مزایا و معایب کار در خانه برای کارمندان و کارفرمایان

اگرچه بسیاری از افراد پذیرای کار از خانه نمی‌باشند. عده اندکی حاضرند شغلی تمام وقت صرفاً برای خودشان از خانه راه‌اندازی نمایند. در واقع تمایل افراد به کار از خانه به دلایل گوناگونی از قبیل افزایش زمان در کنار خانواده بودن، موقعیت فیزیکی، راحتی و آسودگی خاطر آن نسبت به کارآفرینی می‌باشد. چنانچه شما نیز به دنبال چنین موقعیت و مشاغلی می‌باشید ارتباطات تلفنی (ارتباطات از راه دور) پاسخ مناسبی برای شما می‌باشد.

مفهوم دقیق ارتباط تلفنی یا از راه دور چیست؟

در جریان مورد نظر ما، ارتباط از راه دور در معنای ساده یعنی فرد یا به عبارتی کارمند از مکانی به غیر از شرکت یا محل مورد نظر کارفرما مشغول به کار باشد. معمولاً مکان مورد نظر خانه می‌باشد و همان وظایف و اموری که قرار بوده در شرکت کارفرما صورت گیرد در خانه انجام می‌شود.

مزایای ارتباط از راه دور

ارتباط از راه دور مزایای فراونی دارد.

مزایا برای کارمند

برای خانواده‌هایی که فرزندان کوچک دارند، بیشترین مزایای ارتباطا از راه دور صرف زمان بیشتر در کنار اعضای خانواده می‌باشد. اگرچه یکی از تفکرات رایج در خصوص ارتباط از راه دور این نیست که تمام طول روز را می‌توانید صرف کارهای شخصی نمایید، این گفته تنها در خصوص عده بسیار اندک و البته بسیار خوش شانس صدق می‌کند. در مقابل می‌توان چنین گفت زمانی که صرف رفت و آمد می‌شود دیگر زمان هدر رفته به حساب نمی‌آید و می‌توان در آن زمان به کارهای شخصی پرداخت نه تمام طول روز را.

از نظر اقتصادی نیز کار کردن از خانه مقرون به صرفه به حساب می‌آید. به چه میزان می‌توان در بنزین، پوشاک و غذا خوردن در خارج از خانه صرفه‌جویی نمود.

سایر مزایا برای کارمندان عبارتند از:

·        افزایش بهره‌وری (کاهش حواس‌پرتی و وقفه)

·        ایجاد تعادل بین زندگی خانوادگی و کاری

·        انعطاف‌ بیشتر در مکان فیزیکی و ساعات کاری

·        احیای ساعاتی که هدر می‌رفته‌اند

·        حضور بیشتر در خانه

·        فواید زیست محیطی (ماشین کمتر به معنای آلودگی و تصادفات کمتر است)

·        ارزیابی بهتر کارآیی (تنها براساس کیفیت کار و نتیجه ارزیابی می‌شوید نه تنها براساس میزان ساعاتی که در اداره حضور داشته‌اید)

·        حذف عوامل ناخوشایند (ترافیک …)

·        کاهش کلی استرس و اضطراب

·        افزایش دلگرمی، رضایت شغلی و انگیزه

·        بدون نیاز به جابجایی

·        موقعیت‌های شغلی بسیار برای افراد ناتوان

مزایا برای کارفرما

·        صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت (پارکینگ، فضای شرکت ….)

·        افزایش بهره‌وری در کارمندان (به طور میانگین ۲۰%)

·        کاهش عدم حضور و غیبت

·        کاهش وقفه‌های شغلی به سبب وقایع طبیعی (باران و برف، طوفان)

·        جذب بهترین ها و آزادی عمل در انتخاب

·        اجتناب از کاهش عملکرد و بازده کارکنان به علت عدم وجود رضایت شغلی و دلگرمی

·        از آنجا که هیچگونه محدودیت‌های جغرافیایی وجود ندارد زمینه برای اختصاص تصحیلات گوناگون و وسیع به کارمندان فراهم می‌آید.

·        در برخی کشورها، کاهش مالیات را به دنبال دارد

·        کاهش هزینه‌های حاصل از جابجایی کارمندان

·        جلوگیری از واگیر نمودن بیماری‌ها

اشکالات ارتباط از راه دور

هر امری دو جنبه دارد و ارتباط از راه دور نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

–        اشکالات ارتباط از راه دور برای کارمندان

·        عدم ایجاد رقابت در بین همکاران

·        کاهش برخورد اجتماعی با همکاران ممکن است به انزوا و کناره‌گیری منجر گردد.

·        موقعیت‌ها و فرصت‌های کمتر برای ارتقاء (خارج از دید، خارج از ذهن)

·        عدم تحرک برای ساعات طولانی

·        عدم حمایت در زمینه IT (در صورت خرابی دستگاه کامپیوتر)

·        فراهم آمدن زمینه لازم برای مواردی که موجب حواس‌پرتی می‌شود (کودکان، تلویزیون، یخچال و…)

·        استفاده مکرر از خوراکی‌ها

·        دچار نوعی اعتیاد شغلی شوید.

–        اشکالات ارتباط از راه دور برای کارفرمایان

·        پدید آمدن مشکلات روحی در افرادی که برای این کار مناسب نمی‌باشند.

·        هزینه‌های آغاز و اجرای عملیات (تجهیزات، آموزش و…)

·        هزینه‌های پشتیبانی IT‌

·        مدیریت بر سختی‌ها و تردیدهای احتمالی (عدم صداقت و شک و…)

·        مشکلات و موانع نحوه هماهنگی و نظارت بر اجرای افراد

·        کنترل امنیت اطلاعات و فایل‌ها هنگام دسترسی کارمندان بیرونی به سیستم‌های کامپیوتری شرکت

·        مباحث امنیتی و سلامتی کارمندان

·        گسستگی در کار گروهی و فرهنگ اجتماعی و سازمانی

مزایا و اشکالات ارتباط و کار از راه دور بسته به شرایط برای هر دو گروه کارمندان وکارفرمایان متنوع و مختلف خواهد بود. باید با سبک و سنگین کردن فاکتورهای مذکور و در نظر گرفتن شرایط و جو حاکم در مورد نحوه اشتغال خود تصمیم‌گیری نمایید.

* چه نوع مشاغلی مناسب ارتباط و کار از راه دور می‌باشند؟

در حالت کلی در هر نوع مشاغلی که به حضور فیزیکی فرد نیازی نباشد، ارتباط از راه دور مناسب می‌باشد. همچنین باید مدیری باشد که بتواند نتایج حاصل و کیفیت کار را- نه تنها ساعات کاری- ارزیابی نماید.

* افراد دارای چه ویژگی‌هایی مناسب این کار می‌باشند؟

شرایط و ویژگی‌های لازم برای کار از راه دور همانند شرایط لازم برای کارآفرینی می‌باشد از قبیل:

·        خودجوش و خودکفا

·        مستقل

·        باانگیزه

·        منظم و مرتب

·        دارای قدرت مدیریت زمان

·        متعهد

* یافتن موقعیت‌های کار از خانه

در خصوص یافتن موقعیت‌های کار از خانه چگونه عمل می‌کنید؟ چنانچه در شرکتی مشغول به کار هستید و شغل‌تان جزو آن مواردی می‌باشد که به آسانی و با همان کارآیی در خانه قابل اجرا می‌باشد پیشنهاد یک یا دو روز در هفته کار از خانه را به مدیرتان بدهید و به تدریج وقتی هم به خودتان و هم به مدیرتان مزیت‌ها و نکات مثبت کار از خانه ثابت شد تعداد روزها را افزایش دهید. چنانچه پیش از این در شرکتی شاغل نبوده‌اید و یا شغل‌تان جزو آن دسته نمی‌باشد که از خانه قابل اجرا باشد، باید به دنبال شغلی متناسب با کار از خانه باشید.

برای شروع فهرستی از مهارت‌ها و تجربیات خود تهیه نمایید. سپس نوع فعالیتی که قادر به انجام آن می‌باشید را مشخص نمایید به عنوان مثال: ثبت اطلاعات بازاریابی تلفنی، خدمات مشتریان، طراحی صفحات وب، حسابداری، وکالت و غیره. در صفحه‌ای دیگر لیستی از مشاغل و صنایعی که ممکن است به مهارت‌های شما نیاز داشته باشند تهیه نمایید. لیست مورد نظر را به انضمام رزومه برای شرکت‌های مورد نظر ارسال نمود و یا حتی از طریق تلفن آن‌ها را در جریان قرار دهید.

چنانچه کار از خانه برای کارفرمایتان موضوع جدید و تازه‌ای باشد اما سایر شرایط روبراه باشد، شغل مورد نظر را مانند سایر مشاغل عادی پذیرفته و با اثبات خودتان به مرور زمان آن را به مشاغل کار از خانه تبدیل نمایید.

· سایر مباحث

· فرزندان

اگر فرزندان کوچکی دارید ممکن است کار از خانه را در کنار مراقبت از آنان تصور نمایید، اگرچه برخی از اینگونه مشاغل این شرایط را فراهم می‌آورند که بتوان در کنار فرزندان به فعالیت پرداخت اما اکثریت این شرایط را ندارند کار از خانه بدین معنا نمی‌باشد که هر زمان که دلتان بخواهد آغاز به کار نمایید بلکه باید مدت زمان معینی را به کار اختصاص دهید. اگر فرزندان به سن مدرسه برسند شرایط مساعدتر خواهد شد.

برای راحتی و نظم هر چه بیشتر در کارها برای خود و بچه‌ها برنامه تهیه نمایید. برنامه باید شامل کارهایی که برای شغل‌‌تان بایستی انجام شود، کارهای خانه و زمان مختص کودکان باشد. حتی می‌توان از کودکان در انجام کارهای خانه کمک گرفت.

اجازه ندهید دوستان، اقوام یا همسایگان تصورشان بر این باشد چون در خانه حضور دارید پس وقتتان آزاد است، آنان را متوجه سازید که «مشغول کار کردن» می‌باشید.

مورد مشابه در خصوص تماس های فردی نیز صدق می‌کند. به وسیله Caller LD شماره‌ها را بررسی نموده و تماس‌های شخصی را به وقت آزاد و مناسب‌تری موکول نمایید.

کودکان خود را نیز آگاه سازید که اگرچه در خانه حضور دارید اما مشغول انجام کارهایی برای خارج از خانه می‌باشید و تنها محیط کاری خود را تغییر داده‌اید. در مقابل نباید بیش از حد از کودکان توقع و انتظار داشته باشید. در هر حال آنان بچه‌اند. نباید فقط به این دلیل که مشغول کار هستید از آنان توقع سکوت و رفتار مناسب داشته باشید. در صورتی که سر و صدا برایتان مشکل‌ساز است محل کارتان را دورتر از محل سر و صدا انتخاب کنید چنانچه فرزندانتان به علت سن بسیار کم نیاز به مراقبت دایم دارند شرایط را بیش از این نمی‌توان تغییر داد بهتر است کارتان را با شرایط موجود تطبیق دهید.

* فضای دفتر کار

قطعاً داشتن فضایی که بتوان به طور موثر و مفید در آن به فعالیت پرداخت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. البته لازم نیست که هزینه گزاف صرف درست کردن دفتر کاری با تمام جزییات نمایید. یک اتاق خالی گزینه مناسبی برای این کار خواهد بود. اما اگر اتاق خالی در اختیار ندارید گوشه اتاق یا آشپزخانه یا میز ناهارخوری هم گزینه‌های مناسبی می‌باشند. از میزان نوررسانی مناسب محل انتخابی اطمینان حاصل نمایید.

بنابر تجربه شخصی بهتر است تمام وقت از لپ تاپ استفاده نکنید اگرچه فضای کمی را اشغال می‌کند. لپ‌تاپ‌ها برای این منظور طراحی نشده‌اند بهتر است فضایی برای نصب میز و کامپیوتری بر روی آن در نظر گرفته شود. لپ تاپ خود را برای مواقع ضروری و هنگام مسافرت نگه دارید. برای مبلمان دفتر کار خود نیز می‌توانید از مغازه‌هایی که اجناس دست دوم دارند کمک بگیرید.

* تجهیزات و وسایل مورد نیاز

تجهیزات و وسایل مورد نیاز به نوع و نحوه شغل انتخابی بستگی خواهد داشت اما دفتر کار معمولی شرایط و ویژگی‌های ذیل را نیاز دارد:

·        دو خط تلفن- یک خط تلفن شخصی و یک خط کاری (شامل صوتی و قابلیت فکس)

·        اینترنت پر سرعت

·        دستگاه پرینتر

·        دستگاه فکس

·        منشی تلفنی

·        دستگاه سی دی خوان

کار از خانه پیشنهادی است برای آن دسته‌ از افراد که خواهان یا نیازمند شغل می‌باشند از طرف دیگر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خانه را برای کار ترک نمایند. اگرچه یافتن شرایط و موقعیت مناسب کار از خانه چندان ساده و آسان به نظر نمی‌رسد اما همانند سایر مباحث و کارها نیازمند پشتکار و استقامت می‌باشد.

ترجمه: الناز طالب زاده
منبع : روزنامه بازار کار

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها