۸ هزار نفر متخصص جذب وزارت جهاد کشاورزی می‌شوند

بخش کشاورزی ضمن برخورداری از شرایط استراتژیک و داشتن مزیت نسبی در توسعه، بستر مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور است. از این رو باید درک درستی از زیرساخت‌ها و نیز عوامل موثر آن وجود داشته باشد. نیروی انسانی از جمله منابع پر اهمیت در هر سازمان و ارگانی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس مدیریت موثر یکی از مواردی است که به تازگی در مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته. بنابراین پروژه جدیدی در حال اجرا است که به تازگی به کارکنان رده‌های پایین‌تر این اجازه را می‌دهد تا در آزمون ارزیابی مدیریتی شرکت کند و در صورت داشتن توانایی‌های لازم به پست‌های مدیریتی دست یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «ابوالقاسم ورداسبی» رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: «سال ۷۹ بود که براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وزارت کشاورزی با وزارت جهاد سازندگی ادغام شد. بر اساس چنین ادغامی، مازاد نیرو در این مجموعه به وجود آمد و تلاش شد حجم نیروی انسانی در وزارت جهاد کشاورزی کاهش یابد. بنابراین از سال ۷۹ تا ۸۴ موفق شدیم تعداد ۱۵۰هزار نیرو را به ۹۰هزار نفر برسانیم و حدود ۶۰هزار نفر را در این بین تعدیل کنیم. در پی خروج نیروی انسانی، مدیران نیز از مجموعه خارج شدند و در نتیجه هرم مدیریتی به شدت دچار مشکل شد. از جمله این مشکلات می‌توان به نبود دانش کافی برای پست‌های مدیریتی اشاره کرد.»

او با اشاره به اینکه در راستای تربیت مدیران جدید باید تدبیری اندیشیده می‌شد، ادامه می‌دهد: «برای داشتن مدیران کارآمدتر، پروژه تربیت مدیران آینده به میان آمد و سعی شد در این طرح، استعداد کارشناسان شناسایی و با شاخص‌های خاص ارزیابی شود. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته نام افراد توانمند در بانک اطلاعات مدیران آینده بارگذاری می‌شود بلکه بتوان در زمان مورد نیاز، از این لیست استفاده کرد. پروژه بعدی برای توانمندسازی مدیران کنونی مطرح شده و طبق این طرح کارشناسان هر حوزه با توانمند کردن خودشان فرصت این را پیدا می‌کنند تا به رده‌های مدیریتی راه یابند.»

ورداسبی خاطر نشان می‌کند: «ارزیابی‌هایی که برای انتخاب مدیران آینده صورت می‌گیرد بسیار دقیق و حساب شده است و در این ارزیابی‌ها ۴۶ مولفه مورد توجه قرار می‌گیرد. انجام ارزیابی‌های عنوان شده نیاز به مجوز لازم از شورای عالی اداری دارد که از ابتدای سال ۹۷ این مصوبه صادر شد. برطبق مصوبه مورد نظر از ابتدای سال جاری هر شخصی که می‌خواهد پست مدیریتی دریافت کند باید از کانال این ارزیابی‌ها عبورکند. این سنجش‌ها تنها می‌تواند از طریق موسساتی رخ دهد که دارای کانون‌های ارزیابی و توسعه مدیران هستند. خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی از اولین دستگاه‌هایی است که چنین صلاحیتی را کسب کرده. این امتیاز از طرف سازمان اداری استخدامی کشور به این وزارت‌خانه داده شده، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی این اجازه را دارد، گواهینامه‌های مدیریتی را صادر کند.»

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی تاکید می‌کند که تا کنون ۲۴۰۰نفر از کارشناسان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی درکانون‌های ارزیابی مدیریتی سنجیده شده‌اند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه از سال ۷۹تا کنون استخدامی صورت نگرفته و هیچ نیروی جدیدی وارد مجموع نشده می‌افزاید: «درحال حاضر ما در مجموعه جهاد کشاورزی مازاد نیرو داریم، اما این موضوع به بخش پشتیبانی و خدمات باز می‌گردد. هم اکنون حدود ۴۰ درصد از نیروی انسانی مجموعه جهاد کشاورزی دیپلم و زیر دیپلم هستند و ما منابع لازم را برای خروج این نیروی انسانی نداریم. چرا که نمی‌دانیم باید چه برنامه‌ای را با وجود کم بود بودجه در پیش بگیریم، به معنای دیگر نمی‌دانیم که این نیروها را بازخرید یا بازنشسته پیش از موعد کنیم؟! اگر دولت امکانی را فراهم کند تا این نیروها از مجموعه خارج شوند، مجوز یک سوم جذب نیرو به مجموعه جهاد کشاورزی داده می‌شود. در حال حاضر با سازمان اداری استخدامی کشور به تفاهم رسیده ایم و قرار شده ۱۸هزار نیرو به ازای خروج نیروی انسانی به مجموعه داده شود.»

او می‌گوید: «به طور متوسط سالی چهار تا پنج هزار نفر در حال خروج از مجموعه هستند. بنابراین در طی سه سال می‌توان نیروهای مورد نیاز را جذب کرد. باید تاکید کنم، ۱۰هزار نیرو با قانون استخدام ناظرین مهندسین بخش کشاورزی وارد وزارت خانه شدند و امسال نهایی شد، طبق رایزنی‌های صورت گرفته قرار است هشت هزار نفر باقی مانده از طریق سازمان امور استخدامی کشور جذب شوند.»

ورداسبی اعتقاد دارد که باید به نیروی جوان مدیریتی فرصت لازم را داد و در این رابطه توضیح می‌دهد: «در طرح‌های ارائه شده در زمینه ارزیابی مدیران جوان طرحی مجزا برای جوانان و بانوان در نظر گرفته‌ایم. بر این اساس جوانان و بانوانی که امتیازات لازم را برای پست‌های مدیریتی کسب کنند در لیست مورد نظر قرار خواهند گرفت. بنابراین دو بُرش در گزارش‌هایی که به وزیر جهاد کشاورزی داده می‌شود وجود دارد. یک بُرش مربوط به جوانان و زنان است و دیگری به سایر مدیران ارتباط دارد. هم اکنون هِرم سنی مدیران مجموعه جهاد کشاورزی بسیار بالا است و این موضوع ناشی از نبود استخدام در طی ۲۵سال گذشته بوده. »

با توجه به اینکه نیروی موجود در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی از لحاظ متوسط سنی مسن هستند، باید منتظر بود و دید آیا وزرات جهاد کشاورزی برای پست‌های مدیریتی خود به جوانان میدان می‌دهد یا باز هم در این بین تجربه فدای خلاقیت و شایستگی جوانان می‌شود؟

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۶)

  1. رایحه گفت:

    بنده دکترای زراعت از دانشگاه تهران هستم و متاسفم برای جهادکشاورزی که تحصیل کرده های رشته کشاورزی بیکار هستن و متاسفانه

  2. تبسم موسی پور گفت:

    سلام. من نمیدونم وقتی رشته ای براش کار نیس چرا دیگه دانشجو میگیرن. جز اینکه نمیخوان هییت علمی اون رشته بیکار نشن؟!
    ما دهه شصتیا با رتبه های خوب مجبور شدیم کشاورزی بخونیم. ولی الان حتی تو جهاد کشاورزیم با مقطع ارشد برامون کار نیس.ولی دهه هفتادیا همه با رتبه های خیلی بدتر الان علوم پزشکی خوندن و مشغول به کار هستن.این انصافه واقعا؟؟؟

  3. mahasti گفت:

    سلام بنده کارشناسی آب خوندم واستم بدونم واسه استخدامی جهاد کشاورزی که قراره بیاد معدل شرطه یا نه؟

  4. هانیه گفت:

    سلام بنده فارق التحصیل از رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد هستم و نیاز مبرم به شغل دارم …. ولی متاسفانه راجع به رشته ی تحصیلیم نمی توانم کار یابم….

    • حسین گفت:

      گرایش اقتصاد که جایی تو وزارت جهاد کشاورزی نداره…..رشته های تخصصی تر از رشته های شما با مقطع دکتری بیکارن

  5. رضا اخوند گفت:

    سلام اینجانب مدت دوماه است خدمت سربازی هم تمام شده واحتیاج به کار دارم دررشته خدماتی، دیبلم ردی هم هستم پدرم هم نظامی هستند

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها