احتمال افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۸

یک کارشناس حوزه کار گفت: تکلیف تعیین دستمزد سال آینده کارگران را ماده ۴۱ قانون کار روشن می‌کند. وی پیش‌بینی کرد که حداقل مزد کارگران در سال آینده ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار کرد: در اینکه مداخلات دولت در تعیین دستمزد بیش از اندازه است تردیدی نیست و این یک نقص بزرگ برای شورای عالی کار است که برداشت دولت این است که شورای عالی کار حاکمیتی است و نقشی فراتر از کارفرمایان و کارگران در تعیین مزد دارد.
وی ادامه داد: اینکه حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۲۰ درصد پیش‌بینی شده خلاف ماده ۴۱ قانون کار است، چون بر اساس ماده ۴۱، نرخ تورم و سبد معیشتی ملاک تعیین دستمزد کارگران است و ما نمی‌توانیم درصد افزایش کارمندان دولت را برای کارگران هم ببینیم و شورای عالی کار را زیر سوال ببریم.
این کارشناس حوزه کار با توجه به فشارهای متعددی که کارگران طی یکسال گذشته تحت تاثیر نرخ ارز متحمل شدند، پیش‌بینی کرد: حداقل مزد سال آینده کارگران بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد و کمتر از این میزان اجحاف جدی در حق کارگران است و قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش می‌دهد.
حاج اسماعیلی درعین‌حال با بیان اینکه در کنار افزایش حداقل مزد، شورای عالی کار باید به سمت اختصاص بسته‌های حمایتی برود، گفت: از دولت انتظار داریم که کالاهای اساسی و مورد نیاز کارگران را به صورت ماهانه و غیرنقدی در اختیار کارگران بگذارد.
وی تاکید کرد: دولت باید نقش نظارتی خود را در حمایتی‌هایی که جدا از تعیین مزد صورت می‌دهد، ایفا کند و وام‌های ودیعه اجاره مسکن به کارگران را در سال آینده در دستور کار قرار بدهد.
به گفته این کارشناس حوزه کار، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید با جدیت مطالبات کارگران را دنبال کنند در غیر این صورت در سال آینده بحران‌های اجتماعی ناشی از عدم حمایت از خانوارهای کارگری را شاهد خواهیم بود و هزینه بسیاری را متحمل خواهیم شد.
وی گفت: اگر شورای عالی کار در تعیین دستمزد از یک مکانیسم سه جانبه تبعیت کند به سود دولت و گروه‌های کارگری و کارفرمایی است و منافع ملی را بیش‌تر تامین می‌کند.
به گزارش ایسنا، برابر ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن سبد معیشت خانوار تعیین کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها