شهرداری تهران کوچک می‌شود / وجود ۲۴ هزار نیرو برای ۱۶ هزار پست سازمانی

فاطمه پهلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت، با بیان اینکه در یک مطالعه اولیه مشخص شده که نبود تطابق جدی و قابل توجه بین پست و شغل در شهرداری تهران وجود دارد، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته بیش از ۲۴ هزار نیرو در سازمانی که فقط ۱۶ هزار پست مصوب دارد، جذب شده است.

مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران، ادامه داد: این رخداد به این معنی است که هیچ تناسبی در ستاد و مناطق، بین کاری که تعریف شده و نیرویی که طی سنوات گذشته جذب شده است، وجود ندارد و مبین این ضرورت است که باید مطالعه دقیق روی ماموریت‌ها، وظایف و فرآیندهای هر بخش برای تخمین دقیق نیروی انسانی مورد نیاز صورت گیرد.

۲۴ هزار نیرو برای ۱۶ هزار پست

وی با بیان اینکه در سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران هم شرایط به همین گونه است، توضیح داد: بیش از ۴۰ هزار نیرو در واحدهای تابعه زیر مجموعه شهرداری مشغول هستند. یعنی ۲۴ هزار نیرو در مناطق و ستاد برای ۱۶ هزار پست و بیش از ۴۰ هزار نیرو در سازمان و شرکت‌ها در حال فعالیت هستند.

پهلوانی با ذکراین نکته که هر سازمان‌ یا شرکت‌ تابعه با هدف کاهش تصدی‌گری و واگذاری مسئولیتهای اجرایی به لایه های میانی خدمت دهی به شهروندان ایجاد شده افزود: متاسفانه در وضع کنونی سازمان‌ها و شرکت‌ها کارکرد مطلوب را ندارند و نه تنها  بار اجرایی شهرداری کاسته نشده بلکه این سازمانها با بودجه شهرداری فعالیت می‌کنند، در حالی که باید درآمدزا باشند. افزون بر این، نیروی انسانی زیادی هم جذب کرده و حتی متوسط پرداختی در برخی از سازمان و شرکت‌های تابعه چند برابر بیشتر از نیروهای ستاد و مناطق است.

دست باز مناطق برای جذب نیرو

پهلوانی در ادامه به تشریح وضعیت تشکیلاتی مناطق پرداخت و گفت: متاسفانه نیروی انسانی خارج از تشکیلات مصوب در شهرداری‌های مناطق خیلی زیاد است و زمانی که برای بازدید به برخی مناطق می‌رویم در جایی که کمتر از ۴۰۰ پست مصوب وجود دارد بیش از ۱۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران، این اختلاف را بیشتر مربوط به مناطق دانست؛ چرا که به گفته وی،  در آنجا دست بازتر بوده و نیروی بیشتری جذب شده و هر شهرداری که روی کار آمده است، نیروهای مورد اعتماد خود را استخدام می‌کرده و نیروهای قبلی هم به فعالیت ادامه می دادند و افراد جدید هم به صورت قراردادی به سیستم اضافه می‌شدند.

وی با تاکید بر اینکه در این فضا جایگزین‌سازی وجود ندارد، از انجام مطالعات اولیه درباره تطابق پست و شغل در شهرداری تهران خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، قرار است نظام تشکیلاتی شهرداری را به نحوی بازسازی و بازطراحی کنیم که حتی برای نیروهای قراردادی هم کد شناسه و همنیطور ظرفیت‌ پذیرش مشخصی، تعریف شود.

تاکید نجفی بر کوچک‌سازی شهرداری تهران

پهلوانی با اشاره به رویکرد محمدعلی نجفی شهردار تهران در حوزه ساختار و تشکیلات اظهار کرد: تاکید آقای نجفی در قدم نخست بر این موضوع بود که در وهله اول به هیچ وجه اجازه بزرگ تر شدن ساختار و تشکیلات را از این مقدار که هست ندهیم و در قدم دوم حتما نسبت به چابک سازی، تخصصی سازی، افقی سازی و در مجموع کوچک سازی ساختار اقدام کنیم.

مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران، یادآور شد: در تعاملاتی که در ۵ ماه گذشته با اعضای شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه و همینطور کمیته تشکیلات و منابع انسانی که ذیل همین کمیسیون است داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که برای رسیدن به وضع مطلوب باید ساختار تشکیلات شهرداری حدود ۳۰ درصد از چیزی که امروز است، کوچکتر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساختار شهرداری تهران ۳۰ درصد بزرگتر از حد منطقی است، گفت: برنامه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران به شهردار محترم ارائه شده و تلاش می‌کنیم تا نیمه سال بعد طرح مطلوب ساختار سازمانی را تدوین و برای تصویب به شورای شهر تهران ارائه کنیم.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها