سفر خاطره انگیز به کیش؛ جاذبه هایی که نمی توان از آنها گذشت

جزیره کیش که همچون مرواریدی بر آبی ِبیکران خلیج ِهمیشه فارس خودنمایی می کند، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است. کیش هر ساله نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را راهی جنوب ایران می کند تا از زیباترین جلوه های طبیعی و یادگارهای تاریخی این جزیره منحصربه فرد دیدن کنند. بی تردید این جزیره تجربه یکی از لذت بخش ترین و به یاد ماندنی ترین سفرها را به گردشگران می بخشد. هم آنها که به دیدار سرزمین باستانی حریره می روند که در روزگار خود، نماد آبادانی بوده و هم آنها که ماهی های زیبا و رنگارنگ آکواریوم های پهناور آن را به تماشا می نشینند. از هر کجا که بخواهید به هر بهانه ای و با هر وسیله ای مهمان کیش شوید و در هر هتلی اقامت گزینید، قاصدک ۲۴ متعلق به شرکت فرش تا عرش کارمانیا در خرید بلیط هواپیما، بلیط چارتر، بلیط قطار و بلیط اتوبوس و جااینجاس در رزرو هتل کیش همراه شما خواهند بود.

1

کیش؛ از حضور در گلستان سعدی تا نخستین منطقه آزاد اقتصادی

جزیره کیش که زمانی آن را “قیس” می خواندند، بخشی از شهرستان بندرلنگه در استان جنوبی ایران؛ هرمزگان است. در روزگار هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، کیش بخشی از سرزمین پارس بوده و هرچند که برای چندین سال جدایی از آن را تجربه می کند؛ در حکومت آل بویه دوباره با ایران پیوند می خورد. آنگونه که نوشته های تاریخی به ما می گویند، این جزیره در دوره سلجوقیان به بزرگ ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل می شود و از همین روست که آوازه اش در چهار گوشه عالم می پیچد. چنان که سعدی در گلستان از گذراندن شبی در کیش و همکلام شدن با دوست تاجری می گوید:

“بازرگانی را دیدم که صد و پنجاه شتر زیر بار داشت و چهل بنده خدمتکار. شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش برد و همه شب نیارامید از سخنان پریشان گفتن که فلان انبارم به ترکستان است و فلان بضاعت به هندوستان و این قبال فلان زمین است و فلان چیز را فلان کس ضمین”.

کیش با همه رونقش، فراز و نشیب های زیادی را در تاریخ خود از سر گذرانده است. نزدیک به ۱۰۰ سال در اشغال پرتغالی ها می ماند تا اینکه امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس آن را دوباره به آغوش ایران باز می گرداند. در سال های بعد این جزیره گسترش بیشتری می یابد تا اینکه در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده می شود.

جاذبه های بیشمار کیش؛ ترکیب تفریح و تاریخ

وسعت زیبایی های کیش و تجربه های هیجان انگیز و آرامش بخشی که می توانید در جوار خلیج نیلگون فارس داشته باشید، به قدری است که گویی چهار فصل سال برای تماشای آنها کم است. اگر به دنبال نشانی از تاریخ و رونق کیش در روزگار قدیم می گردید، “شهر باستانی حریره” را از قلم نیندازید. حریره با وسعتی به اندازه ۱۲۰ هکتار و ۸۰۰ سال عمر، همچون پیرمردی که سال های تلخ و شیرین را می توان در سپیدی موهایش دید، وقار خاصی به کیش بخشیده است.

حریره روزهای طلایی کم نداشته و این را می توان در بنای “خانه اعیانی” دید؛ خانه ای با معماری قدیمی که در دوره ایلخانیان ساخته شده و کاشی های ستاره ای شکل، چهره اش را زینت بخشیده اند. همین کاشی های ستاره ای که از آنها در ساخت تخت سلیمان و سلطانیه نیز استفاده شده، روایت می کنند که مالک این خانه، شخصی ثروتمند بوده است.

از دیگر جاذبه های تاریخی کیش، “کاریز” آن است که زمانی برای هدایت آب های زمینی به کمک مردم محلی می آمده است. این کاریز منحصر به فرد با ۴۵ متر بلندی و ۱۵ کیلومتر طول در طول دو رشته امتداد داشته و در پایان به شهر قدیمی حریره می ریزد. اما اگر به سقف این کاریز خیره شوید، مسحور زیبایی صدف ها، مرجان ها و سنگواره های بیشماری می شوید که نزدیک به ۵۶۰ میلیون سال در این مکان زیسته اند.

البته همه جاذبه های کیش ارزش تاریخی ندارند. برای مثال “کشتی یونانی” که بر بستر خلیج فارس آرمیده، مهمان ناخوانده ای است که ۵۲ سال پیش و به دلیلی نامشخص به گل نشسته است. کشتی یونانی سال هاست که در این خلیج جا خوش کرده و از همین رو فرسودگی و پوسیدگی به جانش رخنه کرده است. با این حال به یک جاذبه تبدیل شده و اهالی جزیره و گردشگران از روی آن به تماشای غروب زیبای این شهر می پردازند.

کیش آنقدر سرگرمی و تفریح به مهمانان خود هدیه می کند که نمی توان از هیچ کدام گذشت. به طور مثال نمایشگاه خزندگان کیش برای آنها که دلشان می خواهد مار بوآ یا پیتون، سوسمار ایگوانا و مار پرنده تایلند را از نزدیک ببینند، فرصت ایده آلی است. می توانید به دیدن آکواریوم های پهناور با ماهی های زیبا و کوچک و بزرگ بروید و در کنارش، غواصی و سوار شدن به قایق های شیشه ای را هم امتحان کنید. پارک های ساحلی و تفریحی مانند تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، باغ پرندگان و دلفیناریوم هم می توانند هیجان سفرتان را تأمین کنند.

خرید از کیش، بازگشت با دست پُر

کیش یک جزیره لوکس است و این را نمی توان انکار کرد. بنابراین اگر خرید را در یک جای سفر خود گنجانده اید، به احتمال زیاد قبلا فکر همه جا را کرده اید و با حساب پر آمده اید. اگر اینطور است مراکز خرید زیادی هستند که به کار شما بیایند: بازار پارس خلیج که ۱۵۰ غرفه را در یک طبقه خود جای داده، مرکز خرید ونوس با ۲ طبقه و ۳۱۰ غرفه، بازار صفین یا بازار عرب ها که بازاری سنتی است، مرکز خرید زیتون با دو طبقه و ۹۶ واحد تجاری، مرکز خرید پانیذ، پردیس ۱، پردیس ۲، دامون، مریم، مرجان و مروارید؛ همگی مراکز خرید کیش هستند.

بهترین زمان سفر به جزیره زیبای کیش

کیش در جنوبی ترین استان ایران قرار گرفته و تابستان هایش به داغی شهره است. با همه این احوال برپایی جشنواره تابستانی در ماه های تیر تا شهریور، برنامه های متنوع ورزشی، کنسرت ها، جُنگ های شبانه، تئاتر، کارناوال های شادی و برنامه های مفرحی از این دست، باعث شده تا بسیاری گرمای هوا را به جان بخرند و در تابستان مهمان کیش شوند.

برای آنهایی که از گرما بیزار هستند و هیچ چیز نمی تواند آنها را برای سفر به یک جزیره زیبا در اوج گرمای تابستان، وسوسه کند؛ اوایل تا اواخر فروردین هوا کمی روی خوش نشان می دهد و می توان لطافت بهاری را زیر پوست خود حس کرد. اگر با باران هم مشکلی ندارید، بدانید که کیش در ماه های آذر و دی باران های سیل آسایی را به خود می بیند.

دسته سومی از مسافران هستند که نه گرمای هوا و نه اوضاع جوی برایشان اهمیت دارد. برای این گروه خلوت بودن و پایین بودن هزینه های سفر در اولویت قرار دارد. برای این گروه بهترین زمان سفر، اسفند است. البته می توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از قیمت های پایین و هم از هوای مطلوب استفاده کنید.

سوغات کیش؛ از دل آب تا آن سوی آب

هم ماهی ها و میگوهایی که با تور ماهیگیران بومی این سرزمین شکار شده اند. ماهی تن، سنگسر، سرخو، میش ماهی و هامور از ماهی های معروف کیش هستند. خرما سوغات دیگر کیش است و خرمای خشک و فراورده هایش از شاخه نخل های این جزیره تا فرسنگ ها در چمدان مسافران سفر می کنند. برای آنها که به دنبال پوشاک برند وارداتی هستند، اما سوغات اصلی چیزی نیست که از دل آب بیرون می آید؛ آن چیزیست که از آن سوی آب می آید!

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۱)

  1. soleymancarpet گفت:

    ممنون از اطلاعاتی که منتشر میفرمایید

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها