استخدام فرزندان فرهنگیان یک تبعیض است

بعد از تلاش فراوان و گذراندن مراحل سخت استخدامی نوبت به جواب نهایی رسید. با خودم گفتم که حتما این بار قبولم و اگر خدا بخواهد استخدام آموزش و پروش می‌شوم.

اما بعد از چند ماه خبری نشد و زمانی که موضوع را رسیدگی کردم متوجه شدم که فرزند یکی از فرهنگیان به دلیل داشتن سهمیه جذب استخدام شده است. تمام امیدم به یکباره ناامید شد، با خودم فکر می‌کردم چگونه این مطلب را به مادر پیرم که دائما برای استخدامی بنده دعا می‌کرد بگویم.

موضوع سهمیه قائل شدن برای برخی از افراد بارها از سوی مردم مورد انتقاد قرار گرفته است. موضوع سهمیه استخدامی برای خانواده فرهنگیان تقریبا از اواخر سال ۸۹ از سوی دولت وقت به مجلس داده شد.

*طرح استخدامی فرزندان معلمان

در سال ۹۰ این موضوع پررنگ‌تر شد و نور امید دیگری به دل فرهنگیان وارد شد؛ علی عباسپور تهرانی‌فرد  رییس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درمهر ۹۰ بعد از ارائه طرح به کارگیری فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرد: بر اساس ضوابط قانونی موجود هرگونه استخدامی باید از طریق برگزاری آزمون باشد، ضمن این‌که در قانون برنامه پنج ساله پنجم مزایای خاصی برای استخدام در نظر گرفته نمی‌شود اما در شرایط مساوی می‌توان برای فرزندان فرهنگیان اولویت قائل شد.

در هر کشوری معلمان را از افراد زبده و کارآمد انتخاب می‌شوند  و  تربیت معلم به عنوان زیربنای آموزشی هر کشوری محسوب می‌گردد. شاید بارها دیده باشید معلمان برای آموزش چند تن از دانش‌آموز در مناطق محروم از جان خود گذشته و سختی‌های راه و دوری از خانواده را به جان می‌خرند تا کودکی در این سرزمین از لذت تحصیل باز نمایند.

اما آیا  سخت بودن کار فرهنگیان دلیلی می‌شود که فرزندان آن‌ها از سهیمه در استخدام بهره ببرند؟

طی بررسی‌‌‌های صورت گرفته هنوز دلیل خواصی از سوی مسئولان آموزش و پرورش جهت این طرح داده نشده است. طرفداران وجود امتیاز استخدام فرزندان فرهنگیان معتقد هستند که فرزندانی که والدینشان در یک سازمان مشغول به خدمت هستند به جهت سال‌ها آشنایی با موارد مختلف مربوط به آن سازمان به واسطه‌ی پدر و یا مادر کارمندشان  آمادگی و توانایی بیشتری در جهت انجام خدمت در آن سازمان را خواهند داشت.

درحالی که است که وظیفه فرهنگیان تربیت نسلی آموزش دیده و مهم برای آینده کشور است و اگر فردی به صرف اینکه پدر یا مادر او معلم باشد و بدون هیچ مهارتی وارد این رسته شود ضربه سنگی به قشر علاقمند و با استعداد در جامعه وارد کرده است.

اما یکی از طی نظر سنجی تهران نیوز چند تن از معلمان موافقت خود را با این دلیل اعلام کردند که فرزندان ما در دوران کودکی به دلیل اینکه والدینشان کنارشان نبوده باید یک امتیاز بیشتر نسبت به دیگران داشته باشند.

تعدادی دیگر از فرهنگیان موافقت خود را با این تحلیل بیان می‌کنند که تابحال آموزش و پرورش هیچ امتیازی برای فرهنگیان نداشته و فرزندان آن‌ها با یه حقوق معلمی تا پایان ماه هم نمی‌رسد بزرگ شدند  و این اقدام حداقل کاری است که این وزارت خانه برای معلمان انجام می‌دهد.

اما  این  که یک سازمان  برای ارتقای رضایت کارکنان خود به چنین اقدامی دست می‌زنند خارج از عدالت عمومی می‌باشد . بدون شک فرهنگیان با مشکلاتی دست به گریبان هستند، اما این کار توجیه مناسبی برای این عمل مسئولین نیست که برای خاموش کردن بخشی از نارضایتی معلمین به چنین عملی دست بزنند.  این کار باعث می‌شود کسانی که مستحق دریافت این جایگاه هستند از حق خود محروم خواهند شد.

عسکر جلالیان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس دهم در مورد استخدام فرزندان فرهنگیان گفت:  به دنبال این هستیم تا فرزندان فرهنگیان پس از بازنشستگی آنان استخدام شوند و به عنوان عضوی از فراکسیون فرهنگیان به دنبال احقاق درخواست‌های حقیقی فرهنگیان هستیم.

طرح سهمیه استخدام به فرزندان فرهنگیان نه تنها در مجلس قبل بلکه این طرح در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم قرار گرفت و در این باره جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس بر لزوم تسریع در ارائه لایحه به کارگیری فرزندان فرهنگیان بازنشسته به مجلس خبر داد.

روح‌الله بابایی نماینده مردم بوئین‌زهرا در همین مورد می‌گوید:  جایگزینیِ یکی از فرزندان فرهنگیان با آنها، به پاس ۳۰ سال خدمت در آموزش‌وپرورش، بعنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگیان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت تصویب این طرح همه فرهنگیان کشور می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

طی آخرین آمار سال ۹۳ تعداد کل معلمان و کارکنان، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۶۵۵ نفر  از سوی وزارت آموزش و پروش اعلام شد که از این تعداد ۴۸۱ هزار نفر را معلمان و کارکنان مرد و ۵۳۲ هزار نفر را کارکنان و معلمان زن تشکیل می‌دهند.

*استخدام فرزندان معلمان با به طور جدی پیگیر می‌کنم

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص به کار گیری و جذب فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش تابع قوانین مدیریت خدمات کشوری است و ضوابطی که سازمان اداری و استخدامی کشوری ابلاغ می کند را اجرا می کند البته ما خودمان تمایل داریم اولویت و سهمیه ای برای استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش توسط مجلس تصویب شود چون چنین سهمیه هایی در کنکور سراسری وجود دارد و باید برای فرزندان فرهنگیان نیز اعمال شود.

وی بیان کرد: سیاست و نظر وزارت خانه در خصوص ایجاد سهمیه جذب و به کار گیری فرزندان آموزش و پرورش مثبت هست و پیگیر این موضوع هستیم که جذب فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش به عنوان یک قانون مورد تصویب قرار بگیرد و معلم ما از این امتیاز برخوردار شود.

در همین رابطه میرحمایت میرزاده سخن گویی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگیتهران نیوز در همین خصوص گفت: که بنده با این طرح  اولویت استخدام برای فرزندان فرهنگیان کاملا موافق هستم و در پی تصویب این قانون تلاش می‌کنم.

میرزاده پاسخی در مورد دلایل موافقت خود بیان نکرد.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش کشور در باره سهیمه و اولویت‌‌بندی در استخدام گفت:  فرزندان فرهنگیان برای ورود به آموزش و پرورش حتما باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند و در شرایط برابر با سایر افراد می‌توانند در اولویت استخدام قرار گیرند.

وی حتی اعلام کرد: سال گذشته در شرایط برابر این اولویت برای استخدام وجود داشت.

با تصویب این قانون همین تعداد فرزندان معلمان در رده کاری قرار می‌گیرند یعنی فرصت شغلی یک میلیون و ۱۳هزار نفر را فرزندان معلمان از علاقمندان به معلمی می‌گیرند.

*استخدام فرزندان فرهنگیان یک تبعیض است

در همین بارهنورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم این قانون را تبعیض عنوان کرد و گفت: هر شغلی علاقه‌، استعداد،توان و شرایط خاص خودش را می‌طلبد، لذا به نظر می‌رسد ارایه چنین طرح‌هایی با انگیزه توجه به فرهنگیان نمی‌تواند راه‌گشا باشد، آحاد جامعه نیازمند اشتغال هستند و شغل هم باید در یک شرایط عادلانه، متناسب و خاص در اختیار فرزندان تمام خانواده‌ها قرار گیرد، اگر این‌طور باشد و تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها استخدام‌شان را در این مسیر تعریف کنند بقیه آحاد جامعه که اکثریت قاطع هستند بازمی‌مانند و نوعی رانت‌خواری ایجاد می‌شود.

این طرح حتی اگر نیت خیرخواهانه هم داشته باشد مفید نیست،باید به شکل‌های دیگری مشکلات را رفع کنیم،ضمن این‌که اگر بحث اشتغال در کشور مورد توجه قرار گیرد مشکل فرزندان فرهنگیان هم در این مقوله حل می‌شود، چراکه آنها در همین کشور هستند؛ لذا نباید با راه‌های تبعیض‌آمیز مشکل را حل کنیم، چراکه در این صورت قطعا مشکل مضاعف و ایرادات اساسی هم متوجه نظام می‌شود، البته اگر با مسامحه و در شرایط کاملا مساوی اولویتی برای جذب فرزندان فرهنگیان در نظر گرفته شود ایرادی ندارد اما اگر بخواهند تنها استخدام آنها را در دستور کار قرار دهند، ایراد اساسی دارد.

حتی در این باره با دفتر یکی از مراجع تماس گرفتیم و ایشان این نوع استخدامی را جایز ندانست و آن را یک تبعیض اعلام کرد.

**تبعیض اعضای هیات علمی دانشگاها

این سهیمه‌ها تنها به موضوع فرهنگیان ختم نمی‌شود بلکه در برخی از دستگاه‌ها دیگر مانند وزارت علوم  سهمیه‌های غیر عادلانه‌ای به اعضای هیات علمی داده شده است.

به عنوان مثال یک دانشجو برای نقل و انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر باید در ابتدا به دانشگاهی انتقال پیدا کند که از لحاظ سطح علمی پایین‌تر از دانشگاه مبدا باشد و ثانیا اگر رشته در حال تحصیل آن در دانشگاه مقصد نباشد باید به رشته پایین‌تر برود این در حالی است که فرزندان اعضای هیات علمی از این قانون مستثنی هستند و می‌تواند به  از دانشگاه مبداء به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیات علمی و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی انتقال یا تغییر رشته بدهند.

به عبارت دیگر اگر یکی از استاید دانشگاه تهران عضو هیات علمی باشد می‌تواند فرزند خود را از دانشگاه‌های دیگر کشور به دانشگاه تهران انتقال دهد. یعنی دانشجو بدون تلاش در کنکور به راحتی در دانشگاهی که پدرش در حال خدمت است انتقال پیدا می‌کند.

استفاده فرزندان اعضاى هیات علمى از قبولى و استفاده از سهمیه « انتقال ویژه » است  که فرد پذیرفته شده با رتبه و نمره بسیار پایین و فقط به دلیل اشتغال پدر و یا مادر او به عنوان هیات علمى مى‌تواند ، به بهترین دانشگاه‌ها انتقال یابد که این موضوع موجب مى گردد ، فردى تواناتر و با رتبه بالاتر حذف و فرد مورد اشاره جایگزین او گردد ؛ خصوصا در گروه علوم تجربى که تعداد متقاضیان بسیار زیاد و رشته هاى به درد بخور بسیار کم است و اجراى هرکدام از این سهمیه ها موجب عقب افتادن تصاعدى از رتبه و سهمیه فرد با سوادتر مى گردد.

مشخص نیست این سهم خواهی ویژه برای چه و بر اساس چه مزیت علمی و یا با کدام توجیه آموزشی در اختیار هیات‌های علمی دانشگاه‌ها قرار داده می‌شود،‌ چنین ویژه خواری سهمگینی آن هم در رقابتی‌ترین آزمون زندگی یک جوان معنایی جز بی عدالتی و به تبع آن محصولی جز نارضایتی و خشم عمومی نخواهد داشت.( گفته یکی از معلمان)

آیین نامه تسهیلات فرزندان هیات علمی یک بار در سال ۹۲ توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده اما درست یکی دو ماه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را به تصویب می رساند که اختیار نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی را به وزرای بهداشت و علوم و رییس دانشگاه آزاد تقویض می کند.

این آیین نامه تنها یک منفعت طلبی و یک تبعیض مخرب و غیر قابل توجیه به نفع معلمانی است که قرار است در دانشگاه و محل تدریس الگوی علمی و رفتاری دانشجویان باشند.

روند سهمیه‌ای را  می‌توان به صورت غیر قانونی در بین فرزندان مسئولین یا همان آقازاده‌ها مشاهده کرد. با این تفاوت که اگر برخی از مسئولان دولتی نتوانند فرزندان خود را وارد دستگاه مورد نظر خود کنند به صورت‌های دیگر مانند سپردن شرکت‌های خصولتی و دولتی به آن‌ها این روند را ادامه می‌دهند.

فرد فارغ‌التحصیل، حق دارد متناسب با تخصص خود شغلی داشته باشد و تامین شغل به عهده دولت است (دولتی که مشروعیت وجودش ازنظرگاهی دموکراتیک بازتوزیع ثروت و از این طریق تامین نیازهای عمومی همچون آموزش، سلامت، اشتغال و مسکن است).

سهمیه، اولویت بندی، آقازدگی و رانت‌خورای چندین سال است که بر سر مسئولان این کشور سایه انداخته و قرار نیست روزی این مشکل حل شود تا راهی برای ورود جوانان با استعداد و نخبه به دستگاه‌های اجرایی کشور باز شود.

با وجود زحمات معلمان و اساتید دانشگاه دلیل بر این نمی‌شود که شایسته سالاری را کنار گذاشته و تنها به دلایل نامعلوم تبعیض در جامعه ایجاد کرده و حقوق بسیاری از شهروندان را نادیده گرفت.

در این کشور افرادی زیادی هستند که به معلمی عشق می‌ورزند و برای رسیدن به این مقام تا پای جان تلاش می‌کنند. بهتر است قبل از تصویب قوانین تمام مرد دیده شوند و تنها برای ساکت کردن قشری تبعیض بین جوانان ایجاد نکنند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۹)

  1. فرشید گفت:

    اول اینکه این یه تبعیض نیست بلکه حق یه فرهنگی زحمت کش هست که با حقوق پایین و سال ها زحمت فرزندش در الویت باشه . ثانیا تبعیض زمانی هست هیچ ارگانی فرزندانشان الویت استخدام در اووون ارگان رو نداشته باشن. که می بینیم که تقریبا بالای ۹۰ درصد ارگان ها فرزندانشان در الویت استخدام هستن.

    • محمد گفت:

      این ۹۰ درصد را شما معلوم نیست از کجا آورده اید. فرزندان فرهنگیان برای ورود به مدارس خاص دست اول از سهمیه خاص برخوردارند همین کافی نیست

  2. احمد گفت:

    دونم چرا اموزش پرورش که داره شفاف سازی میکنه این همه گیر میدن . پس بقیه ادارات که فرزندان خودشون زیر و زیر میگیرن و اعلام رسمی نمیکنن اونها چی؟ اونها مشکل نیست؟
    من خودم دوستم پدرش تو اداره برق بود به محض بازنشستگی پدرش استخدام شد با مدرک دیپلم! خب این حقه؟ این عدالته؟ فقط برا اموزش و پرورش ناعدالتیه؟ یک فرزند فرهنگی یعنی مشکل داره؟ اگر حقه پس تمام سازمان ها باید این کارو نکنن . والا اونقدر کمه در حق فرهنگی و اموزش و پرورش ناحقی شده در حق هیچ سازمان نشده.هر سازمانی برا خودش هم حقوق مناسب و هم امتیاز و …. ولی اموزش پرورش که قشر دلسوز جامعه هستند حتی از داشتن کوچکترین سهم خودش هم میگذره. برید کشورهای دیگه ببینید با فرهنگیانشون چطور برخورد میشه و اونوقت اینجا چجور؟

  3. سمی گفت:

    بابا اینهمه همه سهمیه دارن جانبازی،آزاده و… چرا فقط تا به ما بچه های فرهنگی می رسه همه اعتراض میکنن..
    همه میگن چه گناهی کردیم مادر پدرمون فرهنگی نیستن تا سهمیه داشته باشیم خب اگه اینجوریه ما چه گناهی کردیم مادر پدرمون فرهنگی شدن و از قشر دیگه جامعه نیستن و هم چنین چه گناهی کردیم پدرمون رفته جبهه ولی چون کمتر از شش ماه رفته برامون سهمیه قائل نمیشن مثل بقیه…
    اگه اینجوریه ما چه گناهی کردیم سهمیه جانبازی و آزاده نداریم..
    این انصاف نیست خداییش حق بچه های فرهنگیه تو روخدا پیگیری کنین،همه ارگانهای دیگه بچه های بازنشستشونو میبرن به جای پدر ومادرشون

  4. زب گفت:

    اموزش پرورش زیادی صادقه ازجمله درپرداخت حق وحقوقی که به چشم ارگان های دیگه نمیاد کدومتون ازمزایای ارگان های دیگر بخوبی اطلاع داریدلی به لطف صداسیما همه ازچندرغازمعلم خبردارند .استخدام فرهنگیان بازنشسته کمترین لطف به این قشر زحمت کش وفرهیخته است که مسلما اکثرآنها فرزندان فرهیخته ای دارد وجناب خبرنگار اغاز خبر باان شدت فقط جز غرض ورزی وبازی باافکار عمومی بازتابی ندارد

  5. عبد الفانی گفت:

    منم پدرم یه فرهنگی بود،سه ساله که تو آزمون قبول میشم،امسال هم قبول شدم اما یکی دیگه که پارتی داشت رو جای من گرفتن،این که میگن ما سهمیه داریم درسته،سهمیه ما شده هیچ با یه حقوق بازنشتگی که به هیچ جایی نمیرسیم،اما دیدم که بعضیا هم فرزندانشونو بدون آزمون وارد آموزش و پرورش کردن،اینه درد بزرگ،حرف از عدالت آسونه،اما عمل بهش سخته،و سخت تر اینکه یکی دیگه درسشو میخونه و یکی دیگه جایگاهشو میگیره،تا پارتی هست حق کشی هم هست،پس نگید ما سهمیه داریم،کشک چی؟ خدا حق همه رو بگیره انشا الله

  6. علی گفت:

    به نظر من فرزندان فرهنگی بازنشسته از محروم ترین قشر جامعه هستند چون فرهنگیان برای فرزندشان درس را مقدس جلوه می دهند و تنها وسیله نجات ، باوجود اینکه نه حقوق چندانی دارند که بتوان مختصر سرمایه کار برای فرزندشان داشته باشند و نه حرفه و فنی که برای فرزندشان به ارث بگذارند، و معمولا حرفه کار آزاد موروثی است وبا شاگردی بدست نمی آید مگر با تلاش سخت و مستمر و طولانی که از نوجوانی فرد عمرش را در شاگردی بگذراند و فوت آخر کار را هم شاگرد نمیتواند از استادکار بدزدد. فرزندان فرهنگی تحصیل کرده از بدبخت ترین افراد جامعه هستند.

  7. مکانیک جامدات گفت:

    سلام دوست عزیز
    تمامی ارگان های دولتی یکی از فرزاندان خود را بدون هیچ گونه آزمونی جایگزین میکنند ولی به آموزش و پرورش که میرسه
    اول که باید آزمون بدند بعد تو آزمون اگه پذیرفته بشن اونم تو شرایط مساوی این سهمیه رو لحاظ میکنند

    • ناجی شما گفت:

      دقیقا حق با شماست
      سالها قبل مخابرات آزمونی برگزار کرد و از هر داوطلب کلی پول گرفت اما در نهایت فرزندان خودشون رو بردن سرکارو هیچکی هم هیچی نگفت
      حال آموزش و پرورش صادقانه بیان میکنه این همه واکنش نشون داده میشه!!!!!!!!

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها