گاف عجیب در ششمین آزمون استخدامی/ تکرار سؤال در دروس تخصصی نقشه‌برداری

ششمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور، روز گذشته (جمعه ۱۷ اسفندماه) برگزار شد؛ اما جهاد دانشگاهی برخلاف سازمان سنجش آموزش کشور نتوانست امتحانی بدون اشتباه و حاشیه برگزار کند. یکی از مراکز برگزاری آزمون در تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود؛ دانشکده‌ای مجاور به مصلای تهران. در روزهای پایانی اسفندماه، نمایشگاه فروش بهاره در مصلی برپاست، بهخاطر همین رفت‌و‌آمدهای متعدد، این محل را به یکی از شلوغ‌ترین اماکن تهران تبدیل کرده است.

آزمون استخدامی به صرف بوی بد

جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین آزمون‌های کشور را در دانشکده ای نزدیک به مصلی برگزار کند. که این روزها میزبان شهروندان در نمایشگاه بهاره است. شلوغی مسیرهای منتهی به دانشکده الهیات و معارف اسلامی و پیدا نکردن جای پارک، بسیاری از داوطلبان را با مشکل مواجه کرد و سبب شد آنها با تأخیر و استرس فراوان به محل برگزاری آزمون برسند.

اتفاق عجیب و البته تأسف بار، انتخاب طبقه منفی ۲ ساختمان شماره ۳ دانشکده به عنوان یکی از مراکز برگزاری امتحان بود؛ محلی که به باشگاه بدنسازی تعلق داشت و دمبل ها و هالترها دور تا دور سالن خودنمایی می کرد! نداشتن تهویه مناسب و البته بوی بد و آزاردهنده، صدای اعتراض شرکت‌کنندگان را بلند کرد؛ اما تلاش ها برای تغییر محل برگزاری آزمون، نتیجه ای در پی نداشت و دفترچه ها از ساعت ۹ در میان داوطلبان توزیع شد.

متقاضیانِ موسفید!

از طرف دیگر مشاهده افرادی مسن با موهایی کاملا سفید در بین داوطلبان، تعجب برانگیز بود. هر چند شرایط سنی اعلام شده برای مدرک دیپلم، حداقل ۲۰ و حداکثر ۲۰، مدرک کاردانی حداکثر ۳۰، مقطع کارشناسی حداکثر ۳۵، کارشناسی ارشد حداکثر ۴۰ و دکتری حداکثر ۴۵ سال بود؛ ولی داوطلبانی با پایه‌های تحصیلی پایین و سن بالا جهت استخدام در دستگاه های اجرایی، آزمون دادند و شایعه فرمالیته بودن چنین آزمون هایی را تقویت کردند.

بسیاری از داوطلبان معتقد بودند این افراد به صورت قراردادی و پیمانی در دستگاه های مختلف مشغول به کار هستند و با شرکت در آزمون استخدامی، قرارداد خود را رسمی می‌کنند؛ در واقع داوطلبان اعتقاد داشتند فرصت برابری وجود ندارد و دانش‌آموخته‌ها از شانسی مساوی برای ورود به دستگاه های اجرایی برخوردار نیستند.

گاف عجیب جهاد دانشگاهی

بزرگ‌ترین گاف ممکن در آزمونی که توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، در رشته مهندسی نقشه برداری برای جذب در ارگان هایی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رخ داد.

«حمید»، یکی از شرکت‌کنندگان در رشته مهندسی نقشه‌برداری در این خصوص به ایسکانیوز، گفت: «سؤالات تخصصی رشته ما، ۴ بخش «نقشه برداری»، «مبانی پردازش تصاویر ماهواره ای»، «سیستم اطلاعات جغرافیایی» و «ژئودزی و فوتوگرامتری» داشت. در بخش نقشه برداری، سؤالات به هیچ عنوان پراکندگی نداشتند و طراح سؤالات تنها روی یک مبحث متمرکز بود؛ اما اشتباه فاحش در قسمت های سوم و چهارم رخ داد؛ ۱۰ سؤال بخش «سیستم اطلاعات جغرافیایی» عینا در بخش «ژئودزی و فوتوگرامتری» تکرار شد.»

او ادامه داد: البته اشتباهات به همین جا ختم نشد: «در بخش سیستم اطلاعات جغرافیایی حتی یک سؤال نیز از مبحث «GIS» نیامد و سؤالات عموما از حوزه «ژئودزی» بود. تعداد قابل توجهی از بچه‌ها تصمیم گرفتند جواب ها را بین سؤالات تکراری تقسیم کنند و به عنوان مثال، یک بار گزینه «الف» را انتخاب کرده و برای سؤال تکراری، گزینه «ب» را پر کنند. برخی هم با صدای بلند اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به شکایات خود شدند. مراقب ها که عمدتا زن بودند، ما را به مقام مسئول در طبقه بالا ارجاع دادند و البته با وعده رسیدگی سازمان سنجش آموزش کشور به شکایت ها، سعی در آرام کردن دانشجویان معترض داشتند.»

جالب این‌که حتی مراقبان هم نمی دانستند ششمین دوره آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی از سوی سازمان اداری و استخدامی به جهاد دانشگاهی محول شده و دیگر سازمان سنجش آموزش، متولی برگزاری آزمون نیست و جهاد دانشگاهی و در رأس آن، سازمان اداری و استخدامی باید پاسخگوی اشتباهات و گاف های عجیب باشد.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز، تأکید کرد به شکایات وارده رسیدگی نمی کند؛ چرا که این سازمان به هیچ عنوان مسئولیتی در خصوص آزمون های استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور ندارد.

تدابیر شدید برای جلوگیری از خروج سؤالات

مراقبان و مسئولان برگزاری آزمون به دلیل حاشیه های رخ داده، تدابیری اتخاذ کردند تا هیچ برگه سؤالی توسط داوطلبان از محل برگزاری آزمون بیرون نرود. چند مراقب، داوطلبان را کنترل می کردند تا مطمئن شوند برگه سؤال را تحویل داده اند. توجیه مراقبان برای قانع کردن معترضان هم حذف سؤالات اشتباه و تکراری بود؛ اتفاقی که می تواند به ضرر بسیاری از داوطلبان تمام شود چرا که برخی از شرکت کنندگان، دو گزینه مختلف را برای سؤالات تکراری انتخاب کردند. در واقع مشخص نیست کدام بخش حذف می شود و چه دسته ای از داوطلبان ضرر خواهند کرد.

کیسه‌های اشتباهی در یاسوج

حاشیه‌ها تنها مختص به تهران نبود. آزمون استخدامی در یاسوج با کلی سر و صدا حوالی ساعت ۱۰ آغاز شد، در حالی که سید محمد قائم کاظمی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه‌ای رسمی، زمان برگزاری آزمون ششمین استخدامی دستگاه‌های اجرایی را ساعت ۸ صبح اعلام کرده بود. درِ حوزه امتحانی را در یاسوج برای جلوگیری از بیرون رفتن متقاضیان، قفل کردند و سر و صداها به جایی نرسید و بعد از دو ساعت معطلی، دفترچه ها توزیع شد. برخی از عوامل برگزاری ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در یاسوج، دلیل این تأخیر را جابجایی و ارسال اشتباهی دو کیسه از سؤالات با حوزه امتحانی شهر دهدشت اعلام کردند.

سید عزیز آشنا، مدیر مرکز آزمون جهاد دانشگاهی هم در گفت‌وگویی بعد از آزمون بدون اشاره به حاشیه ها و اعتراضات، تنها به ارائه گزارشی آماری بسنده و در خصوص زمان اعلام نتایج و تخصیص سهمیه ها صحبت کرد؛ در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور، حداقل سخنگویی پاسخگو داشته و در گفت و گو با رسانه ها نسبت به ابهامات و اشکالات، شفاف سازی و رسیدگی می کند.

برگزاری ششمین دوره آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی، اولین امتحان جهاد دانشگاهی برای برگزاری چنین آزمونی بود که البته نتوانست سربلند بیرون بیاید و گاف های متعدد و اعتراضات گسترده داوطلبان، مهر تأییدی بر بی کفایتی این نهاد زد و شاید سازمان اداری و استخدامی کشور را به این نتیجه رساند که تصمیم اشتباهی گرفته و باید ششمین دوره را هم به دست سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می کرد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها