کمبود ۳۰هزار نیرو در فوریت های پزشکی، عامل خطاهای پزشکی

رئیس هیئت مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی ایران گفت: جذب نیروی دیپلمه از رشته های غیر مرتبط در طی سال های گذشته، تنها برای رانندگی در آمبولانس ها بوده است و خطای پزشکی در این زمینه را می توان ناشی از کمبود نیرو و فشار کار بالا بر نیروی های فعال دانست.

 

عبدالرضا محمدی در گفت وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان در خصوص پذیرش نیرو های تکنسین آمبولانس گفت: در حال حاضر نیرو های تکنسین اورژانس با کمبود شدید روبرو است و نیرو های فعال دو برابر مسئولیت خود موظف به کار شده اند بنابراین این اقدام می تواند خطا و قصور در درمان را افزایش و فعالیت های ناشی از آن را به حداقل رساند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار نیروی عملیاتی در کشور مشغول به کار هستند در حالی که دچار کمبود ۳۰ هزار نیرو در این زمینه هستیم؛ بنابراین این تعداد از نیرو ها به دلیل حجم بالای کار خود یا از انجام کامل وظیفه خود سرباز زده و یا به علت افزایش خستگی فعالیت آن ها با میزان خطای بالایی همراه است.

رئیس هیئت مدیره انجمن فوریت های پزشکی ایران خاطرنشان کرد: مرگ ومیر ناشی از خطای پزشکی در کل سیستم پزشکی دنیا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. چرا که مجبور به جبران کمبود نیرو با حداقل نیرو های موجود هستیم.

وی در خصوص مدرک تحصیلی تکنسین های اورژانس گفت: تکنسین اورژانس دارای مدارک دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد هستند که افراد دیپلمه به عنوان امدادگر و راننده مشغول به فعالیت شده و در سیستم درمانی تحت نظارت کارشناسان همراه خود در اورژانس فعالیت می کنند.

محمدی افزود: در طی ۱۵ سال گذشته تعدادی از افراد دیپلمه مرتبط و غیرمرتبط به عنوان راننده به سیستم فوریت های پزشکی جذب شدند این در حالی است که با گذراندن دوره های ۶ ماهه آموزشی در کنار کارشناسان حاضر در آمبولانس ها فعالیت می کنند. در طی سال های ۸۹ و ۹۰ سعی شد دیپلمه هایی که با سمت رانندگی آمبولانس مشغول به کار شده بودند در طی آزمون های داخلی جذب دانشگاه شده و پس از گذراندن دو سال دوره های آکادمیک در فوریت ها به طور فعالانه همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ متقاضی دیپلمه در سراسر کشور به عنوان راننده های آمبولانس مشغول به کارند که این افراد ۳ سال قبل از ایجاد دستورالعمل های جدید، با جذب تجربه بالا در دانشکده های مربوطه مشغول به تحصیل شده و می توانند در قالب کارشناس در آمبولانس نقش درمانی خود را ایفا کنند. در حال حاضر تمامی تکنسین های فعال در آمبولانس های کشور از دانش اموختگان رشته های پرستاری، بیهوشی و فوریت ها هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن فوریت های پزشکی ایران اذعان داشت: راننده های آمبولانس به هیچ عنوان حق درمان بیماران را نداشته و تنها می توانند در کنار تکنسین های باتجربه اورژانس اقداماتی مانند رگ گیری، تزریقات و کنترل فشار خون را انجام دهند؛ بنابراین به مردم اطمینان می دهیم تکنسین های فعال در آمبولانس های ۱۱۵ کاملاً آموزش دیده و با تجربه هستند، اما بروز قصور پزشکی از جانب این افراد را می توان ناشی از خستگی بیش از حد و فعالیت های چندین برابری این افراد به علت کمبود نیرو در این زمینه دانست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با کمبود ۸۰۰ پایگاه اورژانس در کشور مواجه هستیم و با ۲۳۰۰ پایگاه موجود در کل کشور نمی توانیم پاسخگوی نیاز های اورژانسی مردم باشیم؛ بنابراین کمبود نیروی آموزش دیده در زمینه فوریت های پزشکی بر طبق برنامه پنجم وششم توسعه باید جبران شود براین اساس تقاضا داریم با ابلاغ دستورالعمل های جذب نیرو در این زمینه نسبت به کاهش خطا در این عرصه اقدام شود.

محمدی گفت: در صورت اعلام توافق مبنی بر جذب نیرو به مرکز فوریت های پزشکی اولویت با دانش آموختگان رشته ها فوریت پزشکی، پرستاری و بیهوشی است و اطمینان می دهیم که بعد از گذراندن مراحل جذب آموزش های لازم در حیطه فوریت های پزشکی به این افراد ارائه شود و کمبود های موجود در این زمینه نیز جبران شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۵)

  1. حسام گفت:

    علاقه زیاد به فوریت های پزشکی دارم مدرک کاردانی کامبیوتر گرافیک هستم شماره

  2. مهران بویری گفت:

    سلام.جویای کار هستم.
    دارای مدرک فوریتهای پزشکی و گواهینامه پایه دوم هستم.

  3. مهران بویری گفت:

    سلام.جویای کار هستم.
    دارای مدرک فوریتهای پزشکی و گواهینامه پایه دوم هستم.همچنین مدرک لیسانس مکانیک هستم

  4. جواد بردستانی گفت:

    شرایط سخت و دست پا گیری که جلوی پای استخدای های سال قبل گذاشتین دیگه چطور روتون میشه از کمبود نیروحرف بزنید
    من خودم به خاطر گواهی نامه پایه دو رد شدم و خیلیام به خاطر قد و وزن و ..
    خیلی از ردیف ها رو خالی گذاشتین

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها