اخبار حقوق بازنشستگان سال ۹۴

بلاتکلیفی همسان‌سازی حقوق پس از ۷سال

باشگاه خبرنگاران جوان: هزینه های شب عید یکی از دغدغه‌های جدی است که علاوه بر زوجین جوان بازنشستگان را نیز دربرمی‌گیرید.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،صدای پای بهار در پشت درب منازل شنیده می شود، اگرچه شور و شوق و نشاط انتخاباتی همچنان به عنوان مهمترین و اصلی ترین خبر و موضوع کشوری در صدر اخبار قرار دارد،اما بعد از اتمام این حماسه بزرگ  و تاریخ ساز سیاسی،اجتماعی،کم کم باید آماده شد برای نوروز و ورود به سالی دیگر.
در این میان،همواره هزینه های شب عید و نوروز یکی از موضوعات قابل توجه و دغدغه آمیز سرپرستان خانواده بوده است،عدم همخوانی دخل  و خرج از موارد و مسائلی است که بسیاری از عموم جامعه با آن مواجه هستند و شب های عید را با وجود  طراوت،نشاط و یُمن و مبارکی آن با افکار و حساب و کتاب های روزمره عجین می کند.
سالمندان و بازنشستگان نیز در این وادی،دستی بر آتش دارند،ریش سفید بودن،با انتظارات خاص به خود نیز همراه است زیرا خواه یا ناخواه،طبق یک سنت و عرف دیرینه آن موی و محاسن سفید،انتظاراتی را نیز با خود به همراه دارد،چشمانی که به دستان سپید مویان دوخته شده،موضوعی منحصر به سال نو ۹۵ یا سال نو گذشته نخواهد بود،زیرا ریش سفیدی و جایگاه خاص این مقطع سنی،هزینه های خاص به خود را نیز به همراه دارد.
اگرچه چندی پیش،مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اختصاص ۱ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان برای عیدی بازنشستگان تحت پوشش خبر داد،اما شکی نیست که با تقسیم این رقم و توزیع آن به تمامی بازنشستگان کشور،بازهم دغدغه هایی در گوشه ذهن و فکر بازنشستگان جای می گیرد،زیرا میزان مبالغ دریافتی با آنچه که هزینه می شود،تناسب چندان قابل توجه ومطلوبی ندارد.
رفع مشکلات معیشتی بازنشستگان در گروی اجرای قانون همسان سازی
بطور یقین یکی از اصلی ترین دغدغه های سالمندان و بازنشستگان مشمول هزینه های معیشتی این گروه می شود.
علی اصغر بیات،رئیس کانون بازنشستگان کل کشور عامل اصلی عدم رفع کاستی های معیشتی بازنشسته ها را در عدم اجرا شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان عنوان کرد.قانونی که در اسفندماه سال ۸۷ مصوب ودر سال ۸۸ بصورت ناقص اجرایی شد و بعد از آن نیز رفته رفته به دست فراموشی سپرده شد.
بیات با اشاره به عدم تناسب ارتقای حقوق بازنشستگان با میزان ونرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی می گوید همخوانی مطلوبی میان میزان مخارج با سطح دریافتی بازنشستگان وجود ندارد و این امر با اجرای قانون همسان سازی مرتفع خواهد شد.
نیاز به قانون احساس نمی شود،مساله در اجرا است
طبق اظهارات برخی از کارشناسان همچون ایراندخت عطاریان،مشاور صندوق بازنشستگی کشوری که پیش تر هم مدیرعاملی صندوق مذکور را به عهده داشت،مشکل و معضل اصلی را در کم توجهی به باز نشسته ها در قوانین توسعه کشور می داند.
وی با اشاره به عدم دیده شدن بازنشستگان در قوانین اول و دوم توسعه معتقد است:در قوانین بعدی توسعه نیز که به بازنشستگان توجه شده،در مقام عمل اجرای آن مسکوت مانده است.
عطاریان در تشریح مواردی که در صورت اجرا، زمینه برای رفع مسائل و مشکلات بازنشستگان تسهیل می شود به مواردی همچون ارائه مساعدت هایی همچون بیمه های اجتماعی و پایه های مکمل اشاره می کند.
راه برای سو استفاده های احتمالی از حق و حقوق بازنشستگان باز است
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون عبدالرضا عزیزی معتقد هستند که در قانون ششم توسعه،فارغ از مباحث معیشتی به منزلت و تکریم سالمندان نیز توجه کافی نشده و به همین دلیل قانون مذکور جهت اصلاح برگشت داده شده است.
وی می گوید:در شرایطی که قریب به ۶۰ درصد از بازنشستگان کشور حقوق حداقلی دریافت می کنند و به واقع کف مستمری قانونی و بازنشستگی را دریافت می کنند،از سوی دیگر دولت نیز نسبت به پرداخت بدهی های خود به صندوق بازنشستگی کوتاهی می کند ، این امر بار مشکلات بازنشستگان را سنگین تر کرده است.
عزیزی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی مبنی بر اینکه این مجموعه دولتی است یا خصوصی یادآور می شود:بلاتکلیفی خصوصی یا دولتی بودن صندوق بازنشستگان،نظارت بر آن را دشوار ساخته و می طلبد در چنین شرایطی راه برای هرگونه سواستفاده احتمالی از حق و حقوق بازنشستگان بسته شود.
طبق آمار ارائه شده از سوی محمد رضا ترابی،معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری،قریب به ۱ میلیون و ۲۶۸ هزار بازنشسته در کشور وجود دارد که متوسط دریافتی آنها ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است و با این اوصاف قریب به ۹۹ درصد از این میزان ،زیرخط فقر قرار دارند و این در شرایطی است که صندوق بازنشستگی کشور با کمبود و کسری اعتباراتی ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه است.
با این اوصاف امید آن می رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تزریق کمکهای اثرگذار،بستر و زمینه ای فراهم شود تا این گروه و طیف از جامعه که سالها زحمات بسیاری را در محدوده تحت فعالیت خویش متحمل شده اند و به واقع عمر و جوانی خود را در مسیر انجام مسئولیت کاری خویش گذاشته اند ،از لحاظ معیشتی از شرایط هر چه مطلوب تری بهره مند شوند که بی شک بخشی از منزلت این گروه اجتماعی در مسائل مالی و بنیه  اقتصادی آنها گره خورده است.


چگونگی محاسبه میزان مستمری بازنشستگی

خبرگزاری مهر: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که میزان محاسبه مستمری بازنشستگی براساس میانگین دو سال پایان خدمت فرد است که البته باید حق بیمه نیز به طور کامل پرداخت شده باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، بدون تردید بازنشستگی بخشی از دوره زندگی هر انسان است که از آن گریزی نیست. سازمانهای بازنشستگی تلاش میکنند تمامی نیازهای فرد و خانواده را در طول زندگی پاسخ دهند. اما برای اینکه هنگام بازنشستگی از نظر تامین مخارج زندگی فرد دچار مشکل نشود، باید در طول خدمت و اشتغال به فکر تامین اندوخته لازم باشد. ایجاد سابقه در سازمانهای بیمه ای و تامین اجتماعی یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه به شمار می رود و می تواند فرد را در هنگام تقاعد و بازنشستگی از هر نظر بی نیاز و تامین کند.
برای اینکه در زمان بازنشستگی بتوان از حقوق و مستمری کافی برخوردار شد رعایت موارد زیر توصیه می شود: انطباق حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه با حقوق دریافتی بیمه شده متغیر تاثیرگذار در میزان حقوق بازنشستگی، میانگین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه یا کسور بازنشستگی در دو سال آخر اشتغال است.
در این ارتباط لازم است بیمه شده در طول مدت اشتغال به میزان و نحوه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی حساسیت لازم را داشته باشد و از پرداخت حق بیمه براساس حقوق واقعی توسط کارفرما مطمئن شود.
چه بسا افرادی که قبل از بازنشستگی از حقوق بالایی برخوردار بوده اند، ولی به دلیل اینکه حق بیمه آنها متناسب با حقوقشان پرداخت نشده، از مستمری کمی بهره مند می شوند، به طوری که توان تامین هزینه های زندگی را همچون گذشته از دست میدهند. متاسفانه در حال حاضر بیشتر مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیرند.
لازم به توضیح است که حداقل حقوق کارگری هرساله توسط شورای عالی کار تعیین می شود که در سال ۹۴ این رقم ماهیانه ۷۱۲ هزار تومان است. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه نباید از حداقل رقم مزبور کمتر باشد.
سقف دستمزد مشمول کسر حق بیمه نیز در سال جاری ۷ برابر حداقل حقوق معادل ۴ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان است. هرچه دستمزد مبنای کسر حق بیمه به این مبلغ نزدیکتر باشد، طبعا حقوق بازنشستگی فرد بیشتر خواهد بود.
کارگران و بیمه شدگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که بیشتر حق بیمه ناشی از اشتغال آنها (معادل ۲۳ درصد) توسط کارفرما پرداخت می شود و آنها فقط ۷ درصد حق بیمه را می پردازند، بنابراین پرداخت حق بیمه بر مبنای حقوق واقعی به نفع آنهاست.
نکته دیگر در این ارتباط توجه به افزایش حقوق در طول خدمت است، که باید به صورت تدریجی و در چارچوب مقررات افزایش یابد که قبل از بازنشستگی از حقوق بالایی برخوردار بوده اند، ولی به دلیل اینکه حق بیمه آنها متناسب با حقوقشان پرداخت نشده، از مستمری کمی بهره مند می شوند، به طوری که توان تامین هزینه های زندگی را همچون گذشته از دست میدهند.
متاسفانه در حال حاضر بیشتر مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیرند.لازم به توضیح است که حداقل حقوق کارگری هرساله توسط شورای عالی کار تعیین می شود که در سال ۹۴ این رقم ماهیانه ۷۱۲ هزار تومان است.
دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه نباید از حداقل رقم مزبور کمتر باشد. سقف دستمزد مشمول کسر حق بیمه نیز در سال جاری ۷ برابر حداقل حقوق معادل ۴ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان است. هرچه دستمزد مبنای کسر حقبیمه به این مبلغ نزدیکتر باشد، طبعا حقوق بازنشستگی فرد بیشتر خواهد بود.
کارگران و بیمه شدگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که بیشتر حق بیمه ناشی از اشتغال آنها (معادل ۲۳ درصد) توسط کارفرما پرداخت می شود و آنها فقط ۷ درصد حق بیمه را می پردازند، بنابراین پرداخت حق بیمه بر مبنای حقوق واقعی به نفع آنهاست.
نکته دیگر در این ارتباط توجه به افزایش حقوق در طول خدمت است، که باید به صورت تدریجی و در چارچوب مقررات افزایش یابد. سنوات پرداخت حق بیمه مدت زمان پرداخــت حق بیمه از دیگر عوامــل تاثیرگذار بر حقوق بازنشستگی است.
اگرچه در حال حاضر و با اصلاحات اخیر امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه نیز وجود دارد ولی باید توجه داشت که مبلغ دریافتی این افراد ناچیز خواهد بود و حقوق کامل بازنشستگی زمانی پرداخت می شود که سنوات پرداخت حق بیمه به ۳۰ سال تمام برسد.
در واقع پیش فرض معمول برای سنوات پرداخت حق بیمه برای احراز بازنشستگی ۳۰ سال سابقه است و سوابق کمتر از سنوات مذکور، بازنشستگی پیش ازموعد خواهد بود که نه برای سازمان تامین اجتماعی و نه برای بیمه شده به صرفــه و به صلاح نخواهد بود.
ضمن اینکه سقف سابقه قابل قبول برای تاثیرگذاری بر حقوق بازنشستگی ۳۵ سال است، بنابراین در محاسبه مستمری در صورتی که بیمه شدهای بتواند این سقف را پر کند از مستمری بیشتری برخوردار می شود.
سابقه بیشتر از ۳۵ سال در محاسبه مستمری تاثیری ندارد و فرمول بازنشستگی عبارت است از: میانگین متوسط حقوق دو سال آخر بیمه شده، ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه (حداکثر ۳۵ سال)، تقسیم بر ۳۰.


پرداخت عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی در نیمه اول اسفند

خبرگزاری ایسنا : مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام این خبر که «عیدی» بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیمه اول اسفندماه پرداخت خواهد شد گفت: ۱۵۲۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدتقی نوربخش در حاشیه مراسم رونمایی از ۱۴ داروی جدید در کارخانجات دارویی داروپخش در پاسخ به پرسشی درباره زمان واریز عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیمه اول اسفند ماه واریز می‌شود. برای این منظور ۱۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار صرف خواهد شد.
وی در ادامه درباره پرداخت متمرکز حقوق مستمری بگیران نیز گفت: پروسه یکسان کردن زمان پرداخت حقوق به پایان رسیده و از این ماه بازنشستگان و مستمری بگیران از ۱۷ تا ۲۷ هر ماه حقوق دریافت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ماهانه ۴۴۰۰ میلیارد تومان بدون اتکا به بودجه عمومی تامین و تعهداتمان را عملیاتی می‌کنیم اظهار کرد:‌ تامین اجتماعی تنها صندوقی است که با محاسبات بیمه‌ای اداره می‌شود.
نوربخش در پاسخ به اینکه آیا در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۹۵ ردیفی به منظور پرداخت دیون دولت به تامین اجتماعی دیده شده است یا خیر؟ گفت: در برنامه ششم احکام کلی قید می‌شود اما مکانیسم‌های مختلفی در آن برای پرداخت بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی پیشنهاد شده است اما در بودجه سال ۹۵ به طور خاص بابت رد دین، ردیفی دیده نشده است.
نوربخش اضافه کرد: امسال دولت مصوبه‌ای را در مردادماه بابت پرداخت بخشی از تعهدات داشت که میزان آن ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود اما هنوز از سوی خصوصی سازی عملیاتی نشده است.


مستمری کارگران بازنشسته باید افزایش یابد

خبرگزاری ایلنا: عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شهرستان تهران گفت: کارگران بازنشسته که جزء اقشار کم در آمد و طبقه پایین جامعه محسوب می‌شوند بیشترین فشار و آسیب را در زمان تحریم‌ها و رکود تحمل کردند اکنون وقت دلجویی دولت و مسئولین از آن‌ها فرا رسیده است.
«علی اکبر عیوضی» دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران گفت: مطابق قانون۹۶ تأمین اجتماعی ،سازمان مکلف است سالی یکبار میزان  افزایش کلیه مستمری بازنشستگان  و از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را براساس واقعیت‌های زندگی محاسبه و نتهایج این محاسبات را برای اجرایی شدن به هیات دولت ارائه کند.
وی در عین ادامه افزود:با توجه به ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی، هیت دولت به عنوان تصویب کننده نهایی میزان افزایش مستمری‌های زندگی کارگران بازنشسته، باید حداقل مستمری کارگران بازنشسته را براساس حداقل مزد کارگر مصوب شورای عالی کار افزایش دهد.
این فعال صنفی کارگری تاکید کرد:بازنشستگان پس از سالها فرسودگی به زمان فراغت از کار  می رسند اما به علت اینکه بیشترشان درآمدی در حد حداقل و حتی زیر حداقل مستمری تعیین شده دارند همچنان مجبور به ماندن در دنیای کسب و کار هستند.
وی بابیان اینکه افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته نیاز به بازنگری و ترمیم جدی دارد؛ تصریح کرد: برای همین عده زیادی از کارگران بازنشسته با توجه به پایین بودن دستمزد‌ها و به طبع آن حقوق  بازنشستگان پس از فراغت از کار و  رسیدن به زمان استراحت و کهولت سن برای بهبود وضعیت معیشت به کار  بازمی گردند.
دبیر خانه کارگر شرق تهران با اشاره به اینکه هرچند استفاده از مهارت و تجربه بالای بازنشستگان بسیار مفید است اما با اشتغال مجدد این افراد از فرصت های اشتغال جوانان کاسته می شود.
عیوضی افزود: دولت باید تمهیداتی بیندیشد که فاصله مستمری بازنشستگی با تورم واقعی جبران شود و  بازنشستگان و مستمری بگیران بتوانند تغییراتی را در زندگی و معیشت خود احساس کنند.
این فعال صنفی کارگری با اشاره به نزدیک شدن پایان سال افزود: امیدواریم تصمیمات و مصوبات به گونه‌ای باشد که رضایت جامعه بازنشسته کارگران که طبق آمار سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیر و زیر حداقل بگیر هستند را فراهم آورد.


افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده

خبرگزاری ایسنا:  رئیس سازمان بازنشستگی استان کردستان از افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان در سال ۹۵ خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، «جلال برومند»، امروز(یکشنبه ۲۵ بهمن‌ماه) در جلسه ماهانه کانون‌های بازنشستگی در سنندج اظهار کرد: پرداخت حقوق و عائله‌مندی تنها وظیفه سازمان بازنشستگی نیست، بلکه این سازمان در قبال بازنشستگان وظایفی برعهده دارد و باید در راستای حمایت از آن‌ها گام بردارد.
وی افزود: تثبیت جایگاه واقعی بازنشستگان در جامعه، بهره‌گیری از توان و تجربه آن‌ها به‌عنوان مشاوران و معتمدین در ادارات و حمایت از آن‌ها در راستای داشتن بیمه‌ای مناسب از دیگر برنامه‌های این سازمان برای تکریم و دفاع از حقوق بازنشستگان است.
رئیس سازمان بازنشستگان کردستان خاطرنشان کرد: شورایی با عنوان شورای پشتیبانی بازنشستگان تشکیل می‌شود که در آن از حقوق بازنشستگان استان حمایت خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که کمیسیون‌هایی نیز به‌منظور حمایت از حقوق بازنشستگان تشکیل می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به مشکلات بازنشستگان دارد و در این راستا گام‌های زیادی برداشته شده است.
برومند از افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان در سال ۹۵ خبر داد و افزود: حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
وی با انتقاد از عملکرد بانک صادرات در خصوص اعطای تسهیلات به بازنشستگان، خاطرنشان کرد: باید این مسئولیت از بانک صادرات سلب شده و به بانک دیگری واگذار شود و یا از طریق قانونی، این بانک ملزم به همکاری با بازنشستگان شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها