افسردگی و روشی بی هزینه برای درمان آن

افسردگى امروزه از شیوع بالایى در میان مراجعه‌کنندگان به کلینیک‏هاى روان‌پزشکى برخوردار است، و دارای حالات متنوع و زیادى بوده که از مهم‌ترین آنها مى‏توان به اختلالات خواب اشاره کرد.

افسردگى (DEPRESSION) حالتى احساسى است که مشخصه‏اش اندوه، بى‏احساسى (APATHY)، بدبینى (PESSIMISM) و احساس تنهایى است. این بیمارى که امروزه از شیوع بالایى در میان مراجعه‌کنندگان به کلینیک‏هاى روان‌پزشکى برخوردار است، داراى تظاهرات متنوع و زیادى بوده که ازمهم‌ترین آنها مى‏توان به اختلالات خواب اشاره نمود. تحقیقات نشان مى‏دهد ۷۵ درصد از بیماران افسرده مشکلى در خواب (چه به صورت بى‌خوابى و چه پرخوابى) دارند و همچنین علائم این بیماران در هنگام صبح تشدید مى‏شود. نکته جالب و قابل‌توجه و مورد بحث ما، این است که در این بیماران، چگالى REM‌ (حرکت‏ سریع چشم) در نیمه اول خواب و همچنین کل زمان REM افزایش یافته و فاصله میان به خواب رفتن تا شروع اولین دوره REM یعنى ( LATENCY – REM) کم شده و مرحله چهارِ خواب نیز کاهش مى‏یابد.
به طور متوسط پانزده تا بیست دقیقه طول مى‏کشد تا یک فرد معمولى به خواب رود. پس در عرض ۴۵ دقیقه وارد مراحل سه و چهار خواب شده که این مراحل، عمیق‌ترین مراحل خوابند

پس به عبارت ساده‏تر مى‏توان گفت، افراد افسرده زمان بیشترى را در مرحله خواب REM به سر مى‏برند. یعنى به میزان بیشترى نسبت ‏به سایرین خواب مى‏بینند.

یک روش درمانى جدید براى بیماران افسرده، بیدار نگه داشتن آن‏ها براى کاهش میزان REM است که بهترین شکل آن نماز صبح است. زمان نماز صبح که مورد تأکید قرآن و همچنین بسیارى از روایات بوده، سبب کاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص مى‏شود. زیرا شخص نمازگزار که خود راملزم به اقامه نماز صبح مى‏داند و باید صبح‌گاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوى ورود به مرحله قابل توجهى از REM را مى‏گیرد. از این جهت ‏بیدارى صبح‌گاهى براى نماز، خود به تنهایى مى‏تواند یک عامل مهم بدون عارضه در پیشگیرى از افسردگى مطرح باشد که بر تمام روش‌هاى درمانى دارویى و غیر دارویى ارجح است؛ چرا که پیشگیرى بر درمان مقدم است.

حال ببینیم این موضوع چه ارتباطى با نماز صبح دارد؟؛ یعنی نماز صبح چه اثر درمانى‌ای مى‏تواند بر این بیماران داشته باشد؟

به طور متوسط پانزده تا بیست دقیقه طول مى‏کشد تا یک فرد معمولى به خواب رود. پس در عرض ۴۵ دقیقه وارد مراحل سه و چهار خواب شده که این مراحل، عمیق‌ترین مراحل خوابند؛ یعنى بیشترین تحریک براى بیدار کردن فرد در این مراحل لازم است. حدود ۴۵ دقیقه پس از مرحله ‏چهار است که نخستین دوره حرکات سریع چشم (REM) فرا مى‏رسد. هر چه از شب مى‏گذرد، دوره‏هاى REM طولانى‏تر و مراحل سه و چهار کوتاه‏تر مى‏شود. بنابراین در اواخر شب، خواب شخص سبک‏تر شده و رؤیاى بیشترى مى‏بیند (یعنى‌خواب ‌REM‌اش بیشتر مى‏شود).

پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات نزدیک صبح به وقوع مى‏پیوندد. از طرفى هم دیدیم که یکى از مشکلات مهم بیماران افسرده، افزایش یافتن طول خواب REM و خواب دیدن زیاد است. از این جهت ‏یک مبناى مهم در تولید داروهاى ضد افسردگى، ایجاد داروهایى است که کاهش‌دهنده مرحله REM خواب باشند (از جمله داروهاى ضدافسردگى سه‌حلقه‏اى).

قابل ذکر است که آثار روحى و روانى ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد است که انسان با دانستن آنهامی‌تواند از بسیاری از بیماری‌های روحی ـ روانی پیشگیری کند.

منبع: مجله پرسمان، شماره ۱۵

 

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها