شهد شیرین کارآفرینی با پرورش زنبور عسل در کردستان

کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه از بسیج سازندگی مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال وام دریافت کرده ام، گفت: با وام دریافتی توانسته ام تعداد کندو های خود را از ۵ کندو به ۱۰۰ کندو برسانم و زمینه اشتغال ۱۴ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کنم.
پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان کردستان به عنوان شغل محسوب شود.
کیفیت عسل طبیعی استان کردستان در جهان زبانزد است، این مساله ناشی از اقلیم خاص و شرایط طبیعی ویژه کشورمان است. در گذشته ای نه چندان دور و پیش از آغاز موج ویرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظیمی از روستائیان در کنار کار کشاورزی به پرورش زنبور عسل می پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ایران شرایط مناسبی ندارد.
هرچند در نقاطی از استان کردستان وجود ریزگردها باعث کاهش تولید و مرگ زنبورها می شود، در سایر نقاط هم با از بین رفتن فرهگ کار و گسترش میل به مشاغل دولتی و پشت میز نشینی، تمایل کمتری به پرورش زنبور مشاهده می شود. این در حالی است که پرورش زنبور در صورت رعایت اصول علمی، پیشه ای بسیار سود آور است. هرچند چرخه پرورش زنبور در ایران در سطح کلان از فقدان صنایع تبدیلی و بسته بندی نیز به شدت رنج می برد و به همین دلیل بازارهای خود را در جهان هر روز از دست می دهد.
امروز با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است…
مرد و زن نمی شناسد، وقتی پشتکار باشد و تکیه بر توان داخلی، آن وقت است که می توان اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا رساند، نمونه آن هم یکی از کارآفرینان شهرستان دیواندره است که فعل خواستن را صرف کرده و با اعتقاد به اصل «ما می توانیم» این روزها یک زنبوردار نمونه در استان کردستان است. می گوید به دنبال اشتغال زایی است، حرف هایش قابل تامل است، شاید تلنگری برای مسئولان که به ایجاد اشتغال با اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و دست روی دست گذاشته اند تا آمار بیکاری بالا و بالاتر برود، در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛
لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
سید کاظم عباسی متولد ۱۳۶۰ صادره و ساکن روستای کانی چایی از توابع شهرستان دیواندره می باشم,دارای مدرک لیسانس در رشته پرورش و نگهداری زنبور عسل و مشغول به حرفه زنبورداری می باشم.
بفرمایید که چطور شد که به فکر زنبورداری افتادید؟
در زمان تحصیل در مقطع دبیرستان انگیزه ایجاد شغل را داشتم و با توجه به حس کنجکاوی و مراجعه به یک زنبورستان در سطح شهرستان باعث ایجاد جرقه در ذهن و موجب به فکر رفتن جهت اشتغال به حرفه زنبورداری شدم. بعد از مشورت با خانواده علی الرغم مخالف با اصرار موفق به خرید پنج کلنی زنبور عسل شده و آغاز به کار نمودم.
 چه موانع و مشکلاتی در سد راه این شغل وجود دارد؟
موانع و مشکلات برای هر کار و شغلی هست این حرفه هم از این امر مستثنی نیست کمبود نقدینگی جهت توسعه طرح مهمترین مشکل کار بنده بوده ازجمله مشکلات دیگر می توان به محل اسکان زنبورستان بوده که کشاورزان و باغداران به دلیل عدم اطلاعات کافی از فواید زنبورعسل در زمان اسکان و مستقر شدن مشکلاتی را به وجود می آورد و مانع کار می شوند و…
 میزان درآمد شما از پرورش زنبور عسل چطور است؟
با توجه به تحصیل و تخصص در حرفه خودم تا حد امکان بصورت علمی و بهداشتی مشغول بکار هستم. فروش محصولات تولیدی در بازار به صورت فردی اقدام می کنم در این امر نیز با توجه به عدم تمایز عسل های طبیعی با سایر عسل های تقلبی در بازار در زمان فروش مشکلاتی ایجاد می شود. میزان درآمد بستگی به تعداد کلنی ها ی موجود در زنبورستان را دارد به ازای هر کلنی می توان گفت مبلغ دویست تا سیصد هزار تومان درآمد ناخالص عسل در نظر گرفت.
 آیا اداره و یا سازمانی در کارآفرینی شما نقشی داشته اند؟
در سال ۹۵ جهت گسترش و توسعه حرفه ام متقاضی دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی شدم و با درخواست اینجانب موافقت شد و بالاخره توانستم مبلغ صدو هشتاد میلیون ریال تسهیلات با سود ۱۶% دریافت کردم و در زمینه شغلم سرمایه گذاری کردم و در این شرایط سخت و عدم پرداخت تسهیلات از طریق سایر ارگانها  بسیج سازندگی توانسته با پرداخت تسهیلات گوشه ای از مشکلات بیکاران را حل نماید.
میزان برداشت عسل از هر کلنی چقدر است؟
الان دارای صد کلنی زنبور عسل هستم و میزان برداشت بستگی به یک شرایط خاص دارد درسالهای گذشته میانگین برداشت عسل به ازای هرکلنی بالای ده کیلوگرم بود ولی متاسفانه در سه سال اخیر زیر پنج کیلوگرم به ازای هرکلنی است. محصول خود را در بازار به صورت فردی به فروش میرسانم.
دلیل کاهش تولیدات شما به چه صورت بوده است؟
نوسانات دما در طول فصول سال ، وجود ریزگردها در استان، افزایش امراض و آفات زنبور عسل استفاده بی رویه از سموم حشره کش و تخریب مراتع از دلایل این کاهش بوده است.
اهداف شما برای توسعه ی پروزش زنبور عسل در آینده چیست؟
اگر شرایط مساعد باشد در سال آینده در بحث تولید دیگر محصولات جانبی زنبورعسل از جمله برداشت ژل رویال – بره موم و گرده و پرورش ملکه می خواهم اهدافم را برنامه ریزی کنم .
 سخن آخر شما…؟
شکست در کار تلخ نیست بلکه تجربه ای است در این مسیر پر فراز لذا هیچ وقت برای شروع کاری ترس نداشته باشید چون حتی اگر چندین بار هم شکست بخورید اما باور و ایمان قلبی به خداوند و تلاش و همت در وجود انسان باشد مطمناً روزی به پیروزی دست خواهد یافت.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها