پیگیری اعتراضات پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پروش سال ۹۵

در سال گذشته، وزارت آموزش و پرورش، آزمون استخدامی برگزار کرد که قرار بود بنا بر آن  ۱۰ هزار نیرو پذیرفته و پس از گذراندن دوره های آموزشی از مهرماه سال ۹۶ به عنوان معلم مشغول به کار شوند. در شرایطی که کمتر از چهار ماه به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است، خبری از برگزاری دوره آموزشی و جذب قطعی این پذیرفته شدگان نیست و همه آنها در بلاتکلیفی کامل اند.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت آموزش و پرورش که در سال ۹۴ و با برگزاری یک آزمون استخدامی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سرگردان کردن چندین ماهه پذیرفته شدگان آن آزمون حاشیه ساز شده بود، بار دیگر در آبان ماه سال ۹۵ آزمونی مشابه سال ۹۴ برگزار و اقدام به جذب ۱۰ هزار نیرو از سراسر کشور کرد؛ نیروهایی که بر اساس مفاد دفترچه راهنما و وعده شفاهی مسئولان قرار است از مهرماه سال جاری، مشغول به کار شوند، ولی هنوز خبری از دوره آموزشی و استخدام قطعی آنها نیست.

آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار و جویای کار در کشور باعث شده است تا هر بار که یک نهاد یا مؤسسه ای اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می کند، فارغ از تعداد نیروی مورد نیاز، ده ها هزار نفر از این افراد با امید یافتن کار در آزمون ها شرکت کنند و شانس خود را برای یافتن کاری مناسب با تحصیلات و جایگاه علمی، امتحان کنند.

در میان همه مؤسسات خصوصی و غیرقابل اعتمادی که همواره با برگزاری این گونه آزمون ها سعی بر کسب درآمد از این جامعه آماری دارند، مؤسسات و نهادهای دولتی را باید از جمله معدود مجموعه هایی دانست که به دلیل تضمین های دولتی، بسیاری از افراد جویای کار به آنها اعتماد می کنند و با آمادگی کامل در آزمون های استخدامی آنها شرکت می کنند.

در بین نهاد و سازمان های دولتی، وزارت آموزش و پرورش چند سالی است با اطلاع از این جامعه آماری فراوان، جدا از نیروهایی که تحت نظر خود برای امر معلمی و تدریس تربیت می کند، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی و از میان صدها هزار شرکت کننده چند هزار تن را جذب این وزارتخانه کرده است؛ افرادی که به دلیل شمار بالای شرکت کننده اگر تخصص و سواد بالایی نداشته باشند و خوش شانس نیز نباشند، قطعاً در آزمون اولیه پذیرفته نمی شوند.

سال ۹۴ مسئولان وزارت آموزش پرورش از میان بیش از ۲۰۰ هزار شرکت کننده ای که در آزمون استخدامی این نهاد شرکت کردند، تنها به جذب ۴ هزار نفر بسنده کرد و بر خلاف مفاد مطرح در دفترچه راهنما، آنها را به مدت چند ماه و با شرایطی سخت راهی دوره های آموزشی کرد.

جالب آنکه از میان این ۴ هزار تن نیز تعداد زیادی از پذیرفته شدگان به دلیل مشکلاتی که در دوره آموزشی برایشان پیش آمد و یا به دلیل عدم اکتساب نمره قبولی در آزمون نهایی دوره آموزشی از جذب نهایی در وزارتخانه محروم شدند.

جدا از همه سختی هایی که بر استخدامی های سال ۹۴ تحمیل شد، این وزارتخانه در سال ۹۵ دوباره اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد و کتباً و شفاهاً متعهد شد که پذیرفته شدگان این آزمون که ۱۰ هزار تن هستند را پس از طی دوره آموزشی در نیمه اول سال ۹۶، از مهر ۹۷ جذب و مشغول به کار کند

733949_868 733950_171

حالا و در شرایطی که بسیاری از پذیرفته شدگان آزمون اخیر وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه از پیش اعلام شده این نهاد دولتی، برنامه های خود را تنظیم کرده و از کارهای سابق خود انصراف داده اند، مسئولان وزارت آموزش و پرورش از عمل به تعهدات خود سرباز می زنند و نزدیک به ۱۰ هزار پذیرفته شده مذکور سرگردان و بلاتکلیف هستند.

یکی از این پذیرفته شدگان در مورد شرایط و مشکلاتش به «تابناک» گفت: ما تعدادی از قبول شدگان رشته آموزگار کودکان استثنایی شهر تهران هستیم که حتی هنوز نتایج گزینشمون اعلام نشده است. اکثر ما از کار قبلی انصراف داده ایم و حالا بلاتکلیفیم. قرار بود حکم های کاری ما بلا شرط و در سال٩۶ زده شود، ولی حالا به ما می گویند، حکم شما را سال ٩٧ و با شرط قبولی در آزمون می زنیم. این موضوع باعث دلهره و شرایط روحی نامناسب ما شده است.

در مورد مشکلاتی که به آن اشاره شد، یکی دیگر از پذیرفته شدگان گفت: من یکی از قبولی های آبان ۹۵ هستم که با رتبه عالی در این آزمون قبول شدم و با توجه به اطلاعیه ها که قرار بود اردیبهشت دوره برگزارشود، از کار خود با ۷ سال سابقه و با کلی جریمه انصراف دادم. حالا با کلی ضرر و سرافکندگی در مقابل همسر و خانواده ام و بعد از ۸ ماه،  روزی صدبار به خود می گویم ای کاش در این آزمون قبول نشده بودم.

یکی دیگر از این پذیرفته شدگان به «تابناک»، گفت: مسئولان به دلیل بدعهدی، یک سال که ما را از کار و زندگی عقب انداخته اند. بدون اطلاع قبلی به ما می گویند یک سال رایگان و بدون حقوق برای ما کار کنید و شهریه هم به ما بدهید. آنها کلاً شرایط استخدام رو عوض کرده اند. من اگر از اول می‌ دانستم که شرایط به این صورت خواهد بود، اصلاً شرکت نمی‌کردم.  الان هم اگر دوره آموزشی از مهر آن هم بدون حقوق باشد، من انصراف خواهم داد، چون امکان اداره خانواده برای من با این شرایط وجود ندارد.

همانطور که آمد، تغییر در شرایط و فرایند جذب نیروهای پذیرفته شده در حالی از سوی وزارت آموزش و پرورش اتخاذ شده است، که پیشتر و چه در دفترچه راهنمای ثبت نام و چه در گفته های شفاهی مسئولان از برگزاری دوره آموزشی در نیمه اول سال ۹۶ و صدور احکام استخدامی در مهر ۹۶ گفته بودند.

حالا با شرایطی که پیش آمده، نزدیک به ۱۰ هزار داوطلب پذیرفته شده که از بین بیش از ۱۰۰ هزار نفر انتخاب شده اند و قطعاً افراد توانمندی از نظر علمی هستند را حداقل تا مهرماه ۹۷ در بلاتکلیفی قرار خواهد داد و بدون شک در این بازه زمانی، شمار بسیاری از آنها از ادامه فرایند استخدام به دلیل فشارهای وارده منصرف خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تابناک

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها