استخدام ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش اصفهان

رحیم محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: از ابتدای اجرای شتاب‌زده طرح استقرار پایه دوازدهم مشخص بود که برای آن هیچ تمهیداتی دیده نشده و هر سال به دلیل همین طرح شتاب‌زده آسیب‌هایی به نظام آموزشی کشور وارد می‌شود.

وی افزود: از ابتدای این طرح تاکنون سعی شده تا برای هرسال از ظرفیت‌های سال بعد کمک گرفته شود تا سال قبل آن مدیریت شود اما هم‌اکنون به سال دوازدهم رسیده و سال سیزدهمی وجود ندارد که بخواهیم مشکل را حل کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طرح استقرار پایه دوازدهم از سال ۹۱ شروع شد و دانش‌آموز سال پنجم دبستان را بدون هیچ برنامه‌ای به پایه ششم فرستادند و در حال حاضر هم همان دانش‌آموز است که هر سال آسیب می‌بیند و به اصطلاح موش آزمایشگاهی شده است.

* ضریب نیروی انسانی در هنرستان‌ها دو برابر دبیرستان‌هاست

وی خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال گذشته تغییراتی تا این حد در آموزش و پرورش رخ نداده و باید برای اجرای چنین طرحی برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم صورت می‌گرفت تا برای به کارگیری و تعادل‌سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش مشکل ایجاد نشود.

محمدی اذعان داشت: هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های کار و دانش از پیچیده‌ترین آموزش‌های اجراشده در کشور بوده و به دلیل تعدد رشته و وجود کارگاه‌های آموزشی بسیار هزینه‌بر است؛ در حالی که مقطع متوسطه نظری تنها ۴ رشته دارد، هنرستان‌ها دارای ۱۴۰ رشته هستند.

وی با بیان این که ضریب نیروی انسانی در سطح متوسطه نظری بین ۱.۸ تا ۲ است، تصریح کرد: این در حالی است که ضریب نیروی انسانی در هنرستان‌ها بین ۲ تا ۳ است و در برخی موارد نسبت به متوسطه نظری به دو برابر می‌رسد.

* طرح استقرار پایه دوازدهم شتاب‌زده است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای آموزش‌های عملی و کارگاهی فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۳ نیرو نیاز است؛ سیستم آموزشی هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های کار و دانش طی ۲۰ گذشته با حدود ۴۴ ساعت در هفته و به صورت دو پایه‌ای(دو ساله) اجرا می‌شود.

وی  تأکید کرد: با اجرای طرح پایه دوازدهم در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های کار و دانش، دو سال به ۳ سال افزایش پیدا کرده که آموزش و پرورش به جهت تکمیل آموزش نیازمند افزایش ۵۰ درصدی تجهیزات و نیروی انسانی تنها در همین بخش است.

محمدی عنوان داشت: به فرض آن که منابع انسانی و تجهیزات برای اجرای این طرح نیز پیش‌بینی شده باشد، نیاز به فرآیندی برای به کارگیری و بهینه‌سازی نیروها وجود دارد که فرجه‌ زمانی لازم برای این طرح شتاب‌زده در اختیار نداریم.

* به ازای بازنشسته شدن هر ۳ نیرو مجوز استخدام یک نیرو را داریم

وی با بیان این که منابع آموزش و پروش محدود شده است، اضافه کرد: ساختار نیروی انسانی در آموزش و پرورش با مشکل مواجه است، به طوری که به ازای بازنشسته شدن هر ۳ نیرو تنها مجوز استخدام یک نیرو را داریم و نشان‌دهنده افزایش سرعت شیب خروجی‌ نیروها نسبت به ورودی‌هاست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان این که ساعات کمبود در دو پایه فنی و حرفه‌ای و حتی در پایه‌های نظری هم  با حق‌التدریس کامل می‌شدند، یادآور شد: انتظار می‌رفت با توجه به استقرار پایه دوازدهم و سند تحول آموزش و پرورش، اعتبارات ویژه‌ای برای تکمیل و افزایش تجهیزات و به کارگیری نیروی انسانی اختصاص یابد.

وی بیان داشت: بودجه عمومی دولت به سمت بودجه‌های جاری رفته و آموزش و پرورش را با خسارت کمبود منابع مواجه کرده است و یکی از موانع اجرای پایه دوازدهم همین امر است؛ در بحث نیروی انسانی نیز به شدت کمبود وجود داشته و سعی می‌شود از طریق خرید خدمات این کمبود جبران شود.

* بحران کمبود فضاهای آموزشی

محمدی از استخدام ۱۸ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و عنوان کرد: سهم زیادی از این استخدام در استان اصفهان صورت گرفته و حدود ۴۰ درصد این سهم به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد؛ با توجه به اجرای طرح پایه دوازدهم، حجم کار آموزش و پرورش افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود مشکلاتی در تأمین نیروی انسانی به وجود آید.

وی متذکر شد: درصدد آن هستیم تا با تنظیم ورودی‌‌ها به دوره‌های هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های کار و دانش، بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را تأمین کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر ضرورت برون‌سپاری در آموزش و پرورش گفت: باید بتوانیم آموزش‌های کارگاهی را از بخش‌های صنعت و آموزشگاه‌های حرفه‌ای خریداری کنیم؛ همچنین باید در شاخص‌های پوشش فنی و حرفه‌ای تجدید نظر صورت گیرد چراکه حتی در صورت تأمین نیروی انسانی، ظرفیتی از لحاظ فضا وجود ندارد.

* استخدام ۷۰۰ نیرو در آموزش و پرورش استان اصفهان

وی ادامه داد: تا پیش از آغاز سال ۱۳۹۷ از سهمیه استخدامی ۷۰۰ نیرو در کل استان اصفهان، حدود ۲۵۰ نیرو به هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شوند؛ آموزش و پرورش استان اصفهان در دوره ابتدایی با کمبود ۲ هزار نیرو مواجه است.

محمدی با بیان این که در دوره متوسطه اول با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم چراکه تعداد بازنشستگان در این دوره بسیار بالاست، تأکید کرد: قانون این اجازه را به ما می‌دهد که تا سقف ۸ ساعت بتوان از نیروهای بازنشسته استفاده کرد که این امر برای دروس فنی و حرفه‌ای جواب می‌دهد.

وی تصریح کرد: از ابتدای مهرماه سال ۹۶ کمیته‌هایی جهت اجرای طرح پایه دوازدهم تشکیل شده اما در کل استان اصفهان به صورت الگوی واحد اجرا نمی‌شود چراکه هر منطقه و ناحیه‌ای مشکلات و راهکارهای مربوط به خود را دارد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: در آموزش و پرورش استان اصفهان جهت استقرار پایه دوازدهم ساختاری تعریف شده که کلیه مناطق و نواحی بتوانند برای برنامه‌ریزی و مدیریت فضاهای آموزشی خود و همچنین تأمین نیروی انسانی توانمند شوند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها