استخدام ماما در سال ۹۵

۱۸ اردیبهشت ۹۶ – سختی کار و تعرفه مامایی در انتظار اجرا

خبرگزاری ایسنا: مشاور وزیربهداشت در امور مامایی از تصویب قانون سختی کار ماماها خبر داد.
نجمه تهرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این قانون  جدید توضیح داد و گفت: طبق این قانون به ازای هر ماه یک سال بخشودگی خدمتی به ماماها تعلق می گیرد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد اجرا شدن آن باشیم. همچنین عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها هنوز اجرایی نشده ولی قانون آن مصوب است. امیدواریم وزارت رفاه، سازمان های بیمه‌گر را وادار کنند که این عقد قرارداد را داشته باشند تا مردم با مبلغ ویزیت کم و با استفاده از دفترچه بیمه از خدمات مامایی پیشرفته بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ سزارین ازحدود ۵۰ درصد به  ۴۵.۵ درصد رسیده‌ است. این در حالیست که گاهی در بیمارستان‌های خصوصی  آمار سزارین به حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد می‌رسید. یکی از عوامل کاهش نرخ سزارین، رایگان کردن زایمان‌های طبیعی در راستای منویات مقام معظم رهبری  است که مساله افزایش جمعیت و فرزندآوری را اعلام کردند. همچنین یکی دیگر از اقدامات  وزارت بهداشت برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و گسترش اتاق‌های زایمانی به صورت خصوصی در بیمارستان‌های دولتی بود. به این ترتیب هر مادری با همسر یا یکی از اعضای خانواده اتاقی اختصاصی برای زایمان خواهد داشت.
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه ماماها با توجه به سیاست‌های ایجاد شده توانسته‌اند جایگاه بهتری در مراکز بهداشتی و درمانی و آموزشی  پیدا کنند، افزود: اقداماتی که در زمینه آموزش برای مادران انجام شده، در کاهش هراس آنها از زایمان طبیعی تاثیرگذار بوده است؛ به همین دلیل شاهد افزایش میزان این روش زایمانی هستیم. همچنین در این مدت شاهد تصویب استقرار اعضای هیئت علمی در بالین مادر در حین زایمان بودیم. از این به بعد اساتید می‌توانند بالای سر مادر به دانشجو آموزش دهند و امکان ادامه تحصیل  تا مقطع دکترای مامایی  در زمینه مامایی و بهداشت باروری فراهم شده است.

۸ خرداد ۹۵ – نبود نظام سازمانی دغدغه بزرگ ماماهای گلستان/ مشکلات حوزه اشتغال خبرگزاری مهر : آمارهای نگران کننده مشکلات مادران باردار در حالی به نبود ارتباط لازم با ماماها ختم می شود که فعالان این حوزه درمانی خود دارای معضلاتی چون کمبود اشتغال و نبود سازمان نظام مند هستند.
گروه استان‌ها- امیررضا تازیکه: سالانه هزاران مادر براثر مشکلات زایمان می‌میرند و میلیون‌ها زن نیز از به دلایل مختلف از مشکلات زایمان رنج می‌برند. در چنین شرایطی است که حضور یک ماما به‌عنوان پزشک و راهنما می‌تواند در کاهش آمارهایی که در نقاط مختلف جهان و ایران متفاوت است، تأثیرگذار باشد.
استان گلستان که ازنظر سلامت رتبه خوبی در کشور ندارد نیز مانند بسیاری از نقاط کشور ازنظر سلامت مادران و بیماری‌های زایمان در شرایط مناسبی نیست. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، چندی پیش این استان را ازجمله استان‌هایی دانست که بالاترین آمار بارداری پرخطر را در کشور دارد. به گفته وی سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ مورد نجات جان مادر باردار داشتیم که بارداری پرخطر داشتند و اکثر این مادران مشکلاتی نظیر فشارخون بالا، خونریزی و عدم مراجعه در زمان تعیین‌شده زایمان را داشتند که حجم عظیمی از خدمات و نیرو در سال گذشته برای این مادران صرف شد.
کاری که ماماها در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌دهند، سلامت مادر و نوزاد است و کار اصلی آن‌ها نیز دوران بارداری مادر محسوب می‌شود. این دسته از شاغلان حوزه بداشت و سلامت در مباحث بارداری و زایمان، بیماری‌های زنان، جنین‌شناسی، نوزادان و مراقبت‌های مربوطه، بهداشت، تغذیه مادر و کودک، بیماری‌های داخلی و جراحی مربوط به مامایی فعالیت دارند. به همین دلیل نقش بسزایی در کاهش آمار بیماری‌های زایمان دارند.
ماماها در استان گلستان جمعیتی بالغ‌بر یک هزار نفر را تشکیل می‌دهند که در مراکز دولتی، خصوصی و مراکز بهداشتی مشغول به فعالیت هستند. اما مشکلات حوزه درمان گریبان گیر ماماها نیز شده است.
جلیله حسینعلی ماما بیمارستان آل جلیل آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه حق نظام پزشکی سالانه ماماها هیچ ارزشی ندارد، افزود: برای بیشتر آزمایش‌ها نمی‌توانیم نسخه بنویسیم ازجمله سونوگرافی. درواقع بیمار بدون داشتن علائم بیماری به ماما مراجعه می‌کند و باوجود تشخیص نمی‌توانیم برای او دارو یا آزمایش بنویسیم.
مامای بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ماماها جایگاه مناسبی در حوزه درمانی کشور ندارند، گفت: ماماها زیر طبقه پزشکان و بالاتر از طبقه پرستاران هستند و چون در میان این دوطبقه بهداشت و سلامت کشور قرارگرفته‌اند، وزارت بهداشت و نظام پزشکی برای ماماها جایگاه مناسبی قائل نمی‌شود.
پریسا عسگری اظهار کرد: مادران باردار برای بررسی وضعیت خودشان به ماما مراجعه نمی‌کنند. داروخانه‌ها نیز نسخه بیماری را که مهر ماما بر روی آن خورده است را باقیمت آزاد حساب می‌کنند و همین مسئله نیز باعث می‌شود تا اقبال بیماران برای مراجعه به ماماها کم و کمتر شود و شاهد آمارهای نگران‌کننده از سلامت مادران باردار باشیم.
ماماها نیاز به سازمان نظام مامایی دارند
او با اشاره به اینکه مراکز درمانی استان گلستان در حال حاضر با کمبود ماما مواجه هستند، افزود: ماماها بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه به دلیل نبود کار مناسب در حوزه کاری خودشان مجبور می‌شوند تا در درمانگاه‌ها به‌عنوان پرستار فعالیت کنند و یا برای خود مطب راه‌اندازی کنند. جایگاه ماماها در بیمارستان تنها در بخش زایشگاه است اما به دلیل رزیدنت بیمارستان‌ها کار ماماها در چند سال گذشته بسیار کم شده است.
عسگری تصریح کرد: ماماها نسبت به پرستاران از استخدام بهره کمتری می‌برند و در هر دوره استخدامی فقط دو ماما برای بیمارستان جذب می‌شود. این در حالی است که بیمارستان‌ها در هر دوره استخدامی پنج پرستار را استخدام می‌کنند.
مامای بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان بر لزوم وجود سازمان نظام مامایی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر پزشکان و پرستاران از یک نظام بهره می‌برند اما ماماها زیر نظر نظام پزشکی هستند که این مسئله باعث شده است تا سازمان نظام پزشکی به‌خوبی نتواند به مشکلات ماماها توجه کند. بیمه‌ها در سال‌های اخیر برای نخستین بار با ماماها قرارداد بستند اما بیمه آن‌ها ارزشی برای یک ماما ندارد.
سحر رضایی یکی از ماماهای بیمارستان فلسفی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یک بیمار در سایر بخش‌ها توانایی رزرو اتاق خصوصی و حفظ حریم خصوصی برای خود دارد اما برای زایمان، این موارد در بیمارستان‌های انگشت‌شماری دیده می‌شود و این اولین سد برای تشویق بیمار به زایمان طبیعی به‌حساب می‌آید.
او بابیان اینکه قبل و بعد از زمان بارداری مراحل مختلفی از سوی ماما برای بیمار تجویز می‌شود، گفت: برای فردی که زایمان طبیعی در پیش دارد باید کلاس‌های بارداری و به‌خصوص مشاوره و درمان پس از زایمان در نظر گرفته شود و هر بیماری که برای زایمان طبیعی یا سزارین به بیمارستان مراجعه می‌کند باید یک پزشک یا ماما در اختیار داشته باشد.
پوشش بیمه‌ای ماماها از اول خردادماه در استان گلستان اجرا می‌شود
وی گفت: نیاز است تا بیماران این حوزه به سمت ماماها که ویزیت بسیار پایینی به آن‌ها اختصاص داده‌شده است، سوق داده شوند. زمانی که هزینه بیمار یک ماما برای آزمایش‌های عادی و موارد پاراکلینیکی به دلیل نبود حمایت بیمه افزایش پیدا می‌کند، در مقابل بیمار خود زیر سؤال می‌رود. من بارها تماس‌هایی از بیماران داشته‌ام که چرا داروخانه نسخه‌های ماماها را آزاد حساب می‌کند. در آزمایشگاه‌ها نیز برای سونوگرافی چون نسخه بیمار توسط ماما امضاءشده است به‌صورت آزاد حساب می‌شود.
سحر رضایی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر ماماهایی که مطب دارند، بیماران کمی به آن‌ها مراجعه می‌کنند و علت آن نیز حساب شدن نسخه ویزیت به‌صورت آزاد است. با توجه به این مسئله بیمار هم به سراغ متخصص زنان و زایمان می‌رود تا حداقل بتواند از حق بیمه‌اش استفاده کند.
همانطور که اشاره شد نبود سازمان نظام مند برای ماماها، آزاد محاسبه شدن نسخه‌های درمان و همچنین مشکلات حوزه اشتغال و استخدامی، باعث شده جایگاه ماما آنطور که نیاز جامعه است در حوزه درمان دیده نشود و علاوه بر ایجاد نارضایتی برای آنان، باعث افزایش مشکلات مادران باردار هم شده است. برای بررسی و پیگیری این مشکلات به سراغ سرپرست امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان رفتیم تا صحبت‌های او را در رابطه با مشکلات آن‌ها بشنویم.
آمنه کمال غریبی در ابتدا به آزاد حساب کردن ویزیت ماماها در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در رابطه بااینکه ویزیت ماماها با تعرفه دولتی حساب شود، تابه‌حال تصمیمی گرفته نشده است. اما از ۱۰ مهرماه سال گذشته هیئت‌وزیران نامه‌ای را امضاء کردند که در آن‌همه وزارتخانه‌ها توافق کردند که سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان به‌صورت پایلوت خدمات مامایی را تا یک سال پوشش بیمه‌ای دهند.
وی ادامه داد: در دو جلسه‌ای که در وزارت بهداشت برگزار شد به ما توصیه کردند تا بانک اطلاعاتی ماماها را برای استان خودمان ایجاد کنیم و آن را به وزارتخانه تحویل دهیم. روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه آخرین جلسه برگزار شد و دستورالعمل اجرایی امسال را در رابطه با تصویب‌نامه به ما ابلاغ کردند که از اول خردادماه آن را در استان اجرایی خواهیم کرد.
او بابیان اینکه پوشش بیمه‌ای ماماها با محدودیت‌های خاصی همراه است، گفت: هشت ویزیت ماماها برای مادر باردار با تعرفه دولتی حساب می‌شود و اگر به ویزیت ۹ برسد باقیمت آزاد در داروخانه‌ها حساب می‌شود. برای انجام آزمایش سونوگرافی نیز سه ویزیت ماما با تعرفه دولتی حساب می‌شود و مابقی ویزیت‌ها باقیمت آزاد است.
در جلسه‌ای که ۱۵ اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز جهانی ماما در وزارت بهداشت برگزار شد، وزیر بهداشت اعلام کرد که در سال ۹۵ بیش از دو هزار و ۱۶۰ فرصت شغلی برای ماماها ایجاد می‌شود
او خاطرنشان کرد: مامایی نه‌تنها شغل سختی نیست بلکه شغل بسیار سختی محسوب می‌شود. با توجه به‌سختی کاری که ماماها دارند، حقوق و مزایایی که در حال حاضر به آن‌ها تعلق می‌گیرد هیچ ارزشی ندارد و در مقابل فعالیت‌های آن‌ها بسیار کم است. اگر عشق و علاقه به این کار نباشد کسی نمی‌تواند با این رشته ادامه دهد و بایستی سازمان تأمین اجتماعی حق بخشودگی پنج سال سختی کار را برای شغل ماماها تصویب کند.
سرپرست امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: ماماها میان طبقه پزشکان و پرستاران قرارگرفته‌اند و به‌طور تخصصی به هیچ گروهی تعلق ندارند. تشکیل سازمان نظام مامایی و استقلال در هر مسئله بسیار خوب است. اگر سازمان نظام پزشکی خدمات و امکاناتی را که در اختیار پزشکان قرار می‌دهد را برای ماماها نیز فراهم کند، دلگرمی بسیار خوبی برای ماماها محسوب می‌شود و تا حدودی نیز مشکلات آن‌ها حل خواهد شد.
آمنه کمال غریبی افزود: یکی از بسته‌هایی که در طرح تحول سلامت ابلاغ شد، مسئله ترویج زایمان طبیعی بود. فرهنگ‌سازی و تکریم مادران، توانمندسازی مادران باردار، انگیزش ارائه خدمت و بهینه‌سازی فضای فیزیکی از مسائلی بود که در این بسته مطرح شد.
سرپرست امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت تمامی اتاق‌های زایمان از شکل سنتی به‌صورت اختصاصی درآمد و هر مادر باردار از یک اتاق خاص با تمامی امکانات بهره‌مند شد. در شهرهای کردکوی، بندرگز، مینودشت، آق‌قلا، بندر ترکمن و گنبدکاووس بهینه‌سازی فضای فیزیکی یا همان ایجاد اتاق خصوصی برای هر مادر باردار اجرایی شد. اما در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان به دلیل اینکه فضای اجرای این کار نبود، اقدامی صورت نگرفته است.


به‌کارگیری ۱۰ هزار کمک پرستار تا پایان مردادماه

 معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استخدام ۱۱ هزار نفر پرستار در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، «محمد میرزابیگی» در دیدار با رئیس، معاونان و مدیران پرستاری بیمارستان‌های ایلام و شهرستان‌ها اظهار کرد: در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت و اعتباراتی که در بین استان‌ها توزیع شده است خوشبختانه شاهد پیشرفت مناسبی در فضای فیزیکی بیمارستان‌ها و روند درمانی ایلام هستیم که این شرایط نه مرهون یک نفر بلکه تک‌تک افراد تیم پزشکی است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایلام از نیروهایی استفاده می‌کند که هزینه‌های مالی کمتری دارند اما بیش‌ترین کارکرد و کیفی‌ترین عملکرد را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سیستم مدیریتی آنچه بسیار مهم است دانستن الفبای مدیریت یعنی منابع محدود با نیازهای نامحدود و سرمایه انسانی است که اگر نیروی انسانی باانگیزه و شاداب نداشته باشیم و احساس مشارکت در امور درمانی نباشد هر چه فضای فیزیکی هم توسعه پیدا کند باز نمی‌توان انتظار بهره‌وری از بیمارستان داشت. این مشارکت آفرینی به عنوان رویکردی که سطح بهره‌وری را ارتقاء می‌بخشد می‌تواند رضایت دهنده خدمات و گیرنده را جلب کند.

میرزابیگی به مدیریت بیمارستان تک جنسیتی زنان در بیمارستان آیت‌الله طالقانی ایلام اشاره کرد و گفت: استفاده از مدیریت زنان رویکرد جدیدی در جهان است که عامل موفقیت در آنان به دلیل خصیصه جزیی‌نگری و ایجاد تعامل بالا است به ویژه اینکه این ویژگی‌ها می‌تواند در مدیریت بیمارستان بسیار مؤثر باشد.

وی در مورد تاریخچه طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: بارها در سنوات مختلف این طرح در مجلس مطرح شد تا اینکه دولت تدبیر و امید وارد فاز عملیاتی آن شد و هم‌اکنون نیز یکی از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود اما نباید طرح تحول را طرحی دانست که فقط به دنبال گرفتن اعتبار از کشور است یا اینکه سعی در ارتقاء قیمت ویزیت و افزایش تعرفه داشته باشد بلکه باید به نکات مهم‌تری نیز توجه کرد که به نمونه باید به استخدام ۱۷ هزار پرستار در سال گذشته اشاره کرد که ۹ هزار نفر آن‌ها در راستای افزایش بار مراجعه به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت به استخدام دانشگاه درآمدند و مابقی نیز به دلیل کمبود پرستار جذب بخش‌های تازه تأسیس شد.

میرزابیگی ویژگی‌های مثبت طرح تحول نظام سلامت را اعزام متخصص به مناطق محروم، توزیع دارو، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، افزایش بستری‌ها و به صورت کلی فراهم کردن شرایط درمان با هزینه اندک برای بیماران را برشمرد و گفت: همه اذعان دارند طرح تحول نظام سلامت نقطه قوت دولت است دولتی که منتظر آماده‌سازی و تکمیل زیرساخت‌های موردنظر در حوزه درمان نبود و استارت کار از اردیبهشت ۹۳ زده شد و در حین اجرا نیز نسبت به تکمیل زیرساخت‌ها اقدام شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بیمه‌ها باید به تعهدات خود در راستای اجرای هر چه بهتر طرح تحول کمک کنند در این رابطه نیز دستگاه‌ها و مراکز بیمه‌ایی استان ایلام که تاکنون ۴۵ میلیارد تومان از بدهی‌های دانشگاه را پرداخت نکرده است لازم است هر چه سریع‌تر اقدام به پرداخت کنند.

وی یادآوری کرد: اگر به مراقبت‌های پرستاری از بُعد علمی آموزشی نگاه کنیم می‌بینیم ۱۸۱ مرکز آموزش پرستاری در کشور وجود دارد که البته برترین پژوهش‌های سال نیز توسط پرستاران ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال مجوز استخدام ۱۶ هزار نیروی پیمانی داده شد که ۱۱ هزار نفر آنان پرستار هستند.

میرزابیگی در مورد آموزش کمک پرستاری گفت: ۱۶ هزار نفر با عنوان کمک پرستار در حال آموزش هستند که وظایف آن‌ها شبیه به پرستاران نیست بلکه زیر نظر پرستاران و در جهت تکمیل پروسه درمان فعالیت خواهند کرد و در اواخر مردادماه امسال ۱۰ هزار نفر از این افراد آموزش‌دیده به کادر درمان تزریق خواهند شد.

 


 

 

 

۲۱ اردیبهشت ۹۵ – تعرفه خدمات مامایی به صورت مستقل تعریف شود

 

باشگاه خبرنگاران جوان : رییس سازمان نظام پزشکی با بیان این که یکی از اشکالات اساسی طرح تحول سلامت این است که استقلال جامعه مامایی را خدشه دار کرده، گفت: حفظ هویت حرفه ای مستقل جامعه مامایی از تعرفه و مالیات این قشر مهم‌تر بوده و نباید از دست برود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا زالی رییس  سازمان نظام پزشکی در مراسم گرامیداشت روز ماما که امروز در مرکز قلب تهران برگزار شد ضمن اشاره به این که در حوزه مامایی طی سال های اخیر متناسب با استانداردها و توسعه جهانی حرکت نکرده ایم اظهار داشت : در خصوص جامعه مامایی نه تنها در همگرایی با اصول مطلوب نظام های مترقی گام برنداشتیم بلکه وظایف ماما را محدود کرده و انقباظی عمل نموده ایم.
وی با بیان این که جامعه مامایی از گروههای ابتدایی نظام سلامت هستند که اجازه اشتغال به عنوان یک عنصر مستقل حرفه ای را دارند افزود : ماما هویت مستقل در کشور دارد و در نظام سلامت ،خود بازیگر یک عرصه از بهداشت و درمان هستند اما در سال های اخیر از این فرآیند دور شده اند که قطعا به ضرر مردم و نظام سلامت است.
وی با تاکید بر این که جایگاه ماما در نظام سلامت مطلوب نیست ادامه داد : هم سازمان نظام پزشکی و هم جامعه مامایی از این وضعیت ناراضی هستند و زمانی که بحث سیاستهای جمعیتی و ترویج زایمان طبیعی در کشور مطرح شد باید به این نکته توجه شود که ماماها موثرترین عنصر در سیاست زایمان ایمن و طبیعی هستند .
وی با اشاره به این که در زایمان ایمن ماما قبل و بعد از شکل گیری جنین و همچنین دوران قبل و بعد از زایمان حضور موثر دارد گفت : اگر امروز زنان جوان کشور قصد بارداری داشته باشند بهترین کسی که می تواند مشاوره های لازم را به آنان ارائه دهد ماماها هستند که باید توجه ویژه ای به این موضوع نه از نگاه صنفی بلکه حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادن شود.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی در حوزه سلامت مادر و کودک ، سیاست جمعیتی ، مشکلات اجتماعی بانوان ، اصالت خانواده ،ترویج زایمان طبیعی و سایر موارد بدون توجه و در نظر گرفتن ظرفیت مامایی هیچ کاری امکان پذیر نیست.
زالی بحث اشتغال جامعه مامایی را یک معضل اساسی عنوان کرد و اذعان داشت : باید ظرفیت پذیرش دانشجوی مامایی نیز تغییر کند زیرا اکنون تعدادی از ماماهای فارغ التحصیل بیکارند یا در بخشهای غیرمرتبط به فعالیت مشغولند .
وی افزود: بحث اشتغال ماماها یکی از مسائل مبتلا به روز است و حجم قابل توجهی از ماماها مطبشان رونق ندارد و فارغ التحصیلان جدید هم انگیزه ای برای ایجاد دفتر بویژه در شهرستان ها ندارند
وی با عنوان این مطلب که در بخش دولتی کمترین جذب نیروی انسانی را از حوزه مامایی داشتیم تصریح کرد : امسال حدود ۲هزار ردیف استخدامی برای ماماها در نظرگرفته شده که جای خوشحالی دارد اما تعدادی از آنان در حوزه های غیرمرتبط فعالند که این امر جفا به قشر مامایی است.
کمترین رشد تعرفه ای مربوط به جامعه مامایی است
رییس  سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پایلوت بیمه خدمات مامایی اشاره کرد و گفت : این طرح با صلابت جامعه مامایی به خوبی اجرا خواهد شد که منافع سازمان های بیمه گر را بدنبال خواهد داشت و صلابت جامعه مامایی پشتوانه این پایلوت است
زالی ضمن اشاره به این که نباید نسخه نویسی را برای جامعه مامایی محدود کنیم افزود : تعرفه خدمات مامایی نیز باید مستقل تعریف شود و نباید سرنوشت آن ها را با سایر ارائه دهندگان خدمات در عرصه نظام سلامت یکی کنیم .
وی با تاکید بر این که جامعه مامایی کمترین رشد تعرفه ای را داشته است ادامه داد : ماما ها در هر دوبخش دولتی و خصوصی به شدت از این نظر آسیب دیده اند و همانطور که پیگیر تعرفه های پزشکان عمومی هستیم باید فکری به حال تعرفه های گروه مامایی نیز بکنیم.
حفظ هویت مستقل و حرفه ای ماماها از ضروریات است
وی با اشاره به این که در طرح تحول سلامت به هویت مستقل و حرفه ای ماما خدشه وارد شده است تصریح کرد : حفظ هویت حرفه ای مستقل جامعه مامایی از تعرفه و مالیات این قشر مهمتر بوده و نباید از دست برود.
وی استقلال حرفه ای ماما را به عنوان یک اصل کلی دانست و اذعان داشت : این مهم باید از سوی جامعه مامایی به عنوان سرخط اول پیگیری شود و ما نیز پیگیر مطالباتشان خواهیم بود زیرا وظیفه سازمانی ، اخلاقی و ملی ما است که از ظرفیت ماماهای کشور در جهت حفظ سلامت جسمی و روحی دختران و زنان در دوران بلوغ و یائسگی استفاده کنیم .
زالی همچنین به ارتقاء تحصیلات ماماها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : طبق آخرین آمار ثبت شده حدود ۴۵ هزار ماما داریم که ۴۴ هزار نفر از آن ها در سطح لیسانس باقی مانده اند که این بدان معناست طی سال های گذشته ارتقاء تحصیل ماماها را خواسته یا ناخواسته از آنان گرفته ایم که باید این مسیر را باز کنیم .
وی افزود : هنوز در نظام سلامت برای مامایی که phd دارد تسهیلات لازم در نظر گرفته نشده و زمانی که مسیر را بسته ایم طبیعی است که از سایر مسیرها برای ارتقاء خود اقدام می کنند .
رییس سازمان نظام پزشکی بیان داشت : هر قدر ارتقاء عمودی تحصیلات تکمیلی ماما ها را پیگیری کنیم باید در جذب ظرفیت ماما نیز انقباض ایجاد کنیم تا بحران بیکاری را در این جامعه نداشته باشیم.


 

۲۰ اردیبهشت ۹۵ – ماماها دومین قشر بیکار نظام سلامت

خبرگزاری ایسنا : رییس نظام پزشکی استان اصفهان گفت: متاسفانه بیشترین درصد بیکاران نظام پزشکی بعد از پزشکان عمومی، ماماها هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، عباسعلی جوادی امروز (یک شنبه) در مراسم تجلیل از ۹۰ مامای منتخب استان که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به اهمیت حرفه ای قشر مامایی از سیر بیکاری آن ها نیز کاسته شود.
وی افزود: قشر ماما باید احترام و حرمت ویژه ای داشته باشند اما متاسفانه هنوز این جایگاه در کشور وجود ندارد.
رییس نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات مفید برای قشر ماما همکاری بیمه ها است، ادامه داد: این فعالیت در دو استان به صورت پایلوت در شورای نظام پزشکی مطرح شد تا هیچ مامایی دغدغه کار نداشته باشد و بیمه ها آن ها را به رسیمت بشناسند.
جوادی با اشاره به اینکه وزارتخانه آن طور که باید کاری جهت رفاه ماماها انجام نداده است، افزود: متاسفانه بیشترین درصد بیکاران نظام سلامت بعد از پزشکان عمومی، ماماها هستند.
وی ادامه داد: امید می رود با همت انجمن ها و نماینده های وزارت بهداشت و درمان فعالیت های مناسبی جهت رفع مشکلات قشر مامایی صورت گیرد.
وی با اشاره به استخدام دو هزار و ۱۶۰ ماما در کشور، خاطر نشان کرد: امید واریم در سال جاری و سال های آینده تمام ماماهای بیکار شاغل شوند و شاهد کاهش آمار بیکاری آن ها باشیم.
به گزارش ایسنا، در این مراسم از ۹۰ ماما به عنوان منتخبین ماماهای استان تجلیل شد.

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۲)

  1. کاظمی گفت:

    سلام.میخواستم بدونم تاریخ استخدام کاردانی مامایی چه تاریخی است.من در استان گیلان هستم

  2. راهله گفت:

    با سلام امیدوارم این سخنان فقط به روز ماما نباشد و ادامه هم پیدا کند . چون ما هر ساله این سخنان را میشنویم و تا سال بعد که دوباره روز ماما میشود خبری از این اقدامات نمیشود

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها