شرایط جذب معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران سوادآموزی در آموزش‌وپرورش

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ برای تامین معلمان تا سال ۱۴۰۰ نمی‌توانیم به دوره چهار ساله تربیت معلم تکیه کنیم و نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای جذب باید در آزمون استخدامی شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسفندیار چهاربند با اشاره به اینکه در آموزش‌وپرورش طبق قانون دو مسیر برای جذب نیروی انسانی داریم، اظهار کرد: روش نخست براساس دوره تعهد چهار ساله  یعنی تربیت معلم است که از دوره دیپلم از طریق کنکور برای دانشگاه فرهنگیان دانشجو جذب می‌کنیم و این افراد دوره آموزشی ۴ ساله را گذرانده و پس از دریافت مدرک کارشناسی به عنوان معلم وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند.

وی افزود: مسیر دوم از طریق دوره یکساله مهارت آموزی است و براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از طریق برگزاری آزمون استخدامی و گذراندن دوره یک ساله مهارت‌آموزی به استخدام پیمانی آموزش‌وپرورش درمی‌آیند.

چهاربند ادامه داد: دانشجویان دارای تعهد دبیری استخدام رسمی آزمایشی هستند و در طول دوران تحصیل و تعهد حقوق متناسب با حکم خود دریافت می‌کنند اما پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی به صورت پیمانی جذب می‌شوند و پس از گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی احکام آنها صادر می‌شود و در طول دوره مهارت‌آموزی از تسهیلاتی برخوردار نیستند.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش گفت:در قانون برنامه ششم تأکید شده است که تأمین نیرو در‌ آموزش و پرورش فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد اما به دلیل تأخیر در تأسیس این دانشگاه و وقفه چند ساله در فعالیت دانشگاه تربیت معلم و حذف آن از آموزش‌وپرورش، ظرفیتی که بتواند براساس بازنشسته‌های آموزش و پرورش، نیرو برای ما تأمین کند، وجود ندارد.

* استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها برای تربیت معلم

چهاربند ادامه داد: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تأکید شده است که می‌توان از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها برای تربیت معلم استفاده کرد و هم اکنون بر روی این موضوع متمرکز شده‌ایم و باید مطابق مجوزها، دانشگاه‌های معتبر را در بحث تربیت معلم همراه کنیم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما امیدواریم در هفته‌های آینده از طریق سازمان امور اداری و استخدامی مجوز لازم صادر شود.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که آموزش و پرورش از هر امر دیگری از جمله اشتغال مهمتر است. البته در دوره پیش رو از فرصت‌های اشتغال موج بازنشستگی در آموزش و پرورش استفاده کرده و جذب نیرو خواهیم داشت اما حرف ما این است که مکانیزم جذب باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد و  اگر موفق شدیم در ۵ سال آینده ۲۰۰هزار نیرو جذب کنیم باید از میان جوانان شایسته کشور باشند.

چهاربند افزود: برای سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ نمی‌توانیم به دوره چهارساله تربیت معلم تکیه کنیم و هرآنچه دانشجو هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد می‌تواند به ما کمک کند اما تعداد آنها قابل توجه نیست بنابراین به فکر تأمین نیروی انسانی از طریق برگزاری دوره یک ساله هستیم همچنین باید از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها با محوریت دانشگاه فرهنگیان در بحث تربیت معلم بهره مند شویم.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این موضوع بدین معنا نیست که چون نیازمند معلم هستیم همه افراد را وارد می‌کنیم بلکه باید اجازه دهیم مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اقدام کند و آموزش و پرورش براساس معیارهای شایسته گزینی و عدالت استخدامی اقدام کند و مدیریت جذب در کشور باید همسو شود.

چهاربند با اشاره به اینکه قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس مصوب سال ۸۸ است و تا به امروز حدود ۸ اصلاحیه به آن خورده است، افزود: این قانون آموزش و پرورش را مکلف می‌کند تا نیروهای حق التدریس آزاد را استخدام کند و در آن سال آموزش و پرورش این کار را انجام داد و از سال ۹۲ به بعد یک نیروی حق التدریس آزاد نداشتیم و تمام افراد استخدام شدند.

وی ادامه داد: سال ۹۴ تبصره‌ای به این قانون اضافه شد که براساس آن مربیان پیش دبستانی نیز باید حق التدریس می‌شدند و در همان قانون ذکر شده است هیچ الزامی برای استخدام آنها وجود ندارد. اما مجدد در شهریور سال ۹۵ تبصره دیگری به این قانون اضافه شد مبنی براینکه تعداد دیگری از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در رشته‌هایی غیر از معلمی به کار گرفته شوند که در مجموع تعداد این‌ها حدود ۴۰ هزار نفر نیرو می‌شود.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  ۲۲ هزار مربی پیش دبستانی داریم که بخشی از آنها به صورت حق التدریس در دبستان‌ها جذب شده‌اند اما مجلس طرح یک فوریتی را مصوب کرده است که براساس آن نیروهای حق التدریس و افرادی که جذب نشده‌اند بدون آزمون به عنوان معلم در‌ آموزش و پرورش جذب شوند.

چهاربند بیان کرد: هم اکنون این سوال مطرح است که اگر این افراد از دوره پیش دبستانی به دبستان‌ها بیایند، تکلیف پیش دبستانی‌ها چه می‌شود و مجدد باید افرادی را تحت عنوان خرید خدمات به کار بگیریم که آنها نیز بعدها می‌گویند ما را استخدام کنید.

* ۱۳۲ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی مشمول ماده ۱۷ قانون تعیینن تکلیف استخدامی

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۳۲ هزار نفر آموزشیار نهضت سوادآموزی داریم و ۳۸ هزار مربی پیش دبستانی مشمول تبصره ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی می‌شوند که ذیل آن آموزشیاران نهضت سوادآموزی را اضافه کردند و نمایندگان می‌گویند تصور می‌کردیم که تعداد نیروهای آموزشیار نهضت سوادآموزی که مشمول این طرح می‌شوند ۷۰۰ نفر است اما هم اکنون نهضت سوادآموزی آمار ۱۳۲ هزار نفر را ارائه کرده است.

چهاربند بیان کرد: در قانون آمده است اگر نیروهای حق‌التدریس می‌خواهند استخدام شوند باید در آزمون استخدامی شرکت کنند اما هم‌اکنون در حال فسخ این قانون هستیم.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید براینکه امکان ندارد در میان ۳۸ هزار نفر مربیان پیش دبستانی که هم اکنون حق التدریس هستند فردی با سابقه بیش از دو سال تدریس در دبستان‌ها وجود داشته باشد، بیان کرد: قبل از سال ۹۱ تمام نیروهای حق التدریس استخدام شده‌اند و ما جامانده از استخدام نداریم. حتی اگر فردی جذب نمی‌شد به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کرد که با حکم دیوان در‌ آموزش و پرورش جذب می‌شد.

چهاربند ادامه داد: این فضا را ایجاد نکنیم که بخش قابل توجهی از ۳۸ هزار نفر مربی پیش‌دبستانی بالای دو سال سابقه کار دارند، هم اکنون تعدادی مربیان پیش‌دبستانی داریم که به نیت فعالیت در پیش دبستانی به صورت غیراستخدام جذب شده‌اند که با قانون مجلس به صورت حق التدریس به دبستان ها وارد شده‌اند اما هم اکنون مجلس تبصره ای را ذکر کرده است که این افراد باید استخدام شوند ما مخالف استخدام نیستیم اما معتقدیم که آنها باید در‌آزمون استخدامی شرکت کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون این افراد اصرار بر عدم شرکت در آزمون دارند اما ما می‌گوییم ۱۰ هزار مجوز در آزمون استخدامی داریم و این مربیان به همراه سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی در‌آزمون استخدامی شرکت کنند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها