اعلام زمان ثبت نام آزمون کانون های وکلای دادگستری

خبر ۸ شهریور ۹۶: اعلام زمان ثبت نام آزمون کانون های وکلای دادگستری 

کشاوزر خبر داد: ۳ آذرماه زمان برگزاری آزمون کانون وکلا/ ثبت نام از۲مهر ماه آغاز می شود
رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای مرکز گفت:آزمون کانون های وکلای دادگستری، سوم آذر ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون وکلای مرکز(اسکودا) در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، در رابطه با آزمون کانون وکلا اظهار داشت: آزمون کانون وکلا در سوم آذر ماه برگزار می شود و ۲۲شهریور ماه اطلاعیه ثبت نام در سایت سازمان سنجش منتشر می شود.
وی با بیان اینکه داوطلبان از ۲مهر ماه تا ۱۳مهر ماه فرصت برای  ثبت نام دارند، گفت: این آزمون در ۲۵مرکز استان برگزار می شود و در استان در ایلام که امسال کانون مستقل تشکیل داده است نیز آزمون برگزار می شود.
کشاورز ادامه داد:سوالات از متن قوانین و آیین دادرسی طرح می شود و قوانین مورد اختلاف مبنای سوالات نخواهد بود.
وی تاکید کرد: داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون را دارند در کانونی ثبت نام کنند که قرار است در آنجا کارآموزی و در آینده مشغول به کار شوند.
کشاورز گفت:عده ای به داوطلبان مشاوره می دهند که قبولی در کدام کانون احتمال بیشتری دارد ،اما باید به داوطلبان تاکید کرد که تا زمان برگزاری آزمون هیچ شخصی از تعداد افرادثبت نام شده در هر کانون اطلاع ندارد و سازمان سنجش هم اطلاعاتی به شخصی نمی دهد.
رئیس اسکودا گفت:برای حفظ امنیت آزمون تدابیر بیشتری نسبت به سالهای قبل اتخاذ شده است که شاید موجب آزار داوطلبان شود اما این اطمینان را به داوطلبان می دهیم که آزمون در امینت کامل برگزار می شود.
کشاورز با بیان اینکه امسال ۲هزار و ۴۶۰نفر در ۲۵ مرکز استان قبول می شوند، گفت: سال گذشته ۱۷۰۰نفر در آزمون قبول شدند.
وی افزود: افرادی که سال های گذشته جزء ایثار گران محسوب نمی شدند امسال با تغییر قانون می توانند جزء سهمیه ایثار گران قرار بگیرند.
رئیس اسکودا ادامه داد: قرار است ۳۰ درصد پذیرش هر کانون به شرط آنکه ایثارگر توانسته باشد ۷۰ درصد نمره آزمون را به دست آورد، به ایثارگران تعلق بگیرد.
رئیس اسکودا در مورد شکایت شورای رقابت بیان کرد: این مسله بسیار مهم و بسیار مفصل است،کمپیتی در مورد تعداد جذب کانون های وکلا تشکیل و مطالبی مطرح شد، اما پاسخ منطقی به آنها این بود که تعداد داوطلبان را ما تعیین نمی کنیم بلکه این تعداد در کمیته ای تعیین می شود که یک عضو آن در کانون وکلا حضور دارد و ۲عضو دیگر آن رئیس دادگاه انقلاب و رئیس دادگستری محل هستند و براساس تعداد پرونده های ورودی، تعداد وکیل مورد نیاز را تعیین می کنند که در نتیجه هیچ انحصار طلبی وجود ندارد.
وی افزود:کمپین تشکیل شده اقداماتی را انجام دادند که آخرین اقدام آنها شکایت به شورای رقابت است، اما باید ابتدا مشخص شود که آیا شورای رقابت صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارد؟ که ما اعتقاد داریم شورای رقابت صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد.
کشاورز گفت: شورای رقابت که از ۱۵عضو تشکیل شده نهادی شبه قضایی است و کاری که می کند به نوعی کار قضایی است و مقام قضایی حق ندارد پیش از رسیدگی در مورد پرونده اظهار نظر کند و اگر این کار را انجام داد دیگر حق رسیدگی به پرونده را ندارد اما در حال حاضر این اتفاق توسط رئیس شورای رقابت اتفاق افتاده و رئیس شورای رقابت طبق قانون نمی تواند در جلسات رسیدگی به شکایت شرکت کند.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری‌ گفت: استناد آقایان به قانون برنامه ششم، اصلاح مواد ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی است و گفته‌اند که وکالت هم مانند سایر شغل‌هاست و جوازی که برای این شغل صادر می‌شود با جواز سایر شغل‌ها فرقی ندارد بنابراین کانون‌های وکلا مشمول همین ضوابط هستند.
کشاورز گفت: قانونگذار در تبصره یک ماده ۷ اصلاحی که مورد استناد دوستان است، می‌گوید اگر کسی از جایی تقاضای پروانه کرد و برای صدور پروانه تعلل شد، باید به استاندار یا بالاترین مقام اجرایی مراجعه کند، اگر استاندار تخلف را احراز کرد، آن فرد را به دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می کند و مجازات های پیش بینی شده، صادر و اجرا می‌شود.اما آیا این ماده بر کانون های وکلا و هیئت مدیره کانون‌ها، مصداق دارد؟ ما به موجب قانون موسسه مستقل هستیم و نظارت بر ما و رسیدگی بر تخلفات ما هم با دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات است و این دلیلی برای منتفی شدن  شورای رقابت کافی است.
وی بیان کرد: مواردی که ما در مورد صلاحیت نداشتن شورای رقابت در بحث کانون‌ها مطرح کردیم، بیش از مقداری است که برای رد این شکایات لازم باشد.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری‌ در رابطه با برگزاری آزمون وکالت توسط مرکز مشاوران قوه قضائیه که قرار است اقدام به جذب دو هزار وکیل کند، گفت: کانون های وکلا از دیرباز معتقد بودند که ماده ۱۸۷ فقط در بازه زمانی قانون برنامه سوم اجازه فعالیت داشته و آنچه بعد از آن رخ داده، قانونی نبوده است. حتی این نظر را کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیشین تایید کرده، اخیرا شنیده شده که  این مرکز با استناد به قانونی که اسمی از این مرکز در آن آمده قصد دارد آزمون وکالت برگزار کند در حالیکه این بحث که دادن انواع مجوزهای وکالت، باعث ایجاد اشتغال و کار است، موجب شبهه شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها