استخدام افرادی که مراحل قانونی را طی کرده‌اند/یارانه نقدی تغییری نمی‌کند

نرخ ۱۴ درصدی تورم ۹۴/مالیات ارزش افزوده سال آینده ۹ درصد/استخدام افرادی که مراحل قانونی را طی کرده‌اند/یارانه نقدی تغییری نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز پیرامون لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ گفت: اهداف لایحه بودجه سال آینده در راستای دستیابی به قانون برنامه پنجم توسعه است که عبارت است از رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید، محدود کردن رشد نقدینگی، مهار تورم و افزایش اشتغال.

وی همچنین در خصوص استخدامی‌ها اظهر داشت: افرادی که مراحل استخدامی آنها انجام شده به دلیل نبود منابع مالی استخدام آنها صورت نگرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: در سال آینده همه آنهایی که مراحل قانونی را طی کرده‌‌اند استخدام می‌شوند.

وی افزود: تأمین اعتبار برای استخدام‌های اجتناب‌ناپذیر در بودجه سال آینده دیده شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای کسری صندوق‌های بازنشستگی اختصاص یافته و ۸۵۵ میلیارد تومان برای صندوق نوآوری در راستای اقتصاد مقاومتی و اعتباراتی نیز برای عدالت آموزشی در مدارس و به روزآمد کردن کتابخانه‌ها و همچنین ۴۸ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده است.

نوبخت همچنین در خصوص تورم سال آینده نیز گفت: متوسط نرخ تورم در سال آینده ۱۴ درصد پیش‌بینی شده و بر همین اساس حقوق و مزایای کارکنان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در بودجه ۹۴ وابستگی به نفت کاهش داشته و عمده منابع درآمدی معطوف به درآمدهای مالیاتی و سایر است و میزان درآمدهای نفتی رشد منفی دارد.

جزئیات هدفمندی یارانه ها

نوبخت همچنین در خصوص اینکه برنامه دولت برای اجرای فاز جدید و مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها چیست؟ افزود: طبق قانون هدفمندی هر سال منابع و مصارف را دولت باید در لایحه بودجه پیش‌بینی کند و سال ۹۴ از محل اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته و همان ۴۸ هزار میلیارد تومان سال جاری باقی می‌ماند.

وی گفت: مصارف نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی بین خانوارها ۴۲ هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود و همچنین ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بین بخش‌های تولیدی مابه‌التفاوت سود تسهیلات و نیز ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، ۱۳۰۰ میلیارد تومان به مسکن نیازمندان و زوج‌های جوان و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از منابع عمومی برای هدفمندی یارانه‌ها برای سال ۹۲ نزدیک به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال جاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان و سال آینده ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته‌ایم.

به گفته نوبخت سال آینده یارانه نقدی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بین خانوار توزیع می‌شود و مردم هر استانی اگر از پرداخت یارانه انصراف دهند هزینه یارانه‌ای آنها در استان مربوطه هزینه خواهد شد و هیچ مبلغی از پول یارانه‌ها به خزانه نمی‌رود، بلکه دولت از خزانه به هدفمندی اختصاص داده است.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار میلیارد تومان تاکنون از درآمد هدفمندی به بخش‌های مختلف پرداخت شده است.

میزان اعتبار هدفمندی در بودجه سال آینده تغییری نکرده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: بودجه سال ۹۴ کل کشور بالغ بر ۸۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به امسال ۴.۳ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه عمومی کشور ۲۶۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مقایسه با سال ۹۳، ۱۳.۸ درصد رشد نشان می‌دهد گفت: بودجه شرکت‌های دولتی با ۰.۱ درصد کاهش ۵۹۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه منابع بودجه عمومی از دو محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود، بیان کرد: منابع عمومی بودجه سال آینده ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت با بیان اینکه میزان اعتبار هدفمندی در بودجه سال آینده بدون تغییر بوده است، تصریح کرد: منابع عمومی درآمدها که شامل مالیات عوارض و گمرک است در سال آینده با ۱۹.۱ رشد به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم شامل مالیات و عوارض نیز است.

وی در خصوص واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای نیز گفت: سال آینده سهم نفت در بودجه ۷۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان استکه نسبت به سال ۹۳ رشد منفی ۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: واگذاری دارایی‌های مالی که شامل سهام واوراق مشارکت نیز می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که رشد ۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نوبخت در ادامه با تأکید بر اینکه سهم نفت در بودجه رشد منفی داشته گفت:  یک سوم از درآمدهای بودجه از نفت در نظر گرفته شده که علت این امر ناشی از فشارهای اقتصادی است.

اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای نظام سلامت

نوبخت در خصوص تملک دارایی سرمایه مالی نیز گفت: اعتبار این امر که شامل هزینه، تملک دارایی  سرمایه‌ای می‌شود، ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که رشد ۱۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد که اگر به این رقم ۷ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای مهار آب‌های مرزی اضافه کنیم به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که رشد بیش از ۳۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: سهم درآمدها از تعمیم اعتبارات هزینه‌ای سال ۸۳ حدود ۴۶.۹، ۸۴ حدود ۴۶ درصد و ۸۵ حدود ۴۸ درصد، سال ۹۲، ۵۹.۹ درصد، سال ۹۳، ۶۷.۳ درصد و سال آینده ۷۲ درصد خواهد بود و این نشان می‌دهد، سهم درآمدها نسبت به درآمد نفت در بودجه بیشتر است.

نوبخت سه قلم هزینه، تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی را جزو مصارف دانست و افزود: اعتبارات هزینه‌ای از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان حدود ۱۶۶ هزار میلیارد تومان آن برای دستمزد و حقوق و سایر امور جاری در بودجه ۹۴ پیش‌بینی شده که ۱۱.۲ درصد رشد دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: بودحه امسال به نفت کمتر وابسته است و در مصالحی به سمت پروژه‌های عمرانی رفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۴ سال عادی نیست گفت: سال آینده سال سختی نسبت به سنوات گذشته خواهد بود چرا که درآمدهای ۱۱۰ میلیارد دلاری نصیب دولت تدبیر و امید نشده و این دولت باید کشور را با درآمدهای ۲۴ میلیارد دلاری و نتایج فشارها و تحریم‌های که در سال‌های گذشته اعمال شده و  در سال‌های جاری بروز و ظهور کرده اداره کنیم.

وی بودجه سال آینده را بودجه عملیاتی توصیف کرد و گفت: با آموزش‌هایی که در زمینه تدوین بودجه داده شد سعی بر آن شد بودجه جاری از روش‌های سنتی فاصله بگیرد.

وی یکی دیگر از بودجه‌های سال آینده را بودجه‌ریزی و تهیه تنظیم آن از طریق سنتی و عملیاتی توصیف کرد و گفت:‌ از اوایل تابستان سال جاری این موضوع را شروع کردیم و دستگاه‌ها با آن ناآشنا بودند که ۲ هزار نفر ساعت دوره آموزش در سازمان گذاشته شد تا بودجه از شفافیت و قانونمندی کافی برخوردار باشد.

وی تأکید کرد: سال گذشته همین موقع، تورم را کمتر از ۲۵ درصد پیش‌بینی کردیم که برای خیلی‌ها غیرقابل قبول بود و اکنون نیز تورم نقطه به نقطه کاهش یافته و برای سال ۹۴ متوسط نرخ تورم را ۱۴ درصد پیش‌بینی می‌کنیم که به همین میزان افزایش حقوق خواهیم داشت.

نوبخت در ادامه از اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی برای نظام سلامت نیز خبر داد.

تدبیر دولت برای ارائه وام ارزان قیمت به زوج‌های جوان

وی همچنین با اشاره به اینکه در بخش عمرانی بودجه حمل و نقل ۲۲ درصد، منابع آب ۲۳ درصد، مسکن و عمران ۱۷ درصد، آموزش ۱۶ و انرژی ۱۷ درصد در سال آینده رشد خواهد کرد، گفت: اولویت‌های دیگر طرح‌های عمرانی مربوط به تقویت خرید تضمینی آب، تعیین حریم بستر رودخانه‌ها و توسعه مشارکت بخش غیردولتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: امسال اولویت بودجه به پرداخت طرح‌ها این بود که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند، برای سال آینده هم ۲۱۰ طرح و ۴۷۰ پروژه که بالای ۸۰ درصد پیشرفت کرده در اولویت هستند و علاوه بر آن، دو شاخص دیگر یعنی تأثیر در توازن منطقه‌ای در محوری بودن برای اولویت‌بندی طرح‌ها درنظر گرفته شده است.

وی گفت: افزایش فازهای گاز پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون مترمکعب گاز و افزایش تولید نفت از اولویت‌ها است چون الان در حد یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم این رقم را به بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به همین جهت برای آماده کردن خود بعد از رفع تحریم‌ها باید توانمندی خود را افزایش دهیم، ضمن اینکه برای شرایط بد هم آمادگی داریم.

نوبخت گفت: در سال آینده بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت سود بانک مسکن زوج‌های جوان تأمین اعتبار کردیم، تا وام ارزان‌قیمت به آنها داده شود، همچنین ۱۵۰۰ کیلومتر راه و ۵ طرح ریلی بزرگ در کشور تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به اینکه در سال آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تأسیسات خطور گازرسانی، ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستایی و ۱۲۰ میلیارد تومان سرانه مدارس در نظر گرفته شده است.، گفت: در تبصره ۳ اجازه داده شده که ۳۱۳ میلیارد تومان ناشی از فروش اموال شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو برای مناطق کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری شود و در تبصره چهار امکان استفاده دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برای ۳۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی فراهم شود.

نوبخت گفت: ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده است.

هزار میلیارد تومان برای افزایش اشتغال جوانان در نظر گرفته شده است

وی ادامه داد: غیر از اشتغالی که از طریق بودجه شرکت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری‌ها شکل می‌گیرد، در لایحه سال آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درنظر گرفته شده که این رقم با توصیه شورای عالی اشتغال منظور شده و براساس پیشرفت کار در معاونت توسعه اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هزینه خواهد شد.

نوبخت درباره قیمت فروش نفت در بودجه سال آینده با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه ۹۳، رقم ۱۰۰دلار تعیین شد، اظهار داشت: اما به طور متوسط نفت با رقم ۱۰۸ دلار معامله می‌شد و برای سال آینده هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت به چه صورت تغییر خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: هم اکنون در بسیاری از کشورها مانند عراق، نیجریه، مکزیک و روسیه قیمت نفت در بودجه ۸۰ یا بیش از ۸۰ دلار در نظر گرفته شده است.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آتی ۹ درصد خواهد بود
معاون رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: پیوست دیگری که دیروز به مجلس ارائه شد کتاب سیاست ها و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است که در مجموع از دو مبانی اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دیگری سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی برگرفته شده است.
نوبخت تأکید کرد: برای هر دستگاه اجرایی دو برنامه گرفتیم که یکی ادامه سال ۹۳ و ۹۴ است و دیگری مربوط به سال ۹۵ و شروع برنامه ششم است.
وی در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده نیز اظهار داشت: طبق قانون سالی یک درصد باید به ارزش افزوده اضافه شود که ۵ درصد آن سهم دولت و ۳ درصد آن سهم شهرداری‌ها بوده و با توجه به اینکه یک‌درصد در سال جاری به بخش سلامت اختصاص داده شد، نسبت ۵ به ۳ باید طبق قانون انجام شود و برای سال آینده مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد خواهد شد و حذف و یا ماندن یک درصد بخش سلامت بستگی به نظر مجلس دارد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۹۷ درصد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تاکنون محقق شده است.

بودجه ۹۴ بدون کسری است

به گقته وی تا پایان امسال هم حداقل قیمت نفت ۷ دلار کمتر از پیش‌بینی ما است، اما با این حال کشور را با مکانیزم تخصیص بدون کسری بودجه اداره می‌کنیم.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۴ تبصره‌ای وجود دارد که بر اساس آن اگر قیمت نفت بیش از ۷۲ دلار شد این اضافه درآمد به طرح‌های خاصی که عمدتاً‌ عمرانی است تخصیص داده شود.

نان سال آینده افزایش قیمت نخواهد داشت

وی در ادامه با بیان اینکه به هیچ عنوان قیمت نان در سال آینده افزایش نخواهد یافت،‌ گفت: افزایش فعلی قیمت نان هم با وجود مقاومت طولانی مدت دولت در مقابل نانوایی‌ها و کارخانه‌های آرد بوده است.

وی افزود: آن‌ها اعلام می کردند که اگر دولت می خواهد قیمت نان را افزایش نداده و در مقابل آن یارانه بپردازد، اما ما مشکل افزایش هزینه ، کارگر و سوخت داریم که باید آن را تامین کنیم.

نوبخت با بیان اینکه نانوایان و صاحبان کارخانه آرد اکنون از این افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان راضی نیستند،‌اظهار داشت: نانوایان چندان آن را نپذیرفتند این درحالی است که در خواست آن ها چندان غیر منطقی نمی تواند باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تصریح کرد: ما از سازمان حمایت می خواهیم تا در مقابل افزایش قیمت نان نسبت به کیفیت آن نیز نظارت داشته باشد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها