حل مشکلات استخدام در طرح مهرآفرین

در ماه‌های گذشته زمان اعلام نتایج و یا برگزاری آزمون‌های استخدامی سازمان‌های دولتی تبدیل به یک علامت سوال بزرگ در ذهن بسیاری از متقاضیان این استخدام‌ها در استان‌های مختلف کشور شده است. سؤالی که هر روز از سوی بسیاری از خوانندگان نشریه بازارکار مطرح می‌شود و ما نیز پاسخ آن را از معاون راهبردی منابع انسانی معاونت ریاست‌جمهوری جویا شدیم که وی ابلاغ طرح مهرآفرین را پاسخی به همه این سؤال‌ها دانست.
وی با اشاره به اینکه در گذشته فرآیند استخدام کارمندان در سازمان‌های دولتی پیچ و خم‌های زیادی داشت و مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد گفت: با مصوبه هیئت‌وزیران در قالب طرح مهرآفرین تمامی این مشکلات برطرف شده است.

بازگشت به آخرین اخبار درباری طرح مهر آفرین
تحریری نیک‌صفت با بیان اینکه در این مصوبه که به امضای رئیس‌جمهور رسیده، اختیارات برگزاری آزمون‌های استخدامـی به استانداران تفویض شده است ادامه داد: در طرح مهرآفرین تمامی فرآیند استخدام با مدیریت استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در یک بستر الکترونیک یعنی سامانه کارمند ایرانی انجام می‌گیرد.

مجوزهای استخدامی به استانداری‌ها ابلاغ شد
وی در پاسخ به این سوال ما که این فرآیند چه زمانی عملیاتی می‌شود گفت: پس از تصویب این مصوبه در روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه کلیه آئین‌نامه‌ها و مجوزهای استخدامی استان‌ها روز شنبه ۹ دی ماه از طریق سامانه کارمند ایرانی به استانداری‌ها ابلاغ شده است.
معاونت راهبردی منابع انسانی معاونت ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مجوز استخدامی دستگاه‌های اجرایی نیز طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود افزود: هم‌اکنون در حال برگزاری دوره آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی در رابطه با چگونگی اجرای این مصوبه هستیم و در چند روز آینده سهمیه استخدامی آن‌ها نیز ابلاغ می‌گردد.
پیش‌بینی تمامی فرایند استخدام در سامانه کارمند ایران
وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های طرح مهر‌آفرین افزود: در سامانه کارمند ایران تمامی فرآیند استخدام پیش‌بینی شده و حتی نمونه فرم‌های مربوطه نیز در اختیار استانداری‌ها و دستگاه‌های ملی قرار داده شده است.
تحریری نیک‌صفت با اشاره به اینکه نمونه آگهی استخدام را نیز در سامانه کارمند ایران قرار دادیم عنوان کرد: در سامانه توضیح داده شده که برای استخدام هر پست سازمانی چه مدارکی نیاز است و چه مراحلی باید سپری شود.
وی با اعلام اینکه تمامی فرآیند استخدام از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری تفویض شده است ادامه داد: ما فقط از طریق سامانه بر کلیه فرآیند نظارت داریم.
معاون راهبردی منابع انسانی معاونت ریاســـت جمهوری در ادامه با اشاره به فواید این طرح گفت: طرح مهرآفرین چندین فایده دارد، اول اینکه نیاز نیست فرد به خاطر یک کار اداری ساده به تهران بیایند و می‌توانند تمامی امور را در استان خود پیگیری کنند.
وی افزود: از طرف دیگر اگر همه به تهران مراجعه کنند فشار کاری سبب می‌شود که ما نتوانیم به موقع جواب متقاضیان را بدهیم.
تحریری نیک‌صفت با بیان اینکه با تقسیم کار انجام گرفته مردم زودتر به نتیجه می‌رسند ادامه داد: از طرف دیگر یکسری امور اضافی نیز در روند استخدام بود که حذف شده است و این موضوع هم رضایت دستگاه و هم مردم را به دنبال دارد.

زمان انتشار آگهی و اعلام نتایج آزمون استخدامی
معاونت راهبردی منابع انسانی معاونت ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که براساس این مصوبه نتایج آزمون‌‌هایی که برگزار شده چه زمانی اعلام می‌شود و استان‌هایی نیز که آزمون برگزار نکرده‌اند چه زمانی اقدامات لازم را انجام می‌دهند؟ گفت: با ابلاغ مجوزهای استخدامی در روز ۹ دی ماه عملاً کارها شروع شده و باید هر چه زودتر نتایج اعلام شود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون استانداری‌ها مشکلی جهت انتشار آگهی استخدام و برگزاری آزمون ندارند افـــزود: این موضـــــوع به سرعت عمل استانداری‌ها بستگی دارد، اما من به آن‌ها توصیه می‌کنم در حداقل زمان و قبل از به پایان رسیدن دولت دهم کلیه فرآیند را انجام دهند و از مجوزهای در نظر گرفته شده استفاده کنند.
معاون معاونت ریاست‌جمهوری ادامـه داد: در رابطه با عـدم اعلام نتایج و یا برگزاری آزمون نباید بهانه آورده شود که کارهــــــا در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی معطل مانده است زیرا با ابلاغ مجوزهای لازم دیگر موانعی بر سر راه اعلام نتایج وجود ندارد.
وی افزود: با این روش یک وحدت رویه‌ای در فرآیند استخدام ایجاد شده و به پذیرفته‌شدگان آزمون‌ها بلافاصله کد استخدامی داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند پس از گزینش مشغول به کار شوند.

استخدام‌های جدید مشکل بودجه‌ای ندارند
تحریری نیک‌صفت در پاسخ به سوال دیگر ما مبنی بر اینکه برخی از مسئولان پیش‌بینی نشدن بودجه را دلیلی برای عدم استخدام‌های جدید نام می‌بردند و آیا هم‌اکنون این مشکلات برطرف شده است گفت: این مصوبه با پیشنهاد رئیس‌جمهور و به تائید وی و کلیه هیئت‌دولت رسیده است و با این اوصاف منابع مالی آن نیز پیش‌بینی شده است، زیرا استخدام بدون بودجه عملیاتی نمی‌شود.
نحوه نظارت بر فرآیند استخدام‌های دولتی
معاون راهبردی منابع انسانی معاونت ریاسـت‌جمهوری در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر فرآیند اســتخدام و پیگیری مشکلات به چه صورت است گفت: با این روش نظـارت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاســت‌جمهوری بیش از گذشته شده و می‌توانیم از طریق سامانه کارمند ایرانی کلیه فرآیند استخدام را بدون دخالت رصد کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما در موارد لزوم فقط فرم‌ها را تائید می‌کنیم ادامه داد: با این روش دیگر نیاز به نامه‌نگاری نیست و ما حضور فیزیکی نخواهیم داشت.
تحریری نیک‌صفت با اشاره به اینکه جهت نظارت بر درست اجرا شدن مصوبه با دستور رئیس‌جمهور یک ستاد راهبری در معاونت توسعه و سرمایه انسانی تشکیل شده است ادامه داد: من مسئولیت این ستاد را بر عهده دارم و مقرر شده تا هر هفته تشکیل جلسه دهد و به مشکلات رسیدگی کند.
وی افزود: همه کسانی که در زمینه اجرای مصوبه مشکل دارند (چه مردم و چه دستگاه‌ها) می‌توانند با ستاد مذکور مکاتبه کنند تا به مشکلات رسیدگی شود.

تعداد مجوزهای استخدامی براساس نیاز سازمان‌ها

معاون معاونت ریاست جمهوری در ادامه سخنانش پیرامون تعداد مجوزهای استخدامی گفت: مجوزهای استخدامی با رعایت قانون به تعداد نیازهای سازمان‌های ابلاغ شده است.
وی در پاسخ به این سوال که برای بخش‌هایی که به دلیل فعالیت‌های توسعه‌ای همانند بخش بهداشت و درمان چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: با توجه به اعلام نیاز مسئولان بخش بهداشت درمان سعی شده تا با پیش‌بینی سهمیه خوبی نیازهای آن‌ها برطرف شود.
تحریری نیک‌صفت در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح سبب رضایت مردم شده و نشاط و شادی را در جامعه به دنبال داشته باشد.
لازم به ذکر است که هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۹/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد و تایید رئیس جمهور، وزراء و معاونین رئیس جمهور به استناد اصول ۱۲۶ و ۱۲۷ و ۱۳۸  قانون اساسی و به استناد مواد ۱۸۱ و۱۸۶ و بند «ه» ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند ۱۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور «طرح مهر آفرین» را تصویب کرد.
بر اساس این مصوبه بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیت‌های اصل ۱۲۶ قانون اساسی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس جمهور و هیئت‌وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.
همچنین دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظفند با رعایت موارد پیش‌بینی شده راسا و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تایید، صدور مجوز و اعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیه‌های صادره قبلی از سوی مقامات نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و به‌کار گیری و جذب و استخدام افراد اقدام و شماره مستخدم را نیز اختصاص دهند .

بازگشت به آخرین اخبار درباری طرح مهر آفرین

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها