استخدام بدون آزمون و ضابطه؛ جدی‌ترین تهدید برای آموزش و پرورش

در طی چند سال آینده با موج بازنشستگی های آموزش و پرورش که در دهه ۶۰ به استخدام این وزارتخانه درآمده اند، روبه رو خواهیم بود که به گفته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش اگر برای این مسئله تدبیری چیده نشود، در آینده ای نزدیک با بحران کمبود نیروی انسانی روبه رو خواهیم بود.

بر اساس پیشبینی ها بین ۵۰ تا ۸۰ هزار فرهنگی در هر سال بازنشسته خواهند شد که این عدد در برابر ورودی‌های آموزش و پرورش که از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود، بسیار بالاست. با توجه به این مسئله مسئولین آموزش و پرورش برای جلوگیری از به وجود آمدن بحران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوان از طریق آن کمبود نیروی انسانی در سال های آینده را جبران نمود.

موج بازنشستگی می تواند فرصت باشد

نکته مهمی در اینجا مطرح است که آیا تمامی نیروهایی که هم‌اکنون و در طول چند سال آینده بازنشسته خواهند شد، نیازمند جایگزین هستند؟ باید گفت تعداد قابل توجهی از نیروهای کنونی آموزش و پرورش در شهری که مشغول هستند نیروی مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به حساب می‌آیند. بازنشته شدن این گونه نیروها نه‌تنها برای آموزش و پرورش تهدید نیست که حتی می‌توان از آن به عنوان فرصت در جهت تعدیل نیروها یاد کرد.

نامتوازن بودن نیروی انسانی در آموزش و پرورش

بر اساس گفته‌های مسئولین آموزش و پرورش حدود ۵۸ هزار نیروی مازاد بر نیاز آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ وجود دارد و در مقابل این وزارتخانه در مناطق محروم و روستاها از کمبود ۵۰ هزار نیرو رنج می برد.

در چنین وضعیت آشفته ای در مدیریت نیروی انسانی شاید بتوان گفت نامتوازن بودن نیروی انسانی در آموزش و پرورش و تراکم نیرو در شهرهای بزرگ در مقابل کمبود نیرو در مناطق محروم و دورافتاده، مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی کشور است.

با وجود شرایطی که آموزش و پرورش هم‌زمان با این مشکل با موج بازنشستگی گسترده‌ای روبه رو است، این وزارتخانه می‌تواند با مشخص کردن میزان دقیق نیاز خود به نیروی انسانی به تفکیک شهرها، از این شرایط برای پر کردن خلأهای فعلی استفاده نماید.

استخدام بدون آزمون و ضابطه مشخص جدی‌ترین تهدید برای آموزش و پرورش

این موج بازنشتگی موجب شده است که استخدام بدون آزمون ۴۰ هزار نیروی حق التدریسی توسط مجلس مطرح شود. مسئله‌ای که با مقاومت مسئولین آموزش و پرورش و پیگیری های مجلس همچنان ادامه دارد. استخدام بدون آزمون و ضابطه واضح و مشخص را می توان بزرگ ترین  تهدید برای شرایط پیش روی آموزش و پرورش برشمرد. در صورتی که آموزش و پرورش با فشارهای مجلس شورای اسلامی زیر بار چنین تصمیمی برود، نباید انتظار داشت کیفیت آموزش و پرورش تغییر چندانی داشته باشد.

حجم بالای بازنشستگان در سال‌های آتی این فرصت را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد تا با بازنگری به چگونگی استخدام‌ها در این وزارتخانه، شرایطی را فراهم نماید تا نیروی انسانی کارآمد و متخصص جذب شده و در نتیجه در طی مدت زمانی نسبتا کوتاه کیفیت نظام آموزشی به میزان قابل توجهی ارتقاء یابد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها