نرخ بیکاری افراد لیسانس ۲۰ درصد اعلام شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در شورای عمومی مجامع امور صنفی کشور اظهار داشت: بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه در دولت تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: ما می‌دانیم که در جامعه محدودیت‌هایی به لحاظ قانون کار وجود دارد که اما سعی می‌کنیم فرآیند اصلاح قانون را بدون تنش و جوسازی‌های رسانه‌ای دنبال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه بیکاری در کشور ما و دنیا یکی از معضلات اساسی است، گفت: اگر مشکل بیکاری حل شود بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در دولت دهم توسعه اشغال و سرمایه‌گذاری، سرعت و سامان پیدا کرده است و در شورای عالی اشتغال در ۲ سال آنقدر جلسه برگزار کرده‌ایم که در ۳۰ سال برگزار نشده است و این به معنای نفی زحمات گذشتگان نیست.

وی افزود: دولت نمی‌تواند با دستور شغل ایجاد کند و نمی‌تواند میلیون میلیون کارمند استخدام کند، دولت به دنبال آن است تا بسترهای توسعه اشتغال را فراهم کند.

شیخ‌الاسلامی گفت: سال گذشته هدف ما ایجاد یک میلیون و صد هزار شغل بود اما یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد کردیم به طوری که در تابستان سال گذشته نرخ بیکاری ۱۳.۶ درصد و در تابستان امسال ۱۱.۱ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که روند بیکاری نزولی است.

وی افزود: ما در کشورمان افراد زیادی داریم که معتقدند بیکارند ولی وقتی به آنها می‌گوییم فلان کار را انجام دهند می‌گویند نمی‌دانیم لذا باید بین بیکار و کارنابلد فرق بگذاریم. واقعیت این است که برخی بیکار نیستند بلکه حال کار کردن ندارند و توانایی انجام کار ندارند.

وی افزود: در نظام آموزشی ضعف زیادی وجود دارد به طوری که جوانان ما لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرند اما مهارت کار ندارند باید این افراد ماهر شوند. در همین راستا ما سازمان فنی و حرفه‌ای را تقویت کردیم. نظام آموزش ملی مهارت تدوین کردیم، همچنین نظام ملی صلاحیت حرفه‌ای ایجاد و نظام ملی اشتغال نیز تدوین می‌شود.

وی با اشاره به نظام استاد و شاگردی گفت: این نظام ، نظام خیلی مفید و مقرون به نتیجه‌ای بوده است اما این نظام به خاطر محدودیت‌های قانون کار و الزامات آن منسوخ شده است و در برخی موارد می‌بینیم که کاسب‌های ما دست تنها شده‌اند و کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند.

شیخ‌الاسلامی گفت: در کشور ما افرادی هستند که با ماهی ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان اموراتشان می‌گذرد اما چون قوانین و مقررات اجازه نمی‌دهد از فرصت‌های شغلی محروم هستند و نتیجه این می‌شود که ما ۲ میلیون نفر بیکار داریم و در نرخ بیکاری هم لحاظ می‌شود اما من در همین جا اعلام می‌کنم که قانون کار ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند نظام استاد و شاگردی را فعال کند.

ما در بحث آموزش ۳ شعار داریم اول هر ایرانی حداقل یک مهارت، دوم هر کارگاه یک آموزشگاه و سوم هر کارخانه یک دانشگاه یعنی ایران خودرو باید برای خودش دانشگاه داشته باشد، نباید مصر‌ف‌کننده صرف باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: اگر یک میلیون واحد صنفی حداقل یک نفر جوان ۱۸ساله را برای آموزش جذب کند نرخ بیکاری ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در نظام استاد شاگردی کارفرما با سازمان فنی و حرفه‌ای قرارداد دو جانبه و سه جانبه می‌بندد و یک شاگرد می‌گیرد تا آموزش دهد که این شاگرد کارگر نیست و مشمول قانون کار نمی‌شود. بیمه تأمین اجتماعی ندارد و حقوق آن فقط شاگردانه است که می‌تواند ماهی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باشد و فقط از بیمه حوادث استفاده می‌کند که این موضوع را با استانداران مطرح کرده‌ایم و آنها هم از شما حمایت می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی گفت: نرخ بیکاری افراد لیسانس ۲۰ درصد و نرخ بیکاری دیپلم و زیر دیپلم ۲ درصد است.

به گزارش فارس، پس از اینکه شیخ‌الاسلامی نرخ بیکاری دیپلم و زیر دیپلم را ۲ درصد اعلام کرد برخی از اعضای مجامع امور صنفی با صدای بلند اعتراض کردند.

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها