بررسی موضوع طرح تعطیلات زمستانی

نمایندگان مجلس در مناظره ای با معاون گردشگری گفتند: سازمان میراث فرهنگی هیچ طرح و برنامه ای برای ساماندهی تعطیلات زمستانی به مجلس ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه مناظره با حضور نمایندگان مجلس، معاون گردشگری و یکی از اساتید دانشگاه، شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. در این برنامه معاون گردشگری کشور نیز حضور داشت و موضوع مناظره این هفته درباره طرح تعطیلات زمستانی و نقش آن در صنعت گردشگری کشور بود.

در این برنامه، ولی تیموری معاون گردشگری کشور گفت: معمولاً افرادی که در حوزه سفر برنامه ریزی می کنند، سفرهای خود را بر طبق تعطیلات فرزندانشان هماهنگ خواهند کرد. ما در نظر داریم تا با اجرای این طرح، ساماندهی تعطیلات انجام شود و بخشی از تعطیلات به زمستان منتقل شده و در این ایام مردم بتوانند به سفر بروند.

در این حین جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعطیلات ما در کشور مشخص است. در تمام دنیا نیز تعطیلات را به تعطیلات زمستانی و تابستانی تقسیم کرده اند. سوال ما این است که شما می خواهید کدام یک از تعطیلات موجود را حذف کنید؟ مذهبی یا تعطیلات عید؟

تیموری معاون گردشگری کشور به جای پاسخ به این سوال که بارها، نمایندگان مجلس اعلام کردند که این سوال بسیار شفاف است و پاسخ شفاف نیز می خواهند، توضیح داد: در کانادا، تعطیلات یک هفته در بهار، ۸ هفته در تابستان و در مالزی دو هفته در بهار و یک هفته در تابستان، یک هفته در پائیز و یک هفته در زمستان است.

تیموری تعطیلات کشورهای دیگر را مثال زد و تصریح کرد: در قالب طرح تعطیلات زمستانی به دنبال این هستیم که برای دانش آموزان یک تنفس تحصیلی ایجاد کنیم. بحث ما این بود که شروع سال تحصیلی چند روز زودتر انجام شود.

در پاسخ به این سوال حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: متولی تعطیلات در کشور فقط سازمان میراث فرهنگی نیست. آیا شما درباره این موضوع جلسه ای با نماینگان و یا سازمان های دیگر برگزار کرده اید؟ که در پاسخ به این سوال، تیموری گفت: این موضوع برای امروز و روز قبل نیست. به کرات با نماینگان کمیسیون های اجتماعی درباره آن بحث شده است.

میرزاده در پاسخ گفت: این طرح بارها در سالهای قبل به مجلس آمده و رد شده است.

جبار کوچکی نژاد نیز بیان کرد: باید اول مشخص شود که چقدر به داشتن تعطیلات زمستانی نیاز است. در قانون آمده که دانش آموزان باید ۳۷ هفته به مدرسه بروند و تصویب شده که از اول مهرماه کلاس ها شروع شود.

در پاسخ به این موضوع، علی یعقوب زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: در عمل می گوییم دانش آموز باید ۳۷ هفته به مدارس بروند اما عملاً ۳۴ هفته زمان تحصیل وجود دارد که یک تناقض در عمل وطرح است.

کوچکی نژاد در این برنامه گفت: شما جامعه را دچار تلاطم می کنید. هر کسی اظهار نظر شخصی خود را در مورد طرح تعطیلات زمستانی مطرح می کند اما هیچ کدام از این افراد طرح و لایحه ای را به مجلس نداده اند.

میرزاده در مخالفت با طرح تعطیلات زمستانی بیان کرد: هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می شوند. یک بار به بهانه بارش برف و یک بار در قالب لایحه هوای پاک اعلام می کنند که مدارس را تعطیل کنید که البته این موضوع رد شد.

در پاسخ به موضوع متلاطم کردن جامعه، یعقوب زاده جواب داد: شاید این طور بتوان نگاه کرد که اگر اظهار نظر ها سر از رسانه و صدا و سیما درآورده به خاطر حساسیت جامعه است. جامعه به این حساسیت رسیده که تعطیلات زمستانی وجود داشته باشد.

کوچکی نژاد پاسخ داد: بر چه اساس روش و اصولی این موضوع را مطرح می کنید؟ اگر دولت مصمم است که این طرح را اجرایی کند چرا لایحه ای به مجلس نمی دهد؟

تیموری در پاسخ گفت: آنقدر مجلس موانع و قوانین سخت و سفتی دارد که به ما می گفتند اگر این لایحه آورده شود، رد خواهد شد. اگر بدانید که این انعطاف وجود دارد که تعطیلات جابجا شود و یا شروع سال تحصیلی از زمان دیگری باشد می توانیم آن را به مجلس ارائه کنیم. امیدوارم در پایان این برنامه به این مسئله برسیم که این انعطاف در مجلس برای تغییر قانون وجود دارد.

وی در انتقاد به این موضوع گفت: همیشه برای هر قانونی تبصره و یا لایحه ای آمده که آن را تغییر داده است. آیا از این موضوع اطلاع ندارید!؟

میرحمایت میرزاده نیز بیان کرد: آیا واقعاً بحث تعطیلات و گردشگری با هم ارتباط دارد؟ اگر کشور تعطیل شود گردشگری رونق پیدا می کند در آن صورت شما با اقتصاد خانواده ها چه می کنید؟ آیا تنها کسانی که به گردشگری نمی روند، فرزند دانش آموز دارند؟ آیا شما آماری دارید که چند درصد از خانواده ها، فرزند دانش آموز ندارند، کارمند هم نیستند اما به نان شب محتاجند و در زمانی که بلیت هواپیما بسیار گران است به سفر نمی روند. سازمان میراث فرهنگی آمار سفر نفر معرفی می کند و یک نفر را در صد جا می شمارد و در آخر اعلام می کرد که این تعداد مردم به سفر رفته اند. مسائل ا قتصادی را در نظر بگیرید. از سوی دیگر باید این موضوع را مدنظر قرار داد که کشور ما کوهستانی است. هر بار سازمان های متولی می گویند که اگر کار فوری ندارید از منزل خارج نشوید آن وقت ما می خواهیم مردم در زمستان به سفر بروند. کسی که در آذربایجان است اصلاً نمی تواند از استان خود بیرون بیاید چرا که خیلی از راه ها بسته است. در دی ماه روزی نیست که به مردم نگوییم از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید.

وی افزود: ما با حجم زیاد مطالب کتب درسی مواجه هستیم و معلمان نمی توانند یک کتاب را به طور کامل در یک سال تدریس کنند چرا که هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می شود. آیا سازمان میراث فرهنگی باز هم می خواهد به تعطیلات موجود اضافه کند؟ بهتر است مسائل اساسی تری را این سازمان حل کند. در حوزه کاری من حتی یک سوئیت وجود ندارد. ما می خواهیم مردم را به سفر بفرستیم که کجا اقامت کنند؟ بهتر است این سازمان به وظیفه اصلی خود عمل کند نه اینکه به حوزه تعطیلات وارد شود.

تیموری معاون گردشگری کشور اظهار داشت: ما آنقدر در اجرای یک طرح وارد مشکلات حقوقی آن می شویم که الزامات اجتماعی فراموش می شود. در طول سال تحصیلی بهتر است یک تنفسی ایجاد شود. از این فرصت می توان برای رونق گردشگری استفاده کرد.

شرکت کنندگان دیگر در این برنامه مناظره تلویزیونی هر کدام سوالات خود را از حضار پرسیدند و به این موضوع اشاره کردند که هیچ طرح پژوهشی و دانشگاهی پیرو ساماندهی تعطیلات زمستانی انجام نشده است و تنها افراد اظهار نظر خود را در این باره اعلام کرده بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها