جزییات اعزام نیروی انسانی به مدارس خارج از کشور+ زمان ثبت نام /اعلام محدودیت برای زنان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش جزئیات اعزام نیروی انسانی به خارج از کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا کریمی با حضور در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این مرکز سلسله وظایفی دارد که اداره مدارس خارج از کشور بخشی از آن است و کار دوم فعالیت های بین المللی وزارتخانه را پوشش می دهد گفت: مسوولیت دبیرکلی کمیسیون ملی ایسسکو نیز برعهده ماست.
وی افزود: ارزیابی مدارک دانش آموزانی که خارج از کشور درس خوانده‌اند نیز بر عهده ماست.

کریمی با بیان اینکه ۹ مدرسه سفارتخانه‌ای و ۴۸ مدرسه اتباع و ۱۰ مدرسه بین المللی داریم که بر آنها نظارت می‌کنیم گفت: ۴۶۸ هزار و ۱۳۰ دانش آموز اتباع داریم که ۴۳۴ هزار نفر از آنها افغانستانی هستند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سه نوع نیروی انسانی داریم عنوان کرد: نخست نیروهای اعزامی هستند و افراد حائز شرایط طی رقابت در آزمونی انتخاب می‌شوند. گروه دوم نیروهای تبعیت از همسرند که در مدارس خارج از کشور مامور می‌شوند و گروه سوم نیروهای محلی هستند.

کریمی ادامه داد: آخرین آزمون اعزام نیرو به خارج از کشور سال ۹۱ بوده و اکنون بعد از گذشت شش سال دوباره آزمون برگزار می‌کنیم. علت این فاصله زمانی این است که حجم نیروهای جذب شده در سال ۹۱ بیش از نیاز دو سال بود و ازسوی دیگر جذب در برخی کشورها کاهش یافته است. هنور ۱۲۰ نیروی اعزامی از سال ۹۱ داریم که در حال برنامه ریزی هستیم تا اعزام شوند.

کریمی با بیان اینکه وظیفه ما پوشش تحصیلی تمامی فرزندان کارگزاران در خارج از کشور و اتباع ایرانی و علاقه مندان به تحصیل در مدارس ایرانی است، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت والدین تاثیری در پذیرش فرزندان دارد یا خیر؟ اظهار کرد: تلاش می‌کنیم فضای لازم را برای تحصیل همه علاقه مندان فراهم کنیم. هیچ سوالی از اولیاء درباره وضعیت شان در خارج نمی‌کنیم و هرشخصی علاقه مند باشد فرزندش در مدارس ایرانی درس بخواند مراجعه کرده و ثبت نام می کنند. فضای مدارس خارج از کشور اعم از حجاب در دختران و… همانند مدارس ایران است.

وی با تاکید بر اینکه معلمان مدارس خارج از کشور ما کارگزاران دیپلماسی آموزشی ایران اند، بنابراین باید دقت زیادی در جذب نیروهای اعزامی داشته باشیم اظهار کرد: به همین علت تلاش می‌کنیم حرفه‌ای‌ترین افراد انتخاب و اعزام شوند. آزمون اعزامی امسال را در ۱۱ رشته و در دو مقطع ابتدایی و متوسطه برگزار می کنیم و معلم ابتدایی باید توان آموزش در کلاس چند پایه را داشته باشد. برای هفت رشته اداری، اجرایی نیز آزمون جداگانه ای برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو مرحله آزمون و مصاحبه وجود دارد گفت: ثبت نام اینترنتی و از اول تا پنجم اردیبهشت از طریق سامانه Eazam. Edu.ir است.
کریمی ادامه داد: برای لیسانسه ها حداقل سابقه خدمت  ۱۰و حداکثر ۲۵سال و برای فوق لیسانس به بالا ۲۷ سال است. همچنین برای متقاضیان پست های اداری و اجرایی حداقل هشت سال سابقه اشتغال در پست و جایگاه مربوطه لازم است به نحوی که فرد سه سال پایانی باید در پست مورد تقاضا حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: روزهای ششم و هفتم اردیبهشت کنترل و اصلاح اطلاعات ثبت نامی است. همچنین امتیاز ویژه برای معلمان نمونه سرگروه های آموزشی و اعضای انجمن های علمی آموزشی درنظر گرفته ایم زیرا مایلیم افراد توانمندی که به کشورهای دیگر می‌روند تجارب خود را از وضعیت آموزش در خارج از کشور بعد از برگشت به ایران به ما منتقل کنند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره ظرفیت پذیرش گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تا حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را برای امسال و سال آینده جذب کنیم.

کریمی درباره مشکلات مدارس خارجی در برخی کشورها و پلمب برخی از آنها که در سال های گذشته رخ داد گفت: شرایط مدرسه داری در خارج از کشور متفاوت است. هرکشوری آیین نامه و ضوابط خاص دارد و تلاش می‌کنیم تمامی ضوابط لازم را اجرا و منطبق با آیین نامه خاص آن کشورها باشد که مشکلی در اداره مدارس نداشته باشیم. تطبیق دیرهنگام با آیین نامه آنها علت برخی مشکلات است که در تلاشیم به سرعت این انطباق صورت گیرد. به هرصورت مدارس هم تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار می‌گیرند. ما تلاش می‌کنیم از این ظرفیت کماکان به نحو احسن استفاده کنیم.
وی درباره معوقات و مطالبات نیروهای خارج از کشور نیز عنوان کرد : تاخیرهایی در پرداخت ها داشتیم که تلاش می کنیم جبران و حقوق نیروهای اعزامی پرداخت شود. در پرداخت حق مسکن هم مشکلاتی داشتیم که در تلاشیم معوقات دو سال اخیر تسویه شود. تخصیص اعتبار فوق العاده شغل سال ۹۶ نیز صورت گرفته و در حال انجام است. این در حالیست که ۱۱۸ میلیارد تومان بودجه سال ۹۶ کاملا تخصیص یافت.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط تحصیل اتباع خارجی در ایران نیز اظهار کرد: به لحاظ ارائه تسهیلات آموزشی به مهاجران و آوارگان، ایران در ردیف اول جهان است و در هیچ کجای دنیا چنین تسهیلاتی به آوارگان و اتباع که حتی هویت برای اقامت ندارند ارائه نمی‌شود. به دلیل شرایط خاص افغانستان رهبری دستور دادند فارغ از تمام ضوابط تمام لازم التعلیمان افغان اول مهرهرسال مراجعه و رایگان ثبت نام کنند.

کریمی افزود: هیچ محدودیتی برای ثبت نام نداریم و امسال هم ۴۳۶ هزار دانش آموز افغانستانی را تحت پوشش بردیم. در این میان کمک سازمان های بین المللی بسیار محدود و کمتر از ۱۵ درصد کل هزینه کرد ماست، لذا در همینجا تقاضا داریم حال که ما با آغوش باز دانش آموزان آواره و پناهنده را پذیرش کردیم مجامع بین المللی نیز مسوولیت خود را بپذیرند. حیطه آموزش بسیار گسترده است و هرچه منابع بیشتر باشد امکان خدمت رسانی بیشتر است، زیرا برخی از آنها توان تهیه نوشت افزار اولیه را ندارند.

کریمی با بیان اینکه بیش از ۱۳۰۰۰ دانش آموز در مدارس ۶۷ کشور و ۱۱۰ شهر در حال تحصیل هستند، درباره سیاست‌های توسعه و یا کاهش مدارس خارج از کشور عنوان کرد: با توحه به حجم اتباع ایرانی در خارج، باید مدارس گسترده‌تری داشته باشیم اما از ابتدا سیاست نظام این بوده که مدارس خارج از کشور عینا شبیه مدارس خودمان باشد و مدارس با ضوابط ما تاسیس و اداره شوند.

وی افزود: بیشترین دانش آموزان ما در کشورهای عربی هستند؛ ایرانیانی اقامت گرفته‌اند و برخی هم نتوانسته اند در آنجا اقامت بگیرند و از توان مالی بالایی هم برخوردار نیستند. ما موظفیم فرزندانشان را تحت پوشش ببریم. بررسی کرده‌ایم و برخی از آنها اگر مدارس ایرانی نباشد فرزندشان را به هیچ مدرسه دیگری نخواهند فرستاد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره اعزام معلمان زن به خارج از کشور نیز گفت: در برخی کشورهای عربی گرفتن ویزای کار منوط به اشتغال مردان است به دلیل محدودیت هایی که داریم اعلام کردیم زنانی که همسر فرهنگی دارند می‌توانند در آزمون شرکت کنند. تجربه نشان داده آن زنانی که همسران غیرفرهنگی دارند دچار مشکلات عدیده می شوند.

کریمی درباره مدرسه ایرانی پلمب شده در شارجه امارات نیز عنوان کرد: تلاش می‌کنیم مدرسه شارجه را تا اول مهر بازگشایی کنیم.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها