ایجاد ۹۰ هزار شغل، گام جدید دولت برای اشتغالزایی دراستان اصفهان

دولت دوازدهم در سالجاری اجرای طرح های جدیدی مانند ‘اشتغال فراگیر’ را برای اشتغالزایی و با تعهد ایجاد نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی در کشور کلید زد که سهم استان اصفهان از این تعهد، حدود ۹۰ هزار شغل است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با وجود برخورداری از بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی به دلایل مختلفی با نرخ بیکاری بالاتری نسبت به میانگین کشوری مواجه است به همین دلیل تلاش های بسیاری برای اشتغالزایی و کاهش این نرخ صورت گرفته بطوریکه نرخ بیکاری این استان از ۱۷ درصد در تابستان سال گذشته به ۱۴ درصد در تابستان و ۱۳.۷ درصد در پاییز امسال کاهش یافته است.
یکی از مهمترین برنامه های اشتغالزایی استان در سالجاری در راستای طرح جدید دولت با عنوان ‘ اشتغال فراگیر’ در بخش ها و رسته های مختلف بوده است.
کارگروه منتخب ‘ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی’ کشور در تیر ماه سالجاری برنامه اشتغال فراگیر را با هدف ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های اقتصادی کشور تصویب کرد.
هدف کمی از اجرای این طرح کاهش ۰.۸ درصدی نرخ بیکاری کشور در سال ۱۳۹۶، حفظ و صیانت از اشتغال نزدیک به ۸۰ درصد از شاغلان موجود کشور(شامل مزد و حقوق بگیران بخش های خصوصی و تعاونی، کارکنان مستقل و کارفرما) و ارتقای مهارت آموزی و اشتغال‌ پذیری بیش از سه میلیون بیکار جویای کار و حداقل ۹۵۰ هزار نفر تازه وارد به بازارکار عنوان شده است.
برنامه های مختلفی در این طرح دیده شده که از مهمترین آنها می توان به توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو)، کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهارت آموزی در محیط واقعی و حمایت از مشاغل پایدار در روستاها، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت وگو با ایرنا با اشاره به گزارش عملکرد این استان در تحقق برنامه های اشتغالزایی اظهار کرد: تعهد استان اصفهان برای اشتغالزایی در قالب طرح اشتغال فراگیر و سایر برنامه های جدید، حدود ۹۰ هزار شغل است که تا کنون حدود ۵۰ درصد آن تحقق یافته است.
محسن نیرومند افزود: از میزان اشتغالزایی تحقق یافته در استان اصفهان تا کنون حدود ۳۳ هزار شغل در سامانه ای که بمنظور رصد این برنامه ها طراحی شده، ثبت شده و مابقی اطلاعات در حال تکمیل شدن است.
وی با تاکید بر اهمیت اشتغالزایی در استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری در استان در تابستان ۹۵ حدود ۱۷.۴ درصد بود اما با تلاش های صورت گرفته این نرخ در تابستان سالجاری ۳.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۴ درصد رسید با این وجود هنوز ۲.۵ درصد از میانگین نرخ بیکاری در کشور، بالاتر است.
وی از جمله دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در این استان را بالا بودن نرخ مهاجرت و همچنین خشکسالی عنوان کرد.
نیرومند با بیان اینکه یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زا امسال در قالب طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو) به استان اصفهان اختصاص یافته است، گفت: این تسهیلات برای ایجاد، توسعه و سرمایه در گردش به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی پرداخت می شود و سهم استان اصفهان در این بخش ایجاد ۵۳ هزار شغل است.
وی با بیان اینکه در این طرح ۱۳ رسته‌ فعالیت با قابلیت سرمایه گذاری در روستاها و شهرها شناسایی شده است، افزود: این رسته ها شامل تولید محصولات گلخانه ای و گیاهان دارویی، صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، حمل و نقل بین شهری، فناوری اطلاعات، دوخت و تولید پوشاک، قطعه سازی و مجموعه سازی، فرش دستباف، زیورآلات، صنایع معدنی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع مرتبط با تولید برق از انرژی خورشیدی است.
وی نرخ سود تسهیلات طرح تکاپو را ۱۲ تا ۱۶ درصد اعلام و اضافه کرد: در این طرح، ۶ درصد دیگر از سود تسهیلات از محل اعتبارات یارانه ها پرداخت می‌شود.
نیرومند با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات این طرح در استان جذب شده و لازم است بانک ها برای جذب اعتبارات باقی مانده تلاش کنند، گفت: تا کنون ۶۰۰ نفر در استان اصفهان برای این طرح ثبت نام کردند که ۴۵۶ نفر به بانک معرفی شدند.
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی فرصتی برای جوانان تحصیلکرده
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همچنین با اشاره به اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان جوان دانشگاه ها گفت: سهمیه استان برای ثبت نام در سامانه کارورزی چهار هزار و ۷۲۵ دانش‌ آموخته دانشگاهی است.
دولت برای اجرای این طرح منابعی تامین کرده است که دانش آموختگان دانشگاهی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا در کارگاه هایی به مدت چهار تا ۶ ماه مشغول به کار شوند.
هدف از اجرای این طرح، آموزش و مهارت آموزی است و کارورزان علاوه بر اینکه از مزایای حقوق ۳۰ درصد قانون کار برخوردار خواهند شد، دولت تمام حق بیمه مسئولیت آنان را پرداخت می کند.
استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی دارد که ۳۷۰ هزار نفر از آنها شاغل، ۹۷ هزار نفر بیکار و ۴۲۴ هزار نفر غیرفعال هستند.
استان اصفهان رتبه هفدهم کشور را در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی دارد.
نیرومند با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۸ هزار نفر در استان اصفهان برای طرح کارورزی ثبت نام کرده اند، گفت: از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر دارای شرایط کارورزی بودند و نزدیک به ۴۰۰ نفر پذیرفته شدند.
وی اطلاع رسانی ناکافی، تفکیک نشدن اداره های برای اجرای این طرح، تامین نشدن بودجه پرداخت کمک هزینه آموزشی و ابلاغ و اجرایی نشدن شیوه نامه برای ثبت نام در این طرح را از جمله دلایل استقبال نه چندان بالا از این طرح خواند و گفت: شهرستان سمیرم با ۲۰۰ درصد جذب کارورزان، بیشترین آمار را برای ثبت نام در این طرح داشتند.
عملکرد ۱۰۶ درصدی اصفهان در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی
طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برای ایجاد فرصت شغلی در بین افراد باسطح تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم در اصناف برنامه ریزی شده و سهم استان اصفهان در این زمینه سه هزار و ۶۸۰ نفر است.
به گفته مدیر کل تعاون و کار استان اصفهان، این استان با عملکرد ۱۰۶ درصدی و رتبه چهارم در کشور، برای سه هزار و ۹۰۰ نفر در این قالب، اشتغالزایی کرده است.
نیرومند افزود: دهاقان با ۲۴۵ درصد بیشترین آمار را در استان در زمینه مهارت آموزی در محیط کار واقعی دارد.
قانون حمایت از مشاغل پایدار در روستاها، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت نیز از برنامه های دولت برای اشتغالزایی در سراسر کشور است.
۱۲۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح به استان اصفهان تخصیص یافته که معادل ۳.۴ درصد از اعتبار کل استانهاست.
۴۵ درصد از اعتبارات این طرح در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش صنایع کوچک، ۱۵ درصد در بخش خدمات، ۱۰ درصد در قسمت گردشگری و ۱۰ درصد در قسمت سرمایه گذاری در گردش صنعتی مستقر در روستاها ست.
مدیر کل تعاون و کار استان اصفهان به طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز اشاره و تصریح کرد: این برنامه نیز از سال های گذشته ادامه داشته و امسال ۵۴ میلیارد تومان اعتبار به این منظور برای استان اصفهان تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان تا کنون حدود ۱۰ درصد این اعتبار را جذب کرده است، افزود: در قالب این طرح تا کنون یک هزار و ۵۶۷ پروژه با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان معرفی شده که از بین آنها برای ۵۷۲ طرح، پنج میلیارد تومان پرداخت شده است.
تاکید استاندار اصفهان بر جذب حداکثری اعتبارات اشتغالزایی
استاندار اصفهان نیز به فرمانداران و مسئولان دستگاه های اجرایی و بانک های این استان تذکر داده و تاکید کرده است که تا پایان سالجاری برای جذب صد درصدی اعتبارات اشتغالزایی در نظر گرفته شده اقدام کنند.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه کارنامه استان اصفهان در این زمینه چندان خوب نبوده است، افزود: از مسئولان استان توقع و انتظار دارم که در یک ماه باقی مانده از سال برای جذب سهم خود در بخش ها و طرح های مختلف اشتغالزایی، اهتمام جدی داشته باشند و جذب اعتبارات را دست کم به صد درصد برسانند.
وی دیر ابلاغ شدن اعتبار طرح های مذکور ( در ماه های آذر و دی)، مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه متمرکز طراحی شده برای این طرح ها، کم بودن تمرکز بر روی طرح های مذکور و نادیده گرفتن آنها به عنوان فرصت، مشخص نبودن تکلیف دستگاه های اجرایی بویژه فرمانداران در اجرای این طرح ها و اطلاع رسانی ناکافی را از جمله دلایل مطلوب نبودن عملکرد استان اصفهان برشمرد.
استاندار اصفهان بر انجام تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در جامعه برای افزایش آگاهی مردم از طرح های اشتغالزایی دولت و جذب آنها برای استفاده از این طرح ها تاکید کرد.
استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت دارد که شامل حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مرد (۵۱ درصد) و ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار زن (۴۹ درصد) هستند.
بر اساس نتایج سرشماری ۹۵، استان اصفهان دارای یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر جمعیت فعال است که از این تعداد یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر شاغل و ۲۶۰ هزار نفر بیکار هستند.
درمجموع حدود یک میلیون کارگر بیمه شده در استان وجود دارد که با احتساب خانواده های آنها ۶۴ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.
استان اصفهان با ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال با اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، سهم ۱۱ درصدی از صنایع کشور و در زمینه اشتغال، رتبه دوم کشور را پس از تهران دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها