مراحل تبدیل ایده به کسب و کار

 

برآورد سرمایه اولیه و ایجاد طرح، نخسین گام در اجرای ایدهها و اهداف تجاری محسوب میشوند. تشخیص نوع کالای تولیدی و شناسایی مشتریان، برنامه و چارچوب اصلی سیاست شرکت را شکل میدهد. به تبع اطلاعات آماری و شاخصهـای اصلی تولید نیز در همان راستا اجرا خواهند شد. در واقع نوع ومدل کسب و کار، دوره کوتاه و بلند مدت، منابع انسانی، ظرفیتها و توسعه طرح کسبوکار را تعیین میکنند.

فهرستی از اولویت‌های شغلی تنظیم کنید

ابتدا براســاس رشـــته دانشــگاهی ویا مهــارت‌هـایی که کسب کرده‌اید، باید نوع کسب و کار و سپس مــدل تجاری خودتـان را انتخاب کنید. درگام‌ بعدی طبق سرمایه اولیه و طرحی که برای نحوه تخصیص منابع مالی، انسانی و تجهیزات مورد نیاز ارزیابی کرده‌اید، مرحـله به مرحله طبق اســـتانداردهای اولیه تولید پیش‌روید. نکته قابل توجهی که باید در آغاز هر کسب و کاری به آن پرداخت، اجرای طرح کسب و کار به صورت انفرادی یا گروهی است. اگر نیازی به شریک تجاری ندارید و قصد دارید تا به طور مستقل محصولات‌تان را به بازار عرضه کنید، قطعا باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشید.

نقش موقعیت مکانی در کسب‌وکار

موقعیت جغرافیایی، رقیبان تجاری، مدل‌های عرضه و تقاضا؛ تولید و توزیع؛ نحوه بازاریابی و تبلیغات و درنهایت طیف مشتریان و مخاطبان؛ عوامل موثری هستند که در اغلب پروژه‌های تجاری تاثیر گذارند.

مثلا به دلیل هزینه‌های بالای خرید لوازم کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط، امروزه تولید کنندگان این نوع محصـولات به دلیل تداوم روند تولید و تمرکز بر مناطق مختلف، نیازهـــای هر منطقه را ارزیابی و اقدام به تولید می‌کنند. مثلا در شمال کالیفرنیا با توجه به جمعیت دانش‌آموزان، دانشجویان و کاربران اینترنت، نرم افزارهای ارزان قیمت تولید و به بازارهـــای بین‌المللی عرضه می‌شود.

تمرکز

قطعا تولید کننده، کارآفرین و مدیری هستید که نمی‌توانید برای تمام طبقات جــامعه، گروه‌هـــای ســـنی متفاوت محصولی یکنواخت، جذاب و مورد نیاز تولید کنید. بنابراین باید تنها روی قشر خاصی از مخاطبان سرمایه‌گذاری نمایید.

تخصصی‌کردن تولید نه تنها به کسب و کارتان لطمه‌ای نخواهد زد، انحصار تولید و بازاریابی مطمئن را برای معاملات تجاری به ارمغان خواهد آورد. همواره به یاد داشته باشید، مخاطبان به تنوع تولیدات، کیفیت و خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند.

بنابراین سعی‌کنید تا با رقابت، بازاریابی و تبلیغات مناسب اعتماد مخاطبان را جلب کنید و با تولید چندین نوع محصول متفاوت هم سطح کیفیت کارتان را افزایش دهید و هم مسئولیت و مشتری مداری‌تان را به اثبات برسانید.

دیدگاه مشتریان

فالکنشتاین، مدیر یکی از شرکت‌های تجاری معتقد است اگر از دیدگاه مشتریان به نحوه تولید و کیفیت کالاها بنگریم، نه‌تنها ساختارهای توسعه تغییر خواهند کرد، تنوع و رقابت‌پذیری نیز افزایش خواهد یافت.

طبق همین اصل مشتریان و مخاطبان در جایگاه داورانی منصف به ارزش تولیدات شرکت تجاری واقفند و براساس معیارهـــایی که مبتنی بر کیفیت، کمــیت، قیـمت و خدمات پس از فروش و در نهایت نحوه توزیع است، ارزش سطح کالای هر شرکت را تعیین می‌کنند.

در واقـع مشــتریان و مخـاطبـان بهترین مبلـغان تولـیدات هر شرکت محسوب می‌شوند. اگر مدیران بتوانند به این مرحله از موفقیت برسند و رضایت مخاطبان را جلب کنند، قطعا نام آن شرکت به برندی بین‌المللی مبدل خواهد شد.

خلاقیت

تولید کالای متفاوت و جدید با توجه به نیاز مشتریان نه تنها موجب افزایش فروش خواهد شد، درعرصه رقابت نیز بستر بهتری برای توسعه صادرات پدید می‌آورد. در واقع این خلاقیت از استعداد و ظرفیت‌های علمی مدیر ناشی می‌شود.

مطالعه و تحقیق از جمله ابزارهای پیشرفت مدیران در توسعه کسب و کار و زمینه‌ای مناسب برای ارتقای شرکت است. ترکیب محصولات مختلف، تنوع فروش، اجرای سبک‌های متفاوت و در نهایت ارائه خدمات، دنیای مبادلات را دگرگون خواهد کرد.

اهمیت طرح کسب و کار

ماهیت طرح کسب و کار، متقاعد‌کردن سهام‌داران اســـت. در واقع در گام نخست باید درک درستی از نیازهای برآورده شده و برآورده نشده مشتریان داشته باشیم.

 گام بعدی شناخت نقاط ضعف و قدرت رقیبان است. می‌توان در این قسمت براساس اولویت‌های تولید، توزیع و تنوع کالاها درصد فروش را افزایش داد و با جلب رضایت مشتریان سهم بیشتری از بازار کسب کرد.

 گام ســـوم آگاهی از مهارت‌ها و قابلیت‌هــایی اســت که در جایگاه کارآفرین و مدیر شرکت دارید. رشته مرتبط دانشگاهی و تجربه کاری می‌تواند راهکارهای موثری را پیش روی مدیران جوان قرار دهد.

استفاده از سرمایه‌گذاران و جذب آنان نیز پشتوانه مالی و سرمایه شرکت را افزایش خواهد داد. بدین طریق می‌توانید از منابع انسانی متخصص و طرح‌های بهتر برای پیشبرد اهداف تجاری استفاده کنید.

 مهم‌ترین مساله‌ای که در طرح کسب و کار باید در نظر گرفت، جلب رضایت تمام ســهام‌داران اســت. در واقع مخاطبان، سهام‌داران و اعضای گروه در ارتباطی نزدیک با مدیر شرکت و در جهت برآوردن راهبردهای وی می‌کوشند. اما در این میان مشتریان نیز نقش مهمی در روند توسعه شرکت ایفا می‌کنند. همواره به یاد داشته باشید؛ خرید هر کالا نشانه موفقیت مقطعی مدیر شرکت در رضایتمندی مشتریان است.

علاوه بر این، وضعیت خاص هر مدیر و میزان آگاهی وی نســـبت به بازارهـــای بین‌المللی و مشــتریان، گـامی موثر در جهت پیش بردن اهداف کسب و کار محسوب می‌شود. باید سرمایه‌گذاران را مطمئن کنید که بازده بیشتری نسبت به دیگر طرح‌ها خواهند داشت، به همین دلیل باید ارزش طرح خود را به آنان نشان دهید.

موانع کسب و کار

شاید مهم‌ترین مانعی که در آغاز اجرای طرح‌های کسب و کار با آن مواجه خواهید شد، پذیرش و اهمیت آن از ســوی مخاطبان؛ و در گام بعدی تضمین موفقیت و سودآوری طرح باشد.

 آیا بازار‌های تجاری به محصول‌ شما نیاز دارند؟ کالای تولیدی بر اساس چه معیارهایی و با هدف کسب چه اهدافی تولید و توزیع خواهند شد؟ تصور می‌کنید چه قشر خاصی از افراد جامعه محصول‌تان را خریداری خواهند کرد؟

 باید به طور مفصل توضیح دهید چه ویژگی‌هایی کالای شمارا از دیگر شرکت‌های معتبر و صاحب سبک متمایز خـواهند کـــرد. چه مراحلی باید سپری شود، تا افکار، تصورات و ایده‌هـــا از دنیای تئوری به فضای واقعی و کاربردی برسند. باید مشخص کنید چگونه و با چه ســـبکی قصـد دارید تا وارد بازار شـــوید و چه افرادی رقبای اصلی شما خواهند بود.

 در طرح مقدماتی، باید مشخص شود که میزان سرمایه‌گذاری چقدر خواهد بود و درعوض چند درصد به سرمایه‌تان افزوده خواهد شد. در صورتی که همه این موارد را ارزیابی و تحلیل کردید، بار دیگر آن‌ها را با سهام‌داران، مشاوران و اعضای گروه بررسی کنید. از دیدگاه‌ها، پیشنهاد‌ها و انتقاد‌های افراد کارشناس بهـره بگیرید و طــرح را آگاهانه و با پشـــتوانه مالی مطمئن به اجرا درآورید.

ارزیابی

واقعیت این است که فرصت‌های مناســب در طول زمان به وجود خواهند آمد. کاری که سرمایه‌دار طرح انجام می‌دهد، تزریق مقدار اندکی سرمایه به طرح است. در واقع به کارآفرین اجازه می‌دهند که وارد فضای بازار شود و سپس با توجه به کارایی و ظرفیت منابع مالی و انسانی طرح ادامه می‌یابد.

معمولا پس از اجرای هر طرح تجاری طبق یک زمان مشخص پس از ۶ ماه تا ۱ سال، نقاط ضعف و قدرت طرح از طریق نمودارهای فروش مشخص خواهد شد. دراین مرحله مدیر با تشکیل گروهی متخصص، چالش‌ها و فرصت‌های موجود را بررسی می‌کند و با توجه به نیازهای مشتریان، انتقادها و پیشنهادها، طرحی جدید برای فروش آتی به اجرا می‌گذارد.

شاید استفاده از سبک‌های متداول و سنتی نتواند خواسته‌های مدیران را تحقق بخشد. بدین منظور فروش فصلی و مناسبت‌های ویژه با کاهش مقدار کمی از قیمت اصلی می‌تواند مخاطبان را مشتاق به خرید کند. در نهایت باکنار هم قراردادن نمودارهای عرضه، تقاضا و فروش وضعیت تجاری خودتان را تحلیل کنید و بهترین راهکار را به اجرا گذارید.

Source: Entrepreneur Staff

مترجم: سید رسول میرزایی موسوی

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها