بلاتکلیفی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی تا کی ادامه دارد؟

خبر ۲۹ خرداد ۹۶: بلاتکلیفی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی تا کی ادامه دارد؟

آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۹۵ و روشن نبودن وضعیت پذیرفته شدگان برای ورود به کار منجر به اعتراض این گروه و بلاتکلیفی شرایط آن‌ها شده است.
سکوت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف دوره‌های مهارت آموزی/ سرنوشت پذیرفته شدگان آزمون استخدامی چه خواهد شد؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از اردیبهشت ماه سال ۹۵ صحبت برگزاری آزمون استخدامی با اظهارات علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش کلید خورد و تا شهریورماه گمانه زنی های بسیاری برای این آزمون انجام شد تا اینکه بالاخر از ۱۸ مهرماه ۹۵ ثبت نام برای این آزمون آغاز شد.

آبان ماه سال ۹۵ آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای بیش از ۲۳۳ هزار داوطلب ورود به حرفه معلمی و بعد از چندین ماه انتظار برای برگزاری این آزمون در سراسر کشور با یکدیگر رقابت کردند و با توجه به شرایط ذکر شده در این آزمون که در دفترچه استخدامی نیز به آن اشاره شده شرایط مناسبی برای پذیرفته شدگان درنظر گرفته شده بود و این مساله موجب شد تا شرکت کنندگان در آزمون با چنین ادعایی انگیزه بالایی در قبولی داشته و منتظر ورود به آموزش و پرورش از سال ۹۶ باشند.

روایت های چندگانه مسئولان برای زمان برگزاری دوره های مهارت آموزی
سرانجام در تاریخ ۶ دی ۹۵ نتایج این آزمون جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی اعلام شد که با توجه به ضوابط موجود برای پذیرش تعدادی از ظرفیت ها خالی ماند و در این زمینه سیدحسن حسینی مدیرکل امور و اداری و تشکیلاتی گفته بود که زمان دوره‌های مهارت آموزی گفت: پس از تعیین تکلیف اولویت‌ها اعلام نتایج انجام می‌شود و انشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش آمادگی کامل برای برگزاری دوره‌های مهارت آموزی را داشته و اردیبهشت ماه زمان قطعی برای آغاز اجرای این دوره است.

هرچند زمان برگزاری دوره های مهارت آموزی و نحوه ارائه خدمات در این دوره ها برای آزمون پیشین نیز دچار مشکلاتی بود و اعتراض مهارت آموزان را در پی داشت البته محمود مهرمحمدی در ۱۷ مهرماه سال ۹۵ برای برگزاری دوره های مهارت آموزی از احتمال برگزاری دوره‌های مهارت آموزی از دی ماه خبر داد و این موضوع تحقق نیافت تا اینکه مدیرکل امور اداری اردیبهشت ماه را زمان قطعی برگزاری دوره ها دانست.

در نهایت و پس از روایت های چندگانه مسئولان آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره های مهارت آموزی نه تنها امیدی برای بهبود شرایط وجود نداشت تا شاید مشکلات سال گذشته این دوره ها رفع شود بلکه اصل زمان برگزاری دوره برای پذیرفته شدگان و ورود آنها از مهر سال ۹۶ خود را برای ورود به حرفه معلمی با اما و اگرهای بسیاری همراه شد که نشان داد وجود همیشگی وعده های بی پشتوانه در مسائل استخدامی انکار ناپذیر است.

توپ آموزش و پرورش در زمین دانشگاه فرهنگیان
علی رغم اظهارات مسئولان امر در برگزاری دوره های مهارت آموزی در اردیبهشت ماه و عدم برگزاری در زمن مقرر اسفندیار چهاربند رییس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نهم اردیبشهت ماه عنوان کرد: زمان دقیق برگزاری دوره‌ها مشخص نیست و با توجه به برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان این کار انجام خواهد شد.

این مساله در حالی مطرح شد که محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان شانزدهم اردیبهشت ماه درمورد زمان برگزاری دوره های مهارت آموزی گفت: با توجه به زمان برگزاری مناسب دوره ها، مردادماه یا حداکثر مهرماه کلاس‌های مهارت آموزان آغاز به کار می‌کند و مهارت آموزان برای دوره‌ای یکساله مشغول به تحصیل می‌شوند.
این گفته ها که نشان از دقیق نبودن زمان برگزاری دوره ها داشت موجب نگرانی پذیرفته شدگان شده بود و پیگیری این گروه و رسانه ها موجب شد تا بیشتر به این موضوع پرداخته شود اما مسئولان ذیربط در آموزش وپرورش سکوت و عدم پاسخگویی برای شفاف سازی این مساله را در برنامه های خود قرار دادند.

وعده های آزمون استخدامی درست از آب در نیامد
در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در مهرماه سال ۹۵ در اختیار متقاضیان گرفته بوده در بخش شرایط و ضوابط دوره یکساله مهارت آموزی آمده است که ” در صورت موفقیت در دوره یکساله مهارت آموزی و ارائه اصل گواهی مربوط و اشتغال به کار، احکام کارگزینی با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط از جمله تایید گزینش از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۶ به بعد صادر خواهد شد.”

این مساله موجب شده بود تا متقاضیان جویای کار امید به اشتغال هرچه سریعتر داشته باشند و بنا به اظهارات برخی پذیرفته شدگان از شرکت و تلاش برای ورود به شغل دیگر به امید ورود به حرفه معلمی از سال ۹۶ اجتناب کردند که در این باره نعمت اله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان دهم خردادماه بیان کرد: برای این گروه از مهارت‌آموزان دوره یک ساله به منزله کار‌آموزی محسوب شده و حکم استخدامی صادر نمی‌شود و از مهر ۹۷ می‌توانند به عنوان معلم در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند.

بلاتکلیفی پذیرفته شدگان تا کی ادامه دارد؟
اظهارات متعدد برای شرایط برگزاری دوره های مهارت آموزی و شفاف نشدن این موضوع برای پذیرفته شدگان موجب بلاتکلیفی پذیرفته شدگان و اعتراض آنها به این شرایط شده که گویا تاکنون این مساله برای آموزش و پرورشی ها احساس تکلیفی نکرده که پاسخگوی این وضعیت باشندو همچنان سکوت را بهترین چاره دیدند.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس برای پیگیری این موضوع اظهار کرد: پذیرفته شدگان برای پیگیری وضعیت به ما نیز مراجعه می کنند که البته مجلس نهادی قانونگذار بوده و بر حسن اجرای قانون نظارت می کند و این مساله درحوزه اجرایی رخ داده و آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

وی افزود: باید این موضوع به درستی به مسئولان امر منعکس شود تا راهکاراجرایی برای آن درنظر بگیرند از طرفی به عنوان نماینده مردم پیگیر این مساله هستم تا اگر نیاز باشد در کمیسیون آموزش این مساله مورد بررسی قرار گیرد البته باید ابتدا شرایط آموزش و پرورش و مهارت آموزان هر دو درنظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: آموزش و پرورش با مسائل گوناگونی روبه رو است و باید برای رفع همه این مسائل تلاش کند و نمی توان این تاخیر را نشانه بی نظمی این نهاد دانست و سعی می کنیم تا با توافق آموزش و پرورش این دوره ها در زمان باقی مانده برگزار شود البته نباید فراموش کرد که پذیرفته شدگان برای حرفه معلمی باید این دوره ها را بدون شتابزدگی و کامل بگذرانند.

شرایط موجود و پیگیری ها برای تعیین تکلیف وضعیت پذیرفته شدگان نتیجه ای نداشت و پاسخی از سوی وزارتخانه متولی این امر ، آموزش و پرورش دریافت نمی شود و حتی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش ۲۰ خردادماه خبر از جذب هشت هزار نیروی جدید در قالب آزمون استخدامی داد و این صحبت در حالی مطرح شده که هنوز وضعیت پذیرفته شدگان سال ۹۵ مشخص نیست .

امید که برای هر آزمون زیر ساخت ها و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت لازم انجام می شد تا این چنین بلاتکلیفی هایی برای قشر جویای کار ایجاد نشود و شاهد اینگونه بی اعتنایی مسئولان امر به دنبال چنین مسائلی نباشیم.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها