توکلی‌: دولت‌ حق اجرای طرح استخدامی مهرآفرین را ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه دولت‌حق اجرای طرح مهر آفرین را نداردو این کار غیر قانونی است،گفت: ممکن است کاهش بودجه برخی از سازمان ها ضروری بوده باشد اما باید توجیه عقلانی داشته باشدچرا که کاهش بودجه باعث تضعیف دستگاه‌های نظارتی می‌شود.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۲ بطور کامل بررسی نشده است گفت: به نظر می رسد که تنظیم بودجه به سمت دستگاه هایی که دولت بر آنها نظر ویژه دارد گرایش پیدا کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی بیان اینکه با یک نگاه کلی متوجه افزایش ۱۲ درصدی اعتبار نهاد ریاست جمهوری می شویم ادامه داد: بیشتر افزایش اعتبارات به مرکز مطالعات جهانی شدن با ۷۶ درصد رشد، سازمان فضایی ایران با ۳۰درصد رشد و شورای ایرانیان با اعتبار ۲۰۷ میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال است این امر درحالیست که اعتبار این شورا طی ۲ سال گذشته ۰ بوده است.

وی با بیان اینکه برای نهادهای دیگر نیز تحت عنوان نهاد ریاست جمهوری وجوه مختلفی در نظر گرفته شده است افزود: اعتبار این نهاد ها نسبت به سال گذشته افزایش ۳۲۰ درصدی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در مقابل با نگاهی به دیگر نهادهای حاکمیتی مشاهده می کنیم که اعتبار دبیرخانه مجلس خبرگان ۱۵ درصد، مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۶ درصد، مجلس شورای اسلامی ۵۵ درصد، شورای نگهبان ۴۷ درصد، دیوان محاسبات ۱۹ درصد، مرکز پژوهش ها ۳۶ درصد و قوه قضائیه ۴ درصد کاهش داشته است.

توکلی با بیان اینکه بودجه نهادهای نظارت کننده کم شده است ادامه داد: اعتبار نهادهایی همچون سازمان بازرسی ۲۲ درصد، دیوان عدالت اداری ۲۰ درصد و دیوان محاسبات ۱۹ درصد کاهش داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بودجه نهادهای پژوهشی گفت: بودجه نهادهای پژوهشی که زیر نظر دولت نیست همچون مرکز پژوهش به میزان ۳۶ درصد و بودجه پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام ۵۶ درصد کاهش داشته است و همچنین سازمان های دفاع کننده از حقوق مردم همچون قوه قضائیه، سازمان ثبت و اسناد املاک کشور جزء این کاهش بودجه قرار گرفته اند.

توکلی با بیان اینکه هدف من دفاع از بودجه سابق نهادها نیست گفت: نظر من این نیست که بودجه سابق نهادها و دستگاه ها صحیح بوده است بلکه مطلب اصلی این است که در مقایسه با نهادهای دیگر دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه بودجه دستگاه های مورد توجه رئیس جمهور افزایش و دستگاه هایی که زیر نظر رئیس جمهور نیست کم شده است تأکید کرد: این رویکرد باعث تضعیف نهادهای نظارتی و مدافع حقوق مردم می شود.

مجلس مجبور به اصلاح لایحه بودجه۹۲ است
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به اقدام مجلس در ارتباط با اصلاح لایحه بودجه گفت: مجلس مجبور است این لایحه بودجه را اصلاح کند البته آن زمان به دست کاری لایحه بودجه متهم می شود.

وی با اشاره به اعتبار دیوان عدالت اداری در لایحه بودجه سال ۹۲ گفت: بودجه دیوان عدالت اداری که سازمانی خوش نام است به دلیل اینکه احکامش مورد توجه دولت نیست کاهش یافته است و در مقابل بودجه شورای ایرانیان که صلاحیت رئیس آن مشخص نیست و تا بحال نیز گزارشی از عملکرد این شورا به مجلس ارائه نشده افزایش یافته است.

توکلی با بیان اینکه نمی توان گفت دولت حق کم کردن برخی اعتبارات را ندارد گفت: ممکن است کاهش بودجه برخی از سازمان ها ضروری بوده باشد اما این کاهش باید توجیه عقلانی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه اعتبار دبیرخانه مجالس آسیایی ۶۱ درصد و اعتبار کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین به عنوان مجموعه هایی زیر نظر مجلس کاهش یافته است گفت: این امر در حالی است که بودجه نهادهای مربوط به ارتباطات خارجی که مرتبط با اقدامات خارجی رئیس جمهور افزایش یافته است و فکر می کنم دولت باید در این زمینه توضیح دهد.

توکلی با اشاره به توضیحات معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور در مورد علت کاهش افزایش اعتبارات برخی نهادها گفت: البته بخشی از توضیحات بهروز مرادی صحیح بود وی توضیح داد که اعتبار برخی از دستگاه های زیر نظر نهاد ریاست جمهوری کم شده است که البته این ادعا نیز صحیح است.

کاهش بودجه دستگاه‌های نظارتی موجب تضعیف آنها می‌شود
وی با بیان اینکه اعتبار قوای حاکمیتی دیگر همچون مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نباید بدون توافق کم شود گفت: البته نمی توان گفت که باید همه در خواست های این نهادها محقق شود اما باید در این افزایش و کاهش تناسبی ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این اظهارنظرها مبنی بر افزایش اعتبار نهاد ریاست جمهوری به دلیل عملی شدن طرح مهرآفرین گفت: طرح مهر آفرین در مجلس رد شد و دولت نیز اجازه استخدام ندارد و این کار غیر قانونی است.

وی افزود: عنوان کردند که این طرح را اصلاح خواهند کرد اما مجلس آن را رد کرد تذکر هم داده شد که در صورت اقدام تعقیب خواهد شد. توکلی با بیان اینکه افزایش اعتبار نهاد ریاست جمهوری ارتباطی به تمرکز اعتبارات در بودجه ندارد گفت: طبق قانون هر دستگاه و نهادی که قانون مصوب تأسیس داشته باشد باید برای آن در بودجه ردیف مجزا در نظر گرفت. وی افزود: نهاد ریاست جمهوری نهادی مستقل است و خود همچون سایر وزارتخانه ها دستگاهی اجرایی به شمار می آید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه قانون محاسبات و برنامه و بودجه تصریح می کند که دستگاه هایی که از نظر مالی استقلال قانونی دارند باید از لحاظ قانونی ردیف مجزا داشته باشند تأکید کرد: در صورت تمرکز این دستگاه های مستقل آنها مجبور خواهند شد که برای گرفتن بودجه از خزانه رضایت دیگری را جلب کنند در صورتی که این امر صحیح نیست و باید راه قانونی را طی کرد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها