انتقاد مردم از مصوبه جنجالی استخدام در دولت/ طرحی خوب برای اقوام رئیس جمهور و بقایی!

مصوبه اخیر هیئت وزیران در اعطای مجوز استخدام بی قید و شرط به معاون اجرایی این نهاد واکنش های متعددی را در میان نمایندگان مجلس و منتقدان این مصوبه برانگیخته است، این در حالی است که مردم نیز قضاوت مثبتی درباره این طرح استخدامی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصوبه اخیر دولت در اعطای مجوز استخدام بی قید و شرط به حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور که در ۱۷ بند، پنجم دی ماه از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده به دلیل مغایرت های زیادی که با قوانین جاری کشور دارد، مورد انتقاد بسیاری از مسئولان ونمایندگان قرار گرفته است.

به گفته  نمایندگان گرچه هیات وزیران طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی حق دارد پیرامون اختیارات خود تصمیم بگیرد یا آن را به کسی تفویض کند اما در بسیاری از بندهای این مصوبه گفته شده که همه قوانین قبلی و هرگونه ممنوعیت لغو می شود و مجوز استخدام بدون درنظرداشتن موقعیت ها اعطا خواهد شد.

در ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم آمده است: هرگونه به‌کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاههای اجرائی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است. تعداد مجوزهای استخدامی برای هرسال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت مفاد بند (ب) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد در حقیقت  این ماده هرگونه بکارگیری قانونی رسمی را ممنوع کرده است.

دولت همزمان با صدور مجوز برای معاون اجرایی رئیس جمهور در استخدام بی قید و شرط ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری، مصوبه مشابهی مبنی بر مجوز استخدام بی ضابطه به استانداران تصویب کرده که طبق این مصوبه هر استاندار اختیار تام دارد که ۴ هزار نفر را در آستانه انتخابات در استان خود به استخدام دولت در بیاورد.

منتقدان این طرح معتقدند با وجود مغایرت این طرح ها با قوانین کشور و اشراف کامل رییس جمهور نسبت به قوانین به نظر می رسد هدف از طرح این موضوع دلخوش کردن مردمی است که یکی از مهمترین دغدغه هایشان بیکاری است.

این درحالی است که به نظر می رسد مردم نیز دل خوشی از چنین طرح هایی ندارند و قضاوت مثبتی نسبت به آن نخواهند داشت.

طرح خوبی است اگر از اقوام رییس جمهور یا آقای بقایی باشی!

به اعتقاد  رضا ۲۷ساله ، این طرح طرح خوبی است به شرطی  که ما هم از اقوام آقای بقایی و احمدی نژاد باشیم .

مهرداد هم  با داشتن مدرک فوق لیسانس می گوید: دو سال است که به دنبال کار در سازمان‌های مرتبط و غیر مرتبط با رشته تحصیلی ام هستم اما تا کنون شغل مناسبی پیدا نکرده‌ام. او که ۲۹ سال سن دارد ادامه می دهد: طرح استخدام با توجه به اتفاقات چند سال اخیر نمی‌تواند مثمرثمر باشد.

حتی یک روز هم وقتم را برای پیدا کردن کار در ادارات تلف نمی کنم

ساناز که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده است می‌گوید:  بعد از فارغ‌التحصیل شدن حتی یک روز هم وقتم را در ادارات برای کاریابی تلف نکردم چون موارد مختلفی در فامیل و دوستان هستند که سال‌هاست به دنبال کارمی گردند ولی همچنان از پدر و مادرشان پول توجیبی می‌گیرند. در حال حاضر در یک سالن زیبایی با کاشت ناخن درآمد ماهیانه حدود یک میلیون تومان دارم  و برای این گونه طرح‌ها ارزشی قائل نیستم.

در این مصوبه در واقع اختیارات ناشی از قانون اساسی که برای وزیران تعریف شده و اختیاراتی که برای هیات وزیران در قوانین مختلف شناخته شده است، همه را یکجا به یک فرد می دهند.

در بند ۶ این مصوبه آمده است : حتی برای پست های حاکمیتی، کلیدی و مدیریتی،  آقای بقایی می تواند بدون نیاز به آزمون،  تایید، موافقت، تصویب و تایید و یا ابلاغ از سوی هر وزیر و مقامی و بدون نیاز به شرایط، شخصا تصمیم بگیرد و هر شخصی را در پست های کلیدی، حاکمیتی و حساس بگذارد.

مصوبه جدید دولت برای استخدام عوام فریبی است

خانم عسگری که زن تحصیل کرده میانسالی است و در مورد قوانین مطالعات خوبی دارد می گوید: اکنون چند سال است که دستگاه‌ها اجازه استخدام ندارند و در قانون پنجم توسعه اجازه استخدام مگر در موارد خاص به رئیس جمهور داده نشده است بعید می دانم که ایشان از این قوانین بی اطلاع باشند. بنابراین مطرح کردن چنین طرح‌هایی آن هم در ماه‌های پایانی کار تنها عوام فریبی و امید واهی دادن به جوانان است البته این قوانین هرگز شامل حال نزدیکان و اقوام مسئولان نبوده بنابراین آشنایان آنها می توانند امیدوار باشند که طرح جدید زمینه‌ای برای فعالیت افراد کم سن و سال بدون سابقه و تحصیلات آنهاست.

حقوق بازنشستگی کفاف هزینه های خانواده ام را نمی دهد

آقای اسفندیاری که ۴ فرزند دارد هم معتقد است این گونه طرح‌ها فقط شوی تبلیغاتی در ماه‌های پایانی کار مسئولان است البته شاید برای نزدیکان آنها کاربرد داشته باشد اما برای سایر افراد جامعه که به شدت نیازمند کار هستند کارایی ندارد.

او می گوید: از ۴ فرزند من دو تا که بزرگتر هستند مدتها به دنبال کار گشتند ولی کار مورد نظر را پیدا نکردند و در نهایت مجبور شدند به کارهای پیش پا افتاده با حقوق بسیار ناچیز روی بیاورند. آن دو تای دیگر هم که یکی تازه فارغ‌التحصیل شده و دیگری دانشجو است تمام مدت به دنبال راهی برای خروج از کشور هستند اما با دلار ۳۴۰۰ تومان بعید می دانم که به چنین هدفی دست یابند. به هر حال در این شرایط تمام هزینه‌های سرسام‌آور زندگی آن هم با این نرخ تورم نجومی با حقوق بازنشستگی بنده پرداخت می شود.

پایه علمی و تلاش شبانه روزی بدون پشتوانه دولتی راه به جایی نمی برد

در این میان مدیر جوان یک شرکت عمرانی این طرح را در بهبود وضعیت کار برای جوانان مفید می‌داند: من به همراه برادرم شرکتمان را اداره می‌کنیم و شرایط بدی نداریم اما به هر حال رقابت در مناقصات عمرانی با شرکت‌های شناخته شده کار چندان آسانی نیست.

او معتقد است برای موفقیت در عرصه های کاری حتماً باید پشتوانه قوی در ارگان‌های دولتی وجود داشته باشد وگرنه حتی با داشتن پایه علمی قوی و  تلاش بسیار راه به جایی نخواهیم برد.

رئیس جمهور به جای تبلیغ عملکردش کمی به فکر معیشت مردم باشد

حوالی ساعت ۷ شب موضوع مصوبه هیئت وزیران را با یک راننده تاکسی در میان می گذارم که با عصبانیت می‌گوید: من ۴۰ساله هستم و تازه متاهل شده‌ام. صبح تا ظهر برای چندرغاز حقوق در اداره مشغولم اما به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور زندگی ناچارم بعد از پایان کار اداری با خستگی در سطح شهر مسافرکشی کنم اما باز هم هشتم گرو نهم است و تنها چیزی که از این زندگی مشترک نصیبم می شود گلایه‌های همسرم است که چون کار پیدا نکرده تمام طول روز در خانه چشم انتظار من است، کاش آقای احمدی نژاد به جای این شعارها کمی هم به فکر معیشت مردم جامعه باشد.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها