تشریح جزئیات ماموریت‌های کاری وزارت نفت به بانوان

استخدام شرکت ملی نفت سال ۹۲

چگونگی و روند حضور بانوان در فعالیت‌های صنعت نفت از آن دسته موضوعاتی بوده که در مسیر رفت و آمد دولت‌های مختلف، تحت تاثیر سلیقه مسئولان، تلاطم زیادی داشته و در آخرین فراز و فرودها، بیژن زنگنه بر برداشته شدن محدودیت‌های جذب بانوان در صنعت نفت دستور داده است.

این در حالیست که در دولت قبل باوجود حضور قابل توجه بانوان در دانشگاه صنعت نفت و انتظار طبیعی آنها برای اشتغال در این صنعت پس از فارغ التحصیلی، تصمیم‌ بر طرح تک جنسیتی شدن دانشگاه صنعت نفت گرفته شده بود.

به هر حال، پس از ابلاغ دستور برداشته شدن محدودیت های جذب بانوان از سوی وزیر نفت دولت تدبیر و امید، چه برخی مدیران بخواهند و چه نخواهند، زمینه‌ها برای تحقق این دستور در حال ایجاد است که در این خصوص مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت در گفتگویی برنامه های موجود برای اجرای این دستور را تشریح کرده است.

تشریح جزئیات ماموریت‌های کاری به بانوان نفتی

عباس خنیفر با اشاره به محدودیت های جذب و استخدام بانوان در صنعت نفت در گذشته توضیح داد: برخی شرکت‌های صنعت نفت، براساس طبیعت کارشان و با استدلال سابقه ماندگاری نیرو، تقاضاهایی را برای اولویت استخدام آقایان داشتند ولی آقای زنگنه دستور داده اند که محدودیت های استخدام خانم ها در صنعت نفت را لغو کنیم که این کار را انجام می دهیم و ما دستور آقای زنگنه را عینا اجرا خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در آزمون استخدامی اخیر، جذب نیرو در برخی رشته‌های صنعت نفت، خانم ها هم جذب شده اند البته می‌توانستیم در برخی رشته های دیگر خانم ها را جذب کنیم اما بعضی شرکت ها متقاضی نبودند، اظهار کرد: در دولت های نهم و دهم، صنعت نفت دو بار مجوز استخدامی گرفته است. یکبار در زمان وزارت نوذری و یکبار در زمان سرپرستی محمود احمدی نژاد بر صنعت نفت. نوذری مجوز استخدام ۱۸۰۰ نفر و احمدی نژاد مجوز استخدام ۴۹۰۰ نفر را در صنعت نفت صادر کرده بودند.

به گزارش پانانیوز، مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت در خصوص شیوه آماده سازی زمینه برای اجرای دستور زنگنه تشریح کرد: برای اجرای عملی دستور آقای زنگنه مبنی بر لغو ممنوعیت جذب خانم ها، سمت های سازمانی را شناسایی کرده و براساس آن، اجازه می دهیم خانم ها و آقایان به طور یکسان در آزمون استخدامی شرکت کنند.

به گفته وی به نظر می رسد آقای زنگنه نیز مجوز استخدامی جدید برای صنعت نفت صادر کند زیرا عده ای از کارکنان بازنشسته می شوند و شرکت ها هم توسعه پیدا می کنند. ما هر سال تراز نیروی انسانی را می گیریم و براساس آن سمت های خالی را شناسایی می کنیم و نیروها را با آزمون جذب می کنیم.

خنیفر با بیان اینکه هم نیروهای موجود قراردادی صنعت نفت می توانند در آزمون آینده استخدامی شرکت کنند و هم فارغ التحصیلان دانشگاه ها، یادآوری کرد: بر اساس دستور آقای وزیر به جز مشاغل اقماری، هیچ محدودیت جنسیتی برای جذب خانم ها و آقایان پیش بینی نمی کنیم. جذب بر اساس رشته تحصیلی، توانمندی ها، محل اشتغال و نیارهای صنعت نفت خواهد بود.

وی همچنین درباره راهکارهای ارتقای نیروی انسانی افزود: در راستای اجرای سیاست شایسته سالاری و انتصاب های درست، ما مرکز ارزیابی و پرورش مدیران را طراحی و اجرا کرده ایم. براساس اصول علمی، ویژگی های فردی مدیران را احصاء می کنیم و متناسب با آن سمت می دهیم. همچنین نیازهای آموزشی آنان را شناسایی می کنیم که این سیستم در کشور منحصر به فرد است. به این ترتیب هر مدیری قبل از انتصاب باید به مرکز ارزیابی و پرورش مدیران برود و استثنا هم ندارد.

استخدام شرکت ملی نفت سال ۹۲

پای صحبت ۴مدیرکل زن که بالاترین سمت های سازمانی نفت را دارند

در این باره همچنین، چهار مدیرکل زن که بالاترین سمت های سازمانی وزارت نفت را دارند در گفتگو با روزنامه “هم میهن” در خصوص دستور لغو محدودیت ها برای جذب بانوان اظهار نظر کرده اند.

افخم زروانی مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با بیا اینکه برخی سمت های سازمانی به مثابه منبع درآمد هستند، گفت: برخی می گویند چون آقایان خرج خانواده را می دهند پس در شرایط مساوی باید سمت سازمانی را به آقا داد تا درآمد بیشتری داشته باشد که این تفکر درست نیست.

نازیلا عاکفیان مدیرکل بهره وری و توسعه کارآفرینی معاونت منابع انسانی وزارت نفت یادآوری کرد: یکی از معاونان اسبق منابع انسانی وزیر از من خواست گزارشی درباره وضعیت حضور خانم ها در نفت تهیه کنم. به طور معمول از هر ۱۰۰ نفر ۸ نفر خانم در صنعت نفت هستند.

وی افزود: در شورای منابع انسانی با خوشحالی مطرح کردم که این آمار به ۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر رسیده است، اما در کمال ناباوری با واکنش منفی آن معاون سابق مواجه شدم. گفتند این رشد معنی ندارد، باید جلویش را بگیریم.

مرضیه ریاحی مدیر کل آسیا و ایانوسیه معاونت بین الملل وزارت نفت درباره اولویت دهی بانوان در انتخاب سخنگوی وزارت نفت تصریح کرد: خانم یا آقا بودن نباید عامل تعیین تکلیف انتخاب سخنگو باشد. سخنگو باید قدرت تحلیل و وسعت اطلاعات داشته باشد. مسائل بین المللی و سیاسی را بداند و حاضر جواب باشد.

فاطمه مشایخی مدیرکل عربی، آفریقایی و آمریکای لاتین معاونت بین الملل وزارت نفت نیز خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و آفریایی و آمریکای لاتین از اعضای اوپک، GECF و IEF هستند و رابطه با این کشورها می تواند به تقویت منافع ملی مان کمک کند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها