اجرای یک سوم قراردادهای سفر ایتالیا و فرانسه با بخش خصوصی ایران است

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اجرای یک سوم قراردادهای منعقد شده در سفر ایتالیا و فرانسه مربوط به بخش خصوصی ایران است.

«محسن جلال پور» امروز (دوشنبه) در نشستی که به منظور تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری و فعالان بخش خصوصی به ایتالیا و فرانسه در اتاق ایران برگزار شد، افزود: در این سفر، تفاهمنامه هایی از سوی وزارتخانه ها و بخش های مختلف دولتی و افزون بر آن، قراردادهایی به دست بخش خصوصی امضا شد.
وی گفت: در ایتالیا ۱۸ تفاهمنامه امضا شد که ۱۵ مورد به بخش های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای دولتی و سه تفاهمنامه به بخش خصوصی مربوط بود.
جلال پور ادامه داد: در همایش های تخصصی (پنل ها) همه قراردادها از سوی بخش خصوصی امضا شد.
رئیس اتاق ایران اضافه کرد: در سفر به ایتالیا و فرانسه، افزون بر قراردادها و تفاهمنامه هایی که خبر آن منتشر شد، نزدیک به ۲۰ توافقنامه نیز در بخش های صنعتی، کشاورزی، تجهیزات معدنی و خدمات فنی مهندسی از سوی بخش خصوصی امضا شد.
جلال پور ارزش هر کدام از این قراردادها را از پنج میلیون تا دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.
وی درباره انتقادهایی مبنی بر یکسویه بودن قراردادها با ایتالیا و فرانسه گفت: آنچه در همکاری های بین المللی دوران نوین رخ خواهد داد، با نگاه برنامه ریزی، کار مشارکتی در درازمدت و سرمایه گذاری مشترک با هدف تولید برای صادرات خواهد بود.
جلال پور تصریح کرد: برخی از این نگرانی ها مربوط به قراردادهای بزرگ با شرکت هایی همچون پژوست؛ بر پایه این قرارداد، شرکت پژو با شرط صادرات ۳۰ درصد از محصولات تولیدی، در ایران سرمایه گذاری می کند.
وی تاکید کرد اگر این نوع سرمایه گذاری های بلندمدت متوقف شود، دو طرف متضرر خواهند شد.

** اتاق بازرگانی بین المللی، شورای داوری قراردادهای ایران با ایتالیا و فرانسه است
جلال پور به این پرسش که «آیا در قراردادهای امضا شده با ایتالیا و فرانسه سازوکاری دیده شده است که در صورت بدقولی طرف مقابل، غرامت دریافت شود؟» پاسخ داد: در مذاکرات دوجانبه، دولتمردان به همه مسائل توجه کرده اند.
وی اضافه کرد: در این قراردادها، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) به عنوان شورای داوری دیده شده است و در صورت نیاز، این شورا میان دو طرف حکمیت می کند.
رئیس اتاق ایران درباره توجیه اقتصادی انعقاد قراردادهای سنگین با توجه به بودجه کشور گفت: در همکاری های بین المللی مراقبیم کشور مقروض نشود؛ این مراقبت ها به طور همیشگی در تصمیم گیری سیاستگذاران دیده می شود.
وی تاکید کرد در این قراردادها برنامه ریزی شده است سرمایه گذاری ها از محل بازگشت سود تامین شود.
جلال پور به موضوع خرید هواپیما از شرکت ایرباس فرانسه اشاره کرد و گفت: پیش از این سالیانه میلیاردها دلار به کشورهای همسایه پرداخت می کردیم تا از خطوط هوایی استفاده کنیم اما امروز بدون آنکه یک دلار یا یورو هزینه شود با استفاده از گردش مالی حمل و نقل هوایی و استفاده از فاینانس (تامین مالی) خارجی هواپیماهای نو خریداری کرده ایم.
به گفته وی، اکنون می توان با استفاده از فضای هوایی ایران، درآمدزایی و از خروج بخشی از ثروت کشور جلوگیری شود.

** تیغ دولبه سرمایه گذاری؛ نیازمند تدوین راهبرد جذب
رئیس اتاق ایران سرمایه گذاری را تیغی دولبه توصیف کرد که هم می تواند نجات دهنده و هم آسیب رسان باشد.
وی اضافه کرد: باید در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی، راهبرد جذب تدوین شود؛ در زمینه سرمایه گذاری خارجی، نباید در بخش هایی اجازه ورود سرمایه خارجی داده شود؛ گاهی سرمایه خارجی باید کمتر از ۵۰ درصد اجازه ورود پیدا کند و در بخش هایی نیز باید صددرصد سرمایه مورد نیاز را از منابع خارجی تامین کرد.
جلال پور تاکید کرد «راهبرد جذب مشخص می کند سرمایه گذاری خارجی برای هر بخش باید چگونه باشد».
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به پرسشی در مورد پیش بینی روند اقتصاد ایران، گفت: سال آینده شاهد گشایش اقتصادی خواهیم بود اما این تصور درست نیست که گمان کنیم رفاه بسرعت حاصل می شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها