رییس سازمان پزشکی قانونی کشور :جذب نیرو در پزشکی قانونی نیازمند کمک دولت است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور :جذب نیرو در پزشکی قانونی نیازمند کمک دولت است

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از پوشش ۳۰ هزار نفر در طرح بانک ژنتیک در کشور در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ پزشک در پزشکی قانونی کشور داریم اما به طورکلی سازمان برای تکمیل کادر متخصصین پزشکی قانونی جهت فعالیت در مراکز با کمبود شدید مواجه است و باید نیرو جذب کند.
دکتر احمد شجاعی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، اظهارکرد: این هفته بهانه ای برای گرامیداشت خدمات خدمتگزاران در قوه قضاییه است که معمولاً در جامعه عملکرد و میزان خدمات این دستگاه به مردم اطلاع رسانی کامل نمی شود و شهروندان نمی دانند که در قوه قضاییه چه خدماتی ارائه می شود و چه حجم و بار مسئولیتی بر دوش این دستگاه است.
وی با بیان اینکه گاهی میزان پرونده های قضایی از ۱۵ میلیون نیز رد می شود که این نشان از حجم سنگین کار در قوه قضاییه است که باید به تک تک این پرونده های رسیدگی کند، گفت: نه تنها در دستگاه قضایی بلکه در سازمان های تابعه این دستگاه مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان زندان ها و دیگر سازمان ها میزان و حجم کار سنگین است.

  پاسخگویی به ۳ میلیون استعلام در سال
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در سال قریب به ۳ میلیون استعلام رسیدگی و پاسخگویی در سازمان پزشکی قانونی کشور صورت می گیرد که این امر خود کوچکترین اقدام سازمان مربوطه است، افزود: برای تشخیص علت فوت مرگ فردی، نیاز به تحقیقات است چه برسد به مرگ مشکوک که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
شجاعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای توسعه مراکز پزشکی قانونی در شهر های کوچک و محروم مانند سیستان و بلوچستان چه اقدامی انجام دادید، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در این زمینه کمبود پزشک است تا با وجود تعداد پزشک مناسب بتوانیم مراکز پزشکی قانونی را توسعه دهیم.

در کادر پرسنلی و پزشک با کمبود مواجه هستیم
وی در ادامه با بیان اینکه با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم، اظهارکرد: برای رهن و خرید فضا برای مراکز مشکل نداریم که به طورکلی در این راستا برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم؛ موضوع مهم این است که در شهرهای محروم و کوچک نیازمند متخصص و پزشک هستیم چراکه تامین این امر باعث می شود که دیگر مراجعه کننده برای کار خود مجبور نشوند به تهران سفر کنند.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در کادر پرسنلی و پزشک با کمبود مواجه هستیم، گفت: با توجه به تعداد نیرو در چارت سازمانی و با وجود پست های مصوب قانون، تنها یک سوم نیرو سازمان پزشکی قانونی کشور تکمیل است.

وجود ۷۰۰  پزشک در پزشکی قانونی
شجاعی با بیان اینکه در سازمان پزشکی قانونی در تمام زمینه ها کمبود داریم، اظهارکرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ پزشک در پزشکی قانونی کشور داریم اما به طورکلی سازمان برای تکمیل کادر متخصصین پزشکی قانونی جهت فعالیت در مراکز با کمبود شدید مواجه است و باید نیرو جذب کند.
وی با بیان اینکه به دلیل اینکه میزان دستمزد برای پزشکان در وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی بیشتر است، پزشکان کمتری در این سازمان جذب می شوند، معمولا پزشکان تمایل کار در سازمان های نام برده را دارند، افزود: در شهر های کوچک میزان دستمزد پزشک نیز کمتر است به این دلیل با کمبود پزشک به ویژه در این شهر ها مواجه هستیم.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با اشاره به اینکه باید مجوز افزایش پزشک و جذب نیرو را از سوی دولت داشته باشیم، گفت: امید است دولت در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهد چراکه نیرو در این سازمان بسیار مهم ضرورری است.
شجاعی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی ما در نیرو های قراردادی است، اظهارکرد: تعداد نیروهای قراردادی ما بیش از ضوابط است که باید تبدیل وضعیت شوند. باید از سوی دولت مجوز استخدام صورت گیرد تا در این زمینه مشکلات حل شود و افرادی که نیاز داریم را جذب کنیم.

وجود آزمایشگاه مجهز و تخصصی در ۱۰ استان
شجاعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به دنبال افزایش و گسترش آزمایشگاه های مجهز و تخصصی مانند آزمایشگاه کهریزک هستید، گفت: در ۱۰ استان ارائه خدمات مانند آزمایشگاه ژنتیک را شاهد هستیم و گسترش این امر در دستور کار است؛ درواقع در مراکز استان ها شاهد آزمایشگاه های مانند کهریزک هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد ما به دولت این است که حقوق و مزایای ما برای شرایط بهتر و جذب پزشک و افزایش آزمایشگاه های مهم و ضروری افزایش یابد، افزود: باید در مورد ۱۰ آزمایشگاه دیگر در استان ها باید بگویم که این آزمایشگاه ها در حد آزمایشگاه کهریزک خدمات ارائه می دهند.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه ای دارید تا تجهیزات پزشکی قانونی در داخل تولید شود و از کشور های دیگر وارد نکنید، اظهارکرد: تقریبا بیشتر تجهیزات مانند دستگاه استخراج “دی ان ای” یا آنالیز در داخل تولید می شود ولی برخی تجهیزات را تنها برخی کشور ها دارند و مجبور به وارد کردن این تجهیزات هستیم.

آخرین وضعیت بانک ژنتیک در کشور
شجاعی در خصوص آخرین وضعیت بانک ژنتیک، افزود: در حال حاضر بانک ژنتیک فعال است و اطلاعات مجرمان باسابقه به عنوان اولویت این بانک در آن وارد شده است؛ درحقیقت با اجرای این امر در سال گذشته باعث شد تا برای شناسایی و تشخیص هویت افراد راحت تر اقدام شود و در صحنه جرم “دی ان ای” افراد راحت تر و با سرعت شناسایی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعات ۱۰ هزار مجرم سابقه دار استخراج و در بانک ژنتیک وارد شده است، گفت: امسال نیز در این زمینه برخی افراد مانند آتش نشانان، خلبانان، رانندگان و اصحاب رسانه را در اولویت داریم که باید از آنها ژنتیک داشته و اطلاعاتشان ثبت شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه دولت نیز باید در این زمینه در تامین بودجه همکاری و حمایت لازم را انجام دهد، افزود: دستگاه های کیت و آزمایشگاه های تخصصی در این راستا هزینه بردار است که نیاز به بودجه دارد که در این زمینه باید دولت همکاری لازم را انجام دهد.

پوشش ۳۰ هزار نفر در طرح بانک ژنتیک
شجاعی در ادامه از پوشش ۳۰ هزار نفر در طرح بانک ژنتیک در کشور در سال ۹۶ خبرداد و گفت: سال گذشته در حادثه پلاسکو، قطار سمنان و حله پیکر جانباختگان قابل تشخیص نبوند که وجود این بانک به ما کمک شایانی در این زمینه کرد، اظهارکرد: در حوادث تروریستی اخیر نیز سازمان پزشکی قانونی کشور کار کارشناسی در بحث تشخیص هویت را انجام داد، چراکه بعد از حادثه اجساد برای هویت به پزشکی قانونی منتقل شدند و سازمان اقدامات لازم را انجام داد، بنابراین موضوع مهم این است که سازمان پزشکی قانونی سازمانی است که نباید در بحث پزشک و موارد دیگر دچار کمبود و مشکل باشد.
وی در خصوص میزان زمان رسیدگی پزشکی قانونی در بحث شناسایی، گفت: حدود ۹۰ درصد شناسایی ها سرپایی و در زمان کوتاه صورت می گیرد؛ مراجعه و پاسخگویی ها نیز کمتر از ۲ ساعت رخ می دهد، اما در برخی موارد شاهد این هستیم نیاز به تحقیقات  و آزمایشات بیشتر است که به این دلیل تحقیقات زمان بر می شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با بیان اینکه به ندرت پیش می آید که پرونده ای حدود سه ماه طول بکشد ولی به دلیل زمان بر بودن این امر طبیعی است، افزود: به طور کلی سازمان پزشکی قانونی با دقت در زمینه شناسایی اقدام می کند.

آخرین وضعیت طرح دادپزشک در کشور
وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت طرح دادپزشک، گفت: این طرح باعث می شود تا بسیاری از معضلات در آینده حل شود و کار صدور گواهی فوت و جواز دفن را برای خانواده تسهیل می کند؛ درواقع تمام کار جواز سریعتر صورت می گیرد و از اعزام بی مورد فوتی ها به پزشکی قانونی نیز جلوگیری می شود. رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه اعزام جسد به پزشکی قانونی هزینه بر است که با این طرح تشخیص فرد فوتی و معاینه جسد و حتی علت آن راحت تر صورت می گیرد، اظهارکرد:  در برخی از استان ها این طرح اجرایی شده است. شجاعی در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح اطلاعات و آمار واقعی اعلام می شود، افزود: بنا داریم آمار به صورت دقیق ارائه شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها