها، مجازات و تعقیب قضایی آنها را در دستور کار قرار دهند.

دیگر اینکه تلاش کنند فرایند آزمون استخدامی چه در بخش آزمون کتبی و چه در بخش مصاحبه حضوری به قدری شفاف باشد که امکان تخلف دیگر عملاً از بین برود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها