آموزش و پرورش از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شود

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، اسفندیار چهاربند روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: قانون مدیریت خدمات کشوری، آموزش و پرورش را در عصر پیکان(خودروی قدیمی) نگه داشته است.
وی افزود: بسیاری از دستگاه ها توانستند وضعیت کارکنان خود را با استفاده از این قانون ارتقا دهند این در شرایطی است که تنها ۴۰ پست در قانون مشخص شده و برای پست معلمی پیش بینی صورت نگرفته است.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان این که یکی از عملکردهای قانون مدیریت خدمات کشوری، نهادینه کردن تبعیض در حوزه آموزش و پرورش بوده است، ادامه داد : با مقایسه احکام حقوق معلمان و دیگر کارکنان دستگاه های اجرایی درمی یابیم پرداختی معلمان در زمان اشتغال و بازنشستگی هیچ تغییری ندارد.
چهاربند تصریح کرد : چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری با طرح طبقه بندی معلمان در تناقض است و اقتضائات شغل معلمی در قالب این قانون نمی گنجد.
وی با تاکید بر این که اصلاحاتی که برای دائمی شدن این قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه شده پاسخگوی نیاز معلمان نیست، بیان کرد: یکی از مطالبات مهم وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۷ مستثنی کردن وزارتخانه از قانون مذکور است.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تا زمانی که سرنوشت اداری و استخدامی فرهنگیان به قانون خدمات کشوری گره خورده باشد تحولی در حوزه تعلیم و تربیت اتفاق نمی افتد زیرا این قانون کارمند محور است و معلم در آن محور نیست.
چهاربند اضافه کرد: وعده هایی در این قانون برای بهبود وضعیت زندگی معلمان داده شد، اما تحقق پیدا نکرد.

* مهر ۹۷ با کمبود ۳۰۰ هزار نیروی انسانی مواجه می شویم
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت : مهر ۹۷ با کمبود ۳۰۰ هزار نیروی انسانی مواجه خواهیم بود که حدود ۱۹۴ هزار نفر از این کمبود از طریق ندادن نیرو به مدارس و تعدیل شاخص ها باید پشت سر گذاشته شود و مابقی نیز از طریق سرباز معلمان، بازنشستگان، حق التدریس آزاد و حق التدریس شاغلان تامین می شود.
چهاربند ادامه داد: بر اساس قانون احیای امور تربیتی، باید به ازای هر چهار دانش آموز، یک ساعت مربی پرورشی به مدارس داده شود به این معنا که هر ۹۶ دانش آموز باید یک مربی پرورشی داشته باشد که مهر ۹۷، تنها ۱۸ هزار مربی به مدارس فرستاده می شوند.
وی اضافه کرد: این در حالیست که ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز مدارس دولتی در مهرماه ۹۷ به ۱۲۳ هزار مربی پرورشی نیاز دارند.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم بیان کرد : در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت که اقدامات موثری درباره آموزش سبک زندگی ایرانی – اسلامی و مهارت های شهروندی به دانش آموزان انجام شود.
چهاربند تصریح کرد: اینکه نظام تعلیم وتربیت قدسی و آسمانی است مشکلی را حل نمی کند و اگر شدت کمبودها با این سرعت ادامه پیدا کند باید حداکثر دو سال دیگر یک بنای یادبود برای آموزش‌وپرورش به ویژه در حوزه فعالیت های فرهنگی و پرورشی بسازیم.
وی با اشاره به این که حوزه آموزش نیز در معرض تهدید جدی قرار دارد، گفت : بیشترین کمبود پس از مربی پرورشی، معلمان دوره ابتدایی هستند به این معنا که در تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه که کمتر از ۲۴ دانش آموز دارند به ویژه در مناطق روستایی، عشایری و مرزی با مشکل مواجه هستیم.

* ۵۵ هزار نفر در سال ۹۷ بازنشسته می شوند
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد : سال ۹۶ از ۴۶ هزار نیروی مشمول، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند و پیش بینی می شود از ۶۵ هزار نیروی مشمول، ۵۵ هزار نفر در سال ۹۷ بازنشسته شوند.
چهاربند تصریح کرد: این روند بازنشستگی تا سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا می کند و شدت کمبود نیروها در سال ۹۹ آموزش و پرورش را از پا در می آورد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در قالب برنامه پنج ساله نیروی انسانی و برنامه ۱۰ ساله زیر نظام نیروی انسانی را آماده کرده است که باید جدی گرفته شود، عنوان کرد : اگر دستگاه ها و نهادهای متولی برنامه ای برای رفع کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه ندارند، باید برنامه های آموزش و پرورش را بپذیرند.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این وزارتخانه را نمی توان با شعار اداره کرد، افزود : اگر به مطالبات فرهنگیان منصفانه توجه شود، آنها راضی خواهند شد زیرا معلمان زیاده خواه نیستند.

* تکریم معلمان با شعار و زبانی اتفاق نمی افتد
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در ادامه به روزهای نامگذاری شده هفته معلم که از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: ۱۲ اردیبهشت روز معلم، ولایت مداری و سلوک مطهری، ۱۳ اردیبهشت روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت روز مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷اردیبهشت روز معلم، مرجعیت تربیتی و مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نامیده شده است.
چهاربند با تاکید بر اینکه امسال بنا داریم با رویکرد موثرتری برنامه های هفته معلم را اجرا کنیم، اظهار داشت: معلمان سال هاست مطالباتی در ارتباط با زندگی حرفه ای و شخصی خود دارند از این رو برآنیم تا در این هفته گزارش کار وزارت آموزش و پرورش را تقدیم معلمان کنیم تا به تدریج رویه پاسخگو بودن تبدیل به یک اصل شود.
وی با بیان اینکه صرفا تجلیل و تعریف از مقام معلم در این هفته قانع کننده نیست بلکه تکریم واقعی معلمان همانا پاسخگویی به نیازهای زندگی شخصی و حرفه ای آنان است، اضافه کرد: باید نیازهای جامعه معلمان شفاف سازی شده و نقایص موجود دستگاه تعلیم و تربیت نیز بدون هر گونه اغماض بیان شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که معلمان چه نقش و جایگاهی در تحولات حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری دارند، گفت: برخی به اشتباه تصور می کنند که با سرعت گرفتن تحولات علمی و فناوری به ویژه فضای مجازی، نقش معلمان کمرنگ خواهد شد حال آنکه این یک تصور عامیانه است و توسعه علمی، فناوری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سایه توسعه نظام تعلیم و تربیت و توجه به زندگی حرفه ای و شخصی معلمان اتفاق می افتد.
چهاربند ادامه داد: سال هاست که وعده بهبود وضعیت معیشت معلمان در هفته معلم داده شده و به زبان از آنها تجلیل می شود اما در عمل تغییری در زندگی حرفه ای و شخصی آنها اتفاق نمی افتد که در این میان آنچه از دست می رود اعتماد جامعه فرهنگیان به مسئولان، حاکمیت، مجلس و دولت است.
وی یاد آور شد : همزمان با گرامیداشت هفته معلم از ۳۷ معلم فداکار در نشست صمیمی نمایندگان استان ها با وزیر آموزش و پرورش تجلیل می شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها