فراخوان “ایده” برای “باز تولید پلاسکو”

برای بازتولید پلاسکو، سه رویکرد مطرح است: (۱) تکرار گذشته: شبیه آنچه فرو ریخت را دوباره بسازیم؛ (۲) تراکم بیشتر: برجی بلند (حتی بلندتر از آنچه بود) بنا کنیم؛ و (۳) نماد امروز مرکز تهران: یک فضای شهری و مجموعه­ ای مطلوب را جایگزین سازیم!

با توجه به بازتاب گسترده فروریختن ساختمان پلاسکو در افکار عمومی جامعه، تعریف ویژگی­های این فضای نمونه شهری را به همگان میسپاریم. می­خواهیم «ایده برتر بازتولید پلاسکو» از طریق فراخوان عمومی بدست آید.

در این فراخوان، همراه با معماران و طراحان شهری پیر و جوان، نویسندگان، نقاشان، مجسمه­ سازان، و خیال پردازان هم شرکت می­کنند و «مسابقه طراحی پلاسکو» بر پایه ایده برتر یا ترکیبی از ایده­ های برتر که محصول یک مشارکت اجتماعی است، استوار می­شود.

چشم­ انداز: «بازتولید پلاسکو» فرصتی برای ایجاد یک فضای شهری مطلوب، جایگزین مجموعه پرفشار و پرتراکم پیشین

 

هدف­ های اصلی بازتولید

ساخت مجموعه ­ای برای بازتولید زندگی فرهنگی ـ اجتماعی تهران که از خیابان نادری و چهارراه استانبول تا لاله­ زار در اوایل قرن آغاز شد و در چند دهه اخیر صرفاً به فعالیت پرتراکم تجاری در امتداد محور جمهوری تغییر ماهیت داده است.

ساخت مجموعه­ ای هم به عنوان جایگزین شایسته­ ای برای ساختمان پلاسکو (یکی از نمادهای تهران دهه چهل) و هم به عنوان یادمان (خاطره) تلاش جمعی آتش­ نشانان قهرمان که با هدف نجات همنوعان خود، در سانحه آتش­ سوزی جان باختند.

راهبردهای بازتولید

سازگاری با سیما و منظر شهری و بدنه­ های ارزشمند بجا مانده در امتداد محورهای جمهوری و فردوسی

تامین (حداکثری) نفوذپذیری و برقراری ارتباط با شبکه گذرها و خیابان­های پیرامونی

توجه همه جانبه به شرایط و ویژگیهای اجتماعی ـ اقتصادی بستر طرح

هم­ پیوندی (حداکثری) با بافت­های شهری حوزه بلافصل (بویژه مجموعه ارزشمند مدرسه ژاندارک در شمال شرقی محدوده طرح)

انطباق (تا حد ممکن) با ضوابط طرح­های فرادست و مقررات ملاک عمل

پیش­ بینی فعالیت­ها و کاربری­ های جذاب به منظور تبدیل مجموعه به یک قرارگاه و فضای سرزنده شهری

قابلیت اجرا و تحقق­ پذیری

 

محدوده طرح

مساحت عرصه مجموعه پلاسکو (برج فروریخته و بنای پنج طبقه شمالی آن) ۴۳۰۰ مترمربع است. مالک عرصه، با هدف ارتقای کیفیت بازتولید پلاسکو و افزایش امکان تامین فضای شهری موردنظر، درصدد افزودن زمین واقع در شرق پلاسکو با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع (پارکینگ فعلی) و افزایش عرصه محدوده طرح به ۹۳۰۰ مترمربع است.

 

همان گونه که در اهداف باز تولید اشاره شد، افزایش محدوده طرح با هدف ایجاد یک مجموعه شهری مطلوب به عنوان یادمان “آتش نشانان قهرمان” و جایگزینی شایسته برای “پلاسکو” صورت گرفته است.

 

ثبت نام درفراخوان ایده پردازی

فراخوان ایده­ پردازی برای «بازتولید پلاسکو» محدودیت ندارد و نظرخواهی از همه علاقمندان به این مهم (اعم از معماران، طراحان شهری، هنرمندان نقاش، موسیقیدان، نویسنده، و همه آنهایی که برای «بازتولید پلاسکو» نظری دارند) را هدف قرار داده است.

از همه علاقمندان دعوت می­شود با پرکردن «فرم ثبت نام» و ارسال «ایده» خود در فراخوان حضور یابند. از آنجا که هدف این فراخوان، جلب مشارکت همگانی در «ایده­ پردازی بازتولید پلاسکو» است، و ترکیبی از ایده­ های پیشنهادی، در تدوین «برنامه مسابقه طراحی» بکار خواهد رفت، این فراخوان «برنده» نداشته و به ارائه­ دهندگان ایده­­ های برتر یا منتخب، هدایایی به یادگار اعطا خواهد  شد.

 

لینک ثبت نام

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها