نیاز به ۶۰هزار مشاور در۱۰۰هزار مدرسه/ رشته مشاوره احیا می شود

 نیاز به ۶۰هزار مشاور در۱۰۰هزار مدرسه/ رشته مشاوره احیا می شود

۷۰درصدمشاوران تخصص مرتبط دارند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مشاوران مدارس دارای تخصص مرتبط هستند، گفت: تمام مقاطع تحصیلی در ابتدایی اول و دوم، متوسطه اول و دوم یعنی ۱۰۰ هزار مدرسه نیاز به ۶۰ هزار نیروی مشاور دارد.


مهدی فیض در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در پاسخ به این سوال که اکنون در مدارس چه تعداد نیروی مشاور داریم و آیا تخصص این افراد با رشته تحصیلی شان مطابقت دارد؟ اظهار کرد: مشاوره در مدارس یک پست تخصصی است که باید افراد با تحصیلات مرتبط، تصدی آن را به عهده داشته باشند.

 

 

وی با بیان اینکه علاوه بر تحصیلات، داشتن تجربه کاری نیز برای این پست لازم است، ادامه داد: اکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مشاوران دارای تخصص مرتبط هستند بخشی از این افراد در پست های دیگر بوده و اکنون در پست مشاوره فعالیت می کنند برخی نیز دوره های بازآموزی را دیده اند اما رشته تحصیلی آن ها رشته مشاوره نیست.

 

 

۶ هزار مشاور در پست دیگری خدمت می کنند

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در آموزش و پرورش یک مشکل این است که حدود ۶ هزار نفر از افرادی که رشته تحصیلی شان مشاوره است و تخصص مشاوره دارند اما به دلیل اینکه در منطقه ای که پست سازمانی فرد تعریف شده، نیاز به معلم بوده و معلم اولویت اول طرح ساماندهی نیروی انسانی به حساب می آید، از جایگاه مشاوره به جایگاه دیگری رفته اند.

 

 

فیض تصریح کرد: اگر بتوان این ۶ هزار نیرو را به پست های خود برگرداند بخش عمده ای از مشکلات کمبود و خلا مشاورین در مدارس تامین می شود. در مدارس متوسطه دوم مشاور داریم.  مدارسی که مشاور ندارند مدارس با جمعیت بسیار کم هستند که مشاور مقیم ندارند اما افرادی با برنامه محدود ساعتی کار را پوشش می دهند.

 

 

تامین نیروی مشاور در مدارس متوسطه اول

 

وی اضافه کرد: مدارس متوسطه اول فاقد نیروی مشاوره هستند و خلا اصلی آموزش و پرورش در این مدارس برای تامین این نیروها است. امیدواریم بتوانیم با آوردن ۶ هزار نیرو این مشکل را نیز حل کنیم.

 

 

وی افزود: بحث هدایت تحصیلی قرار است در تمام مقاطع دنبال شود، الگوی کامل هدایت تحصیلی برای تمام پایه ها باید تحقق پیدا کند. چرا که مجری فرآیند هدایت تحصیلی مشاور مدرسه است.

 

 

نیاز به نیروی مشاوره داریم

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: تمام مقاطع تحصیلی در ابتدایی اول و دوم، همچنین متوسطه اول و دوم یعنی ۱۰۰ هزار مدرسه نیاز به ۶۰ هزار نیروی مشاور دارد.

 

 

رشته مشاوره احیا شد

 

فیض با اشاره به اینکه نسبت به وضع مطلوب بسیار فاصله داریم، خاطرنشان کرد: مشکل پذیرش دانشجو در رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان نیز یک مشکل دیگر آموزش و پرورش بود که خوشبختانه با مصوبه و مجوزی که اخیرا در کارگروه مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شد، مجددا مجوز داده شد تا رشته مشاوره احیا شود.

 

 

وی عنوان کرد: در این کارگروه مقرر شد رشته مشاوره به عنوان یک رشته مستقل از رشته روانشناسی احیا شود و در دانشگاه فرهنگیان و چند دانشگاه مطرح کشور مانند دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی دانشجوی رشته مشاوره جذب شود.

 

 

برگزاری دوره های ضمن خدمت برای برخی نیروهای مشاور

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که وزارت آموزش و پرورش برای افراد مشاوری که فعالیت آن ها با رشته تحصیلی شان مطابقت ندارد، دوره های ضمن خدمت برگزار می کند؟، افزود: هرسال تابستان برای این افراد دوره های ضمن خدمت برگزار می شود در این راستا در ۸ قطب کشوری در طی تابستان از نیمه تیر تا نیمه شهریور ۸ برنامه بازآموزی داریم.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۲)

  1. رضا صادقیان پور حمامی گفت:

    مشاور در مقطع دوم راهنمائی

  2. رضا صادقیان پور حمامی گفت:

    مشاور در مقطع راهنمائی

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها